מדליה שביעית לישראל במשחקים הפראלימפיים - ושלישית לעמי דדאון! השחיין הישראלי סיים הערב (שלישי) במקום הראשון בגמר המשחה ל-200 מטר חופשי בדרגת נכות SM4. דדאון רשם תוצאה נהדרת של 2:49.26 דק' ויעמוד על הפודיום בפעם השלישית בפריז, לאחר שזכה בזהב ב-100 מ' חופשי ובכסף ב-150 מעורב אישי.
מדובר פשוט בספורטאי ענק. דדאון בן ה-23 סופר כבר שש מדליות פראלימפיות בקריירה, אחרי שלפני שלוש בטוקיו קטף שתיים מזהב ואחת מכסף. במשחקים הנוכחיים בפריז הוא הצליח להכפיל את הכמות, כאמור, עם שלוש מדליות נוספות.
5 צפייה בגלריה
עמי דדאון
עמי דדאון
דדאון והמדליה
(צילום: REUTERS/Andrew Couldridge)
5 צפייה בגלריה
עמי דדאון
עמי דדאון
דדאון בפעולה במהלך הגמר
(צילום: Adam Pretty/Getty Images)
עמי דדאון מדבר אחרי מדליית הזהב השנייה שלו בפריז
(צילום: הוועד הפראלימפי)

"שחיתי כמו שרציתי, שמח מאוד על הרגע", אמר דדאון לאחר המשחה המנצח. "באתי למעמד הזה מאוד משוחרר אחרי שהצלחתי לעשות כבר משהו בבריכה הזאת. אני מרוצה מהתוצאה, מהרגע. אני אוהב את המקצה הזה, יודע לשלוט בו טוב, לשחות טוב".
אורית אילון פרידמן, מנכ"לית איל"ן, אשר מלווה את הנבחרת כעת במשחקים בפריז, הוסיפה: "מעבר להיותו ספורטאי מוכשר בכל הרמות, עמי הוא מלח הארץ ואהבתו למדינת ישראל ניכרת בכל רמ"ח איבריו. עמי הוכיח שוב לעולם, למדינת ישראל ובעיקר לעצמו שהוא אלוף והוא דוגמא ומופת לנחישות ומצוייות. זו המדליה השלישית של עמי במשחקים הפראלימפיים בפריז וזה משמח מאד בימים בהם כולנו במדינת ישראל כה זקוקים לבשורות טובות וחיוביות בעת הקשה הנוכחית. אנו גאים בכל ספורטאי המשלחת ואוהבים אותם מאוד ומודים ליעקב ביננסון, מאמן נבחרת השחייה, על השקעה ניכרת במפעל החיים שלו - השחיינים שלנו".

הפעילות השיקומית שהפכה אותו לספורטאי על

דדאון, שמתאמן באיל"ן חיפה אצל יעקב ביננסון, נולד פג עם שיתוק מוחין ונכות בארבע גפיו. הוא התחיל לעסוק בספורט בגיל שש, תחילה כפעילות שיקומית ופחות כספורט תחרותי. ביננסון אף אמר לדדאון הנער שהוא לא רואה בו שחיין מקצוען. אבל דדאון לא ויתר, וברגע שהחל לעבוד קשה יותר באימונים, דעתו של המאמן השתנתה והוא נכנס לנבחרת.
מדובר באחד השחיינים הטובים ביותר בעולם בדרגת הנכות שלו. באליפות העולם לפני שנתיים זכה בשלוש מדליות זהב ושנה לאחר מכן הוסיף עוד ארבע - כולן בצבע שמעלה את הספורטאי למקום הגבוה ביותר בפודיום. בנוסף, כאמור, הוא מחזיק בשלושה שיאי עולם בדרגת הנכות S4 במשחי החופשי: 50, 100 ו-200 מטר.
5 צפייה בגלריה
עמי דדאון
עמי דדאון
דדאון מאושר
(צילום: Sean M. Haffey/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
דגל ישראל מתנוסס בפריז
דגל ישראל מתנוסס בפריז
דגל ישראל מתנוסס בפריז
(צילום: לילך וייס-רוזנברג)
5 צפייה בגלריה
עמי דדאון
עמי דדאון
מגיע ראשון
(צילום: REUTERS/Andrew Couldridge)
עמי דדאון שחה כל הדרך לזהב - ראיון עם הוריו, יפה ויאיר דדאון
(צילום: ליאור שרון)

בקיץ שעבר, אחרי שלל המדליות מאותה אליפות העולם, התראיין דדאון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet וחשף שהמציאות שונה מאוד עבורו אחרי אותן תחרויות. תהילה בארץ? יותר רחמים. "ברגע שאני במים אני ספורטאי עילית עם ארבע מדליות זהב. כשאני חוזר לארץ אני בסופו של דבר אדם נכה, שלפעמים מתייחסים אליו אחרת, לפעמים מרחמים עליו", סיפר בגילוי לב. דדאון היה רוצה שאנשים יתייחסו אליו אחרת - והמדליה היום תהיה ספתח מצוין עבורו לקראת השינוי כלפיו.
בחיים עצמם, השנה האחרונה הייתה מאוד מאתגרת עבורו. אחרי אותה אליפות עולם, הוא שיתף שהוא זקוק למנוחה אחרי שנתיים מאוד הישגיות עבורו, כדי להגיע לפריז רעב ומוכן. אחת המטרות שלו הייתה למצוא עוד דברים שהם לא רק השחייה והאימונים. באליפות אירופה שהתקיימה השנה הוא זכה במדליית כסף במשחה 150 מעורב (בשונה מהשחייה האולימפית, כאן ירד סגנון הפרפר).