מדליה שנייה למשלחת הישראלית במשחקים הפראלימפיים בפריז. השחיין עמי דדאון סיים הערב (שישי) במקום הרשון במשחה ל-100 מ' חופשי בדרגת נכות S4 עם תוצאה של 1:20:25 דקות. כל זאת יממה לאחר שלוחם הטאקוונדו הפראלימפי אסף יסעור עמד על ראש הפודיום.
הישראלי בן ה-23 השלים זכייה במדליה פראלימפית רביעית במשחקים האולימפיים, אחרי שלפני שלוש בטוקיו קטף שתיים מזהב ואחת מכסף. בשעות הבוקר - במקצה המוקדמות - כבר הראה את יכולותיו עם שיא משחקים חדש (1:19.33 דק').
4 צפייה בגלריה
דדאון
דדאון
מדליה פראלימפית רביעית שלו. דדאון
(צילום: לילך וויס רוזנברג, הוועד הפראלימפי)
4 צפייה בגלריה
דדאון
דדאון
"אין לי הרבה מילים לתאר". דדאון בפעולה
(צילום: לילך וויס רוזנברג, הוועד הפראלימפי)
4 צפייה בגלריה
דדאון
דדאון
"יש לי עוד שלושה מקצים לעשות". דדאון
(צילום: לילך וויס רוזנברג, הוועד הפראלימפי)
"זה היה מקצה לא קל בשבילי", הודה לאחר הזכייה דדאון, שינסה בהמשך המשחקים לזכות בעוד שלוש מדליות זהב (50 מ' חופשי, 200 מ' חופשי ו-150 מ' מעורב אישי). "ברוך השם הצלחתי לייצג את מדינת ישראל ועם ישראל. אין לי הרבה מילים לתאר. שום דבר לא עובר לי בראש בזמן המקצה. עכשיו אני יודע שאשיר את התקווה בתקופה הזאת, זה כל מה שרציתי. לתת תקווה לאנשים זה המשמעות הנוספת של מה שאנחנו עושים פה. יש לי עוד שלושה מקצים לעשות. אני מקווה שכל ילד ומבוגר שרואים את זה וקשה להם יידעו שיש אור בקצה המנהרה".
דדאון, שמתאמן באיל"ן חיפה אצל יעקב ביננסון, נולד פג עם שיתוק מוחין ונכות בארבע גפיו. הוא התחיל לעסוק בספורט בגיל שש, תחילה כפעילות שיקומית ופחות כספורט תחרותי. ביננסון אף אמר לדדאון הנער שהוא לא רואה בו שחיין מקצוען. אבל דדאון לא ויתר, וברגע שהחל לעבוד קשה יותר באימונים, דעתו של המאמן השתנתה והוא נכנס לנבחרת.
4 צפייה בגלריה
דדאון
דדאון
השיג "תיקון". דדאון על הפודיום
(צילום: לילך וויס רוזנברג, הוועד הפראלימפי)
מדובר באחד השחיינים הטובים ביותר בעולם בדרגת הנכון שלו. באליפות העולם לפני שנתיים זכה בשלוש מדליות זהב ושנה לאחר מכן הוסיף עוד ארבע - כולן בצבע שמעלה את הספורטאי למקום הגבוה ביותר בפודיום. בנוסף, כאמור, הוא מחזיק בשלושה שיאי עולם בדרגת הנכות S4 במשחי החופשי: 50, 100 ו-200 מטר.
בקיץ שעבר, אחרי שלל המדליות מאותה אליפות העולם, התראיין דדאון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet וחשף שהמציאות שונה מאוד עבורו אחרי אותן תחרויות. תהילה בארץ? יותר רחמים. "ברגע שאני במים אני ספורטאי עילית עם ארבע מדליות זהב. כשאני חוזר לארץ אני בסופו של דבר אדם נכה, שלפעמים מתייחסים אליו אחרת, לפעמים מרחמים עליו", סיפר בגילוי לב. דדאון היה רוצה שאנשים יתייחסו אליו אחרת - והמדליה היום תהיה ספתח מצוין עבורו לקראת השינוי כלפיו.
בחיים עצמם, השנה האחרונה הייתה מאוד מאתגרת עבורו. אחרי אותה אליפות עולם, הוא שיתף שהוא זקוק למנוחה אחרי שנתיים מאוד הישגיות עבורו, כדי להגיע לפריז רעב ומוכן. אחת המטרות שלו הייתה למצוא עוד דברים שהם לא רק השחייה והאימונים. באליפות אירופה שהתקיימה השנה הוא זכה "רק" במדליית כסף במשחה 150 מעורב (בשונה מהשחייה האולימפית, כאן ירד סגנון הפרפר). והנה, הערב בפריז הגיע ה"תיקון".