באוגוסט 2009 ג'קו ואן גאס הבריטי נפצע באורח אנוש באפגניסטן, והרופאים החליטו לקטוע את ידו על מנת להציל את חייו. באוגוסט 2021 הוא סגר מעגל מרגש - עם זכייה בזהב הפראלימפי במרוץ אופני מסלול ל-3,000 מטרים.
ואן גאס והצוות שלו נקלעו למארב של הטאליבן - ו-RPG פגע בהם ישירות. "מתתי פעמיים על שולחן הניתוחים", הוא סיפר בראיון, "עכשיו אני במשחקים הפראלימפיים וזה מדהים. לקח לי זמן להתאושש מנטלית, ותהיתי אם יש בכלל טעם להישאר בחיים, אבל הבנתי שיש סיבה לכך ששרדתי. הרופאים לא ידעו אם אוכל ללכת שוב, אבל בעזרת תמיכה של הרבה אנשים התאוששתי".
2 צפייה בגלריה
ג'קו ואן גאס
ג'קו ואן גאס
ג'קו ואן גאס
(צילום: AP)
שלוש שנים אחרי הפציעה, ואן גאס הגיע לצפות במשחקים הפראלימפיים בלונדון 2012 - והתאהב בענף אופני המסלול. "החלטתי שזאת המטרה הבאה שלי, אני רוצה להיות שם". הוא לא הצליח להגיע לריו 2016 ופרש לתקופה קצרה בה רשם הישגים לא פחות מרשימים כמו טיפוס על האוורסט וטרק מפרך בקוטב הצפוני. הוא גם הצליח לחזור לרוץ, והשלים מרתון.
ואן גאס הוא לא אחד שמוותר, והוא הגיע לטוקיו 2020 אחרי שלוש זכיות באליפות העולם והיה פייבוריט למדליה. היריב הכי גדול שלו היה חברו למשלחת פין גרהם, שניהם שברו את שיא העולם במהלך המוקדמות. בגמר ואן גאס הקדים את חברו ממש בפוטו פיניש.
2 צפייה בגלריה
ג'קו ואן גאס
ג'קו ואן גאס
זכה בזהב
(צילום: גטי אימג'ס)
"זה היה מאבק, אבל ניצחתי", אמר ואן גאס בסיום, "עבדתי בשביל זה תשע שנים והיו הרבה מאוד משברים. יותר משברים מרגעי אושר. אבל אני שמח שהצלחתי. יש לי עוד מטרה לעמוד בה". ואן גאס התכוון לעוד מדליה שמחכה לו, במרוץ ל-1,000 מטרים.