השחיין עמי דדאון חזר מהמשחקים הפראלימפיים בטוקיו עם שתי מדליות זהב ואחת מכסף, והערב (20:12) הוא יתחרה בבריכה בפריז בניסיון להתחיל את הספירה מחדש במשחה ל־50 מטר חזה. משום שאין הרבה נרשמים למקצה הזה כדי לקיים מוקדמות, ייערך רק משחה גמר.
השחיין בן ה־23, שמתאמן באיל"ן חיפה אצל יעקב ביננסון, נולד פג עם שיתוק מוחין ונכות בארבע גפיו. הוא התחיל לעסוק בספורט בגיל שש, תחילה כפעילות שיקומית ופחות כספורט תחרותי. ביננסון אף אמר לדדאון הנער שהוא לא רואה בו שחיין מקצוען. אבל דדאון לא ויתר, וברגע שהחל לעבוד קשה יותר באימונים, דעתו של המאמן השתנתה והוא נכנס לנבחרת.
4 צפייה בגלריה
עמי דדאון
עמי דדאון
חזיק בשלושה שיאי עולם בדרגת הנכות s4. דדאון
(צילום: אלעד גרשגורן)
מערכת היחסים בין השניים מאוד משמעותית. "יש לנו קשר בריא שבו כל אחד מאיתנו מצליח להביא את היתרונות שלו", אמר דדאון בעבר, "זה מה שהביא את ההצלחה המקצועית. רציתי להוכיח לעצמי שאני מסוגל להיות ספורטאי. שיאי העולם שלי הם בונוס, הרי שחית ועשית את התוצאה הכי מהירה בעולם אי פעם. זה תורם, מחמיא מאוד, אני יודע שאני עובד בצורה טובה. יעקב ואני הצוות הכי טוב בעולם".
דדאון סימן לעצמו מטרה להגיע למשחקים הפראלימפיים, אבל אחרי שהגשים את החלום הוא ממש לא עצר שם. באליפות העולם לפני שנתיים זכה בשלוש מדליות זהב ושנה לאחר מכן הוסיף עוד ארבע - כולן בצבע שמעלה את הספורטאי למקום הגבוה ביותר בפודיום. בנוסף, כאמור, הוא מחזיק בשלושה שיאי עולם בדרגת הנכות s4 במשחי החופשי: 50, 100 ו־200 מטר.
4 צפייה בגלריה
ביננסון ודדאון
ביננסון ודדאון
מערכת יחסים מיוחדת. ביננסון ודדאון
(צילום: לאה שניידר)

"לצאת מאזור המסכנות"

השחיינים באיל"ן בחיפה מקיימים משמעת אימונים קפדנית, שהפכה את המועדון לשם דבר בשחייה הפראלימפית. לאימונים דדאון מגיע בכוחות עצמו, ברכב שלו. הילד שנולד עם נכות בארבע גפיים הוא היום אלוף עולם ואיש צעיר שמגיע לאימונים עצמאית. "אני הרבה יותר משוחרר ביומיום, רישיון נהיגה הוא החופש, הופך להיות הרגליים השניות שלך".
בקיץ שעבר, אחרי שלל המדליות מאותה אליפות העולם, התראיין דדאון ל"ידיעות אחרונות" וחשף שהמציאות שונה מאוד עבורו אחרי אותן תחרויות. תהילה בארץ? יותר רחמים. "ברגע שאני במים אני ספורטאי עילית עם ארבע מדליות זהב. כשאני חוזר לארץ אני בסופו של דבר אדם נכה, שלפעמים מתייחסים אליו אחרת, לפעמים מרחמים עליו", סיפר בגילוי לב. דדאון היה רוצה שאנשים יתייחסו אליו אחרת - ומדליה היום תהיה ספתח מצוין עבורו לקראת השינוי כלפיו.
בחיים עצמם, השנה האחרונה הייתה מאוד מאתגרת עבורו. אחרי אותה אליפות עולם, הוא שיתף שהוא זקוק למנוחה אחרי שנתיים מאוד הישגיות עבורו, כדי להגיע לפריז רעב ומוכן. אחת המטרות שלו הייתה למצוא עוד דברים שהם לא רק השחייה והאימונים. באליפות אירופה שהתקיימה השנה הוא זכה "רק" במדליית כסף במשחה 150 מעורב (בשונה מהשחייה האולימפית, כאן ירד סגנון הפרפר). דדאון יקפוץ למים בבריכה בבירת צרפת בחמישה משחים וינסה חוץ מלשבור שיאי העולם גם לשבור את שיא כמות המדליות איתן יחזור.
4 צפייה בגלריה
עמי דדאון
עמי דדאון
"נכות זה לא סוף העולם". דדאון
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
אין פלא שדדאון משמש כמודל ללא מעט ילדים עם מוגבלויות. באותו ראיון סיפר שהוא חושב על ילדים שיוצרים איתו קשר ומודים לו על היותו דומה להם, אך בעל הישגים. "אני אומר להם שהם צריכים לצאת מאזור המסכנות. להיות פחות נתמך, יותר חזק, להצליח, להבין שגם אם נולדת נכה או קיבלת נכות במהלך החיים – זה לא סוף העולם. אפשר להתקדם, להצליח, להגיע להישגים יפים, להיות במצב טוב בכל תחומי החיים. אני למדתי בבית ספר רגיל, סיימתי בגרות עם חמש יחידות במדעי המחשב וחמש יחידות בביולוגיה. לא השקעתי בלימודים כמו בשחייה, אבל אפשר להצליח בשני התחומים. אני אומר לילדים שחשוב ללמוד, כי לא מובטח שיגיעו לתוצאות והישגים. הבנייה העצמית מתרחשת בתוך הספורט".
פורסם לראשונה: 01:30, 29.08.24