0:31, המאזן איתו הגיעה גונזאגה לגמר המכללות הלילה (בין שני לשלישי), הוא עניין נדיר בספורט האמריקאי. חובבי ההיסטוריה, ובטח המומחים שהציבו אותה במקום הראשון בדירוג העוצמה בארה"ב לפני תחילת העונה, חיכו במקום כלשהו לקליימקס – ניצחון שלה בגמר באינדיאנפוליס, שהיה הופך אותה לנבחרת השמינית בהיסטוריה שמשלימה זכייה בטורניר המכללות בעונה נקייה מהפסדים. אבל גם 2:27 זה מאזן די מטורף. ביילור לא זכתה לאותו הסיקור ולאותה ההתלהבות, אבל שלטה מהרגע הראשון בגמר הזה, ניצחה 70:86 וזכתה לראשונה בתולדותיה באליפות המכללות.
זו הייתה הופעה מדהימה של ביילור, שמאמנה סקוט דרו אמר שהייתה מגיעה גם היא למעמד ללא הפסדים אלמלא מכת קורונה שגרמה בתקופה מסוימת לבעיות בכושר בסגל. הנשק המנצח היה הגנה חונקת, שהוציאה את כל הכלים ההתקפיים של גונזאגה מהמשחק, ממש כפי שעשתה ליוסטון בחצי הגמר. היא לא נתנה למפסידה להיכנס באמת לעניינים באף שלב, והשאירה הרגשה שהיא שולטת לגמרי בכל היבט ואין דרך להכניע אותה בערב הזה. זה היה בסך הכל הגמר השני של האוניברסיטה מהעיר ווייקו שבטקסס, הראשון מאז 1948, ואולי כעת יזכרו את ווייקו בהקשר הרבה יותר חיובי מאשר המקום בו התרחש העימות הקטלני של כוחות הביטחון עם הכת של דייויד כורש ב-1993.
5 צפייה בגלריה
שחקני ביילור מניפים
שחקני ביילור מניפים
שחקני ביילור מניפים
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
סאגס והחברים לא מאמינים
סאגס והחברים לא מאמינים
סאגס והחברים לא מאמינים
(צילום: AFP)
ההתחלה של ביילור הייתה כל כך סוחפת, שהיא הותירה את גונזאגה המומה למשך דקות ארוכות, בלי שהבינה למה נקלעה. דביון מיצ'ל וג'ארד באטלר פתחו עם יד חמה בדרך ל-0:9, רק אחרי כארבע דקות גונזאגה השיגה נקודה ראשונה מהקו, וביילור התנפלה על כל כדור חוזר בהתקפה כדי ליצור עוד ועוד הזדמנויות, בזמן שהיא צולפת שלשות בלי הכרה.
הכל הלך הפוך לגונזאגה: הכוכב ג'יילן סאגס, האיש שצלף את השלשה המדהימה ששלחה את הקבוצה לגמר, אסף שתי עבירות מהירות וירד לספסל, בזמן שההגנה של ביילור סימנה את הגבוה הדומיננטי דרו טימי והוציאה אותו משטף המשחק. אם עד הלילה ההפרש הגדול ביותר ממנו גונזאגה נאלצה לחזור היה 14 נקודות, הפעם הוא טס ל-19 (10:29) כבר אחרי רבע מהמשחק, כשמייסיאו טיג קלע שלשה שהעמידה את ביילור על 5 מ-5 מחוץ לקשת. עשר דקות של כדורסל מושלם מבחינתה.
5 צפייה בגלריה
ג'יילן סאגס
ג'יילן סאגס
סאגס. זה לא היה היום שלו
(צילום: AFP)
החזרה של סאגס למגרש בישרה טובות עבור גונזאגה, שהתחילה לשחק מסודר יותר בהתקפה, גם בגלל שביילור לא יכלה לשמור על אותו קצב אינטנסיביות של חטיפות ומאבקים על כל כדור. זה הספיק כדי לקחת ביסים קטנים מהפער, בזמן שביילור המשיכה לצלוף מבחוץ באחוזים גבוהים. איכשהו, למרות שביילור השיגה 7 כדורים חוזרים בהתקפה, 5 חטיפות ו-7 מ-12 משלוש במחצית, גונזאגה עוד נתנה פוש קטן כדי לרדת בפיגור 10, 47:37.
באטלר דייק בשתי שלשות גדולות בתחילת המחצית השנייה, אבל באופן ניכר, סאגס התחיל לקחת פיקוד על המשחק. נראה היה שמתחיל מומנטום קליל לזכות גונזאגה, עד למהלך מייצג אחד: 13 דקות לסיום, קורי קיספרט חדר לסל ונחסם בעוצמה ע"י מארק וייטאל, וביילור רצה לצד השני כדי לסדר לאדם פלאגלר שלשה שהקפיצה את ההפרש ל-51:67.
5 צפייה בגלריה
באטלר בסיום
באטלר בסיום
באטלר בסיום
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
שחקני ביילור ליד הבראקט המפורסם
שחקני ביילור ליד הבראקט המפורסם
שחקני ביילור ליד הבראקט המפורסם
(צילום: gettyimages)
ביילור כבר זינקה ליתרון של 20 נקודות, כשטימי מסתבך בעבירות ומותיר את סאגס להילחם בכוחות עצמו. אבל זה היה חסר סיכוי – ההגנה של דרו שיחקה 40 דקות מושלמות, מה שכנראה היה מספיק לניצחון גם בלי ההופעה ההתקפית המצוינת. ההפסד הראשון, האחרון והיחיד העונה של גונזאגה עלה לה בזכייה היסטורית בתואר.
באטלר הנהדר הוביל את ביילור עם 22 נקודות ו-7 אסיסטים, טיג הוסיף 19, מיצ'ל 15 ופלאגלר 13 מהספסל. בסיום שנתו היחידה בקולג'ים, לפני שייבחר במקום גבוה הקיץ בדראפט (אולי אפילו הראשון), סאגס לא היה מסוגל לעצור את הדמעות. הוא קלע 22, טימי וקיספרט הוסיפו 12 כל אחד, השאר נתקעו מול החומה של ביילור.