בפעם השלישית במשחקים הפראלימפיים, ישראל עולה על הפודיום! השחיין מארק מליאר סיים הערב (שבת) במקום השלישי בגמר ה-100 מטר גב וזכה במדליית הארד. זו המדליה הפראלימפית הרביעית של מליאר, שזכה בשתי מדליות זהב בטוקיו (בנוסף לשני שיאי עולם) ועוד ארד אחת (באותו משחה בו זכה בארד היום).
כאמור, מליאר הוא הספורטאי השלישי מהמשלחת הישראלית שתופס את המקום על הפודיום בפריז והשני ממשלחת השחייה. לפניו עשו זאת לוחם הטקוואנדו אסף יסעור, שזכה בזהב ביום חמישי האחרון, ועמי דדאון, שגרף גם הוא את הזהב במשחה ה-100 מטר חופשי אתמול. מליאר סיים במקום השלישי בזמן של 1:07.42 דק'. במקום הראשון סיים אינגיאו סאן לופס הספרדי 1:05.58 דק', ובמקום שני קאטו קובטה היפני עם 1:07.03.
4 צפייה בגלריה
מארק מליאר זוכה בזהב הראשון
מארק מליאר זוכה בזהב הראשון
מדליה שלישית לישראל. מארק מליאר
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מארק מליאר
מארק מליאר
מארק מליאר על הפודיום
(צילום: Alex Davidson/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
מארק מליאר
מארק מליאר
שוחה בדרך למדליה
(צילום: Sean M. Haffey/Getty Images)
מארק מליאר מדבר לאחר הזכייה במדליית הארד
(צילום: הוועד הפראלימפי)
זו ההופעה השנייה של מליאר במשחקים הפראלימפיים, והוא מקווה לשחזר בפריז את ההצלחה המסחררת מטוקיו לפני שלוש שנים. השחיין קבע בבירת יפן הישגים נפלאים כאשר זכה בזהב ב-‭200‬ מטר מעורב עם שיא עולם של של 2:29.01 דקות, ולאחר מכן שיחזר את ההישג ב-‭400‬ חופשי בזמן של ‭4:31.06‬ דקות, שיפור לשיא העולם שקבע שנתיים קודם לכן (‭(4:33.64
מליאר אמר אחרי הזכייה: "אני רוצה להודות לכל החיילים ששומרים עלינו, בזכותם אנחנו פה. בזכותם אנחנו יכולים להתאמן ולהגיע לכאן. יש פה קהל וזאת תחרות פשוט מטורפת, אחרי שבטוקיו זה לא היה. הרגשה נהדרת לזכות כאן במדליה. שמעתי את הקהל מעודד אותי, פתאום הבנתי את ההבדל בין פריז לטוקיו שהרגישה כמו סתם תחרות. אני יודע שאני לא מזנק טוב, אז התכנון שלי היה לסיים יותר חזק. אני שמח שזה עבד".

בבריכה מגיל 5

מארק מליאר הוא אחד הכוכבים הגדולים של המשלחת הישראלית בענפי הספורט הפארלימפיים בשנים האחרונות. הוא פעמיים אלוף פאראלימפי (טוקיו 2020) ושיאן עולם במשחים ל-400 מטר חופשי ול-200 מטר מעורב אישי. מליאר מחזיק גם בארבע מדליות מאליפויות עולם והוא שיאן עולם במשחקים ל-800 מטר חופשי ול-1,500 מטר חופשי.
אצל מליאר בן ה-‭24‬ אובחן כבר בלידתו שיתוק מוחי (‭,(CP‬ שגרם לשיתוק קל בצד שמאל של גופו. סיפור האהבה שלו עם המים החל כבר בגיל חמש, כשהגיע למועדון איל"ן חיפה ביחד עם אחיו התאום אריאל, שגם אצלו אובחן מום דומה. האורתופד שאליו הגיעו המליץ על טיפול הידרותרפי, שבמהלכו גילו שני האחים כישרון שחייה יוצא דופן, והם הוזמנו להתאמן בקבוצת השחייה של המועדון.
4 צפייה בגלריה
מארק מליאר עם מדליית הזהב
מארק מליאר עם מדליית הזהב
מליאר עם מדליית הזהב
(צילום: GettyImages)
הזינוק המשמעותי החל בגיל עשר, כשמארק עבר להתאמן אצל מאמן הנבחרת יעקב ביננסון. בגיל ‭13 ‬ הוא כבר צורף לנבחרת ישראל, והחל לגרוף הישגים בתחרויות ארציות. משם התקדם לאליפויות אירופה והעולם, ובכולן הגיע להישגים מרשימים.

הפריצה והשיאים

את הפריצה למרכז הבמה של השחייה העולמית עשה מליאר באליפות העולם ‭2017‬ במקסיקו. הישראלי בן ה-‭17‬ הפתיע כאשר זכה במדליית הארד ב-‭100‬ מטר גב, וסיים שישי ב-‭100‬ חזה. שנה מאוחר יותר, באליפות אירופה בדבלין, הוא זכה בשלוש מדליות. במקצה החזק שלו (‭400‬ חופשי) סיים שני בתוצאה. ב-‭100‬ חזה וב-‭100‬ גב זכה בארד.
באליפות העולם בלונדון ‭2019‬ הוא זכה במדליית כסף במשחה ה-200 מטר מעורב ובזהב ב-400 מטר חופשי - כשהוא קובע בנוסף שיא עולם חדש, 4:33.64 דקות - סיפור של שש שניות לשיא הקודם שנקבע שש שנים קודם לכן.
לאחר מכן הגיעה אותה הופעה מופלאה בטוקיו, בה כאמור זכה בשלוש מדליות, שתיים מהן מזהב, לצד שני שיאי עולם. "בזכייה הראשונה, הייתה גאווה גדולה על כך שההמנון יתנגן בזכותי, לצד תחושת סיפוק של ההצלחה אחרי כל-כך הרבה שנים של עבודה", אמר מליאר לאחר המשחקים ההם ב-2021. "בכל זאת, נזרקתי למים בגיל 5 והתאמנתי פעמיים ביום מגיל 13 – מדובר בדרך ארוכה".