צפו ביעקב ביננסון, מאמנו של איאד שלבי
איאד שלבי, שזכה היום (רביעי) במדליית זהב היסטורית במשחקים הפראלימפיים במשחה ל-100 מטר גב, הפך לשיחת היום בעיר הולדתו, שפרעם. "אנשים מכל שפרעם מתקשרים ללא הפסקה לברך אותנו, שכנים וחברים, הטלפון לא מפסיק לצלצל", סיפרה אימו של איאד, היפא שלבי, בשיחה עם ynet.
"קיבלתי טלפון מאיימן, אחיו של איאד, שאמר לי 'אמא, איאד זכה בזהב!", המשיכה היפא. "אני פשוט התחלתי לבכות. אני מאוד אוהבת את איאד וזאת גאווה וכבוד גדולים מאוד עבורי". "לאיאד יש אח תאום, עמאד, גם הוא חירש-אילם מלידה. כאשר איאד היה בן 12 הוא נפל מהגג ונפצע, ומכך נגרמה הנכות".
5 צפייה בגלריה
איאד שלבי עם מדליית הזהב
איאד שלבי עם מדליית הזהב
איאד שלבי עם מדליית הזהב
(צילום: קרן איזקסון)
5 צפייה בגלריה
איאד שלבי על הפודיום
איאד שלבי על הפודיום
שלבי על הפודיום
(צילום: קרן איזקסון)
"עוד שלפני שנפל, איאד אהב ספורט ושחייה, ואבא שלו תמיד לקח אותו לבריכות ולכל מיני פעילויות. וגם אחרי הנפילה והפציעה אבא שלו המשיך לקחת אותו לבריכות, פעילויות ספורט ואימונים" הוסיפה. "המאמן שלו יעקב (ביננסון) ראה את הפוטנציאל ודחף אותו לכיוון האולימפי. זאת גאווה גדולה לא רק לי, אלא לכל שפרעם וכל המדינה. כל האנשים סביבנו מאוד שמחים ומברכים את איאד ואותנו".
איימן, אחיו של איאד, הוסיף: "הייתי בעבודה וכשהמשחה שלו התחיל עצרתי את הרכב בצד הכביש וראיתי את השידור החי בטלפון. זאת תחושה שאי אפשר לתאר, אושר גדול, הוא הרבה זמן מתכונן לאולימפיאדה, שנים רבות, זה לא משהו פשוט. היום הוא זכה במדליית זהב, גאים בו מאוד, זה הישג ענק".
5 צפייה בגלריה
איאד שלבי
איאד שלבי
שלבי
(צילום: קרן איזקסון)
5 צפייה בגלריה
איאד שלבי זוכה לעידוד בבריכה
איאד שלבי זוכה לעידוד בבריכה
שלבי זוכה לעידוד בבריכה
(צילום: קרן איזקסון)

"שלבי הוכיח שהכל אפשרי"

מי שמלווה את שלבי בשנים האחרונות מקרוב הוא טניסאי העבר שחר פרקיס, שמנהל את מרכז הספורט איל"ן בחיפה, שם השחיין מתאמן במסגרת הנבחרת. "שלבי הוכיח היום שהכל אפשרי, אבל זה תוצאה של שני דברים. הראשון עבודה קשה והשני מקצוענות", סיפר.
איך זה בא לידי ביטוי ביומיום? "עבודה קשה שאי אפשר לעלות על הדעת. 12 אימונים בשבוע, 6 בבוקר במים, כולל אימונים בשישי, שבת, בחורף – בקיץ. הרבה נסיעות לחו"ל, זו אופרציה שלמה, התארגנות, רכבים ומטענים מיוחדים. זה כיסאות גלגלים. אין סוף בעיות, מלחמה מול הרשויות וביטוח לאומי. כשאבא שלו נסע לחו"ל קיצצו לו את הקצבה ונלחמנו שהוא יקבל חזרה, כי הוא משמש כמלווה שלו. מלחמה נגד כל העולם".
5 צפייה בגלריה
איאד שלבי
איאד שלבי
שלבי
(צילום: קרן איזקסון)
"המקצוענות זה כמובן המאמן יעקב בננסון", המשיך פרקיס. "הוא יודע לבחור את האנשים מתאימים, עד לפני זמן קצר איאד היה בקלאס 2. במשחקים הקודמים איאד הגיע כמה מאיות השנייה ממדליה, הצלחנו להוריד את הדרגה וזה עשה את ההבדל. לרדת לפרטים הקטנים, לעומק וזה תפקיד המאמן".
אבל יש הרבה טענות שספורטאים פראלימפיים לא נחשבים מקצוענים. "אני בא מעולם הטניס. הגעתי לכאן לפני 6 שנים וראיתי כאן תנאים, אימונים מקצוענים. גם כמותי וגם איכותי. זה כולל שעות אימונים, בדיקות דם, מעטפת רפואית. היום זה מקצוע לכל דבר. מדינות הבינו שזה חלק מהמשחק ומשקיעים. מקבלים חסויות מגופים ענקיים, מקבלים משכורת. קמים בבוקר וזה מה שעושים, הם לא עובדים".
עכשיו ההישג יעזור להביא עוד שחיינים? "זה בהחלט יעזור. אנשים שהמזל לא שפר אליהם, אז שזה קורה, הם נמצאים בתקופה של הלם, תחושת אובדן, רחמים עצמיים ולא מודעים למה שהולך איתם ולאחר התאוששות פיזית ומנטלית, מי שלא וויתר, נחשף למקום כמו שלנו. מגיע הורה עם ילד, הם באים למכון הידרותרפיה, מתחילים טיפולים, ואז בחור כמו יעקב קולט אותם וחי אותם, זה לא במקרה. מה שרואים זה השפיץ של הפירמידה".
אהוד רצאבי, יו"ר עמותת איל"ן, הצטרף למברכים: "ניצחונו של איאד שלבי הוא סמל להתמדה וכוח רצון. מדליית הזהב שלו היא הוקרה לאיאד, לאביו יוסוף שמלווה אתו כל חייו ולכל תושבי מדינת ישראל. אנו באיל"ן מלווים את איאד שנים רבות וגאים בו מאוד. לא היה לנו ספק שהוא יצליח להגיע למדליה ואנו מאמינים שתהיינה עוד".