תשמעו סיפור. הלילה (בין שישי לשבת, 3:00 שעון ישראל) אינדיאנה פיבר, הקבוצה הכי גרועה אשתקד ב-WNBA, תעלה למשחק קדם העונה הראשון שלה מול דאלאס ווינגס. עד לפני כמה שבועות, הייתם יכולים לקנות כרטיס למשחק הזה תמורת 20 דולר. אבל אז קייטלין קלארק הודיעה שהיא נרשמת לדראפט, והכל השתנה. הכרטיסים נחטפו. כמו לחמניות טריות. 7,000 איש יזכו לראות את הכוכבת הכי גדולה בכדורסל הנשים, אולי אי פעם, עושה את צעדיה הראשונים בליגה המקצוענית. וזה רק קצה הקרחון של הטירוף סביבה.
קלארק בת ה-22 שברה כל שיא נקודות אפשרי במכללות במדי אייווה. היא קלעה 3,951 נקודות - יותר מכל גבר או אישה. אבל זה רק מספר הנקודות, אלא סגנון המשחק המלהיב, הקליעות כמעט מחצי מגרש בנונשלנטיות, והמסירות היפות שהיא מחלקת לחברותיה. כפי שסיכמה זאת רבקה לובו, פרשנית בכירה ב-ESPN וכוכבת העבר של ניו יורק ליברטי ונבחרת ארה"ב: "לא ראינו מעולם שחקנית כזאת בכדורסל הנשים".
5 צפייה בגלריה
קלארק
קלארק
באמת לא הייתה שחקנית כזאת? קלארק
(צילום: Michael Hickey / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
אינדיאנה פיבר שמרה על פרופיל נמוך עד שבחרה רשמית בקלארק לפני שבועיים. עוד לפני הדראפט, קבוצות בליגה הודיעו שאת משחקיהן מול אינדיאנה הן ישחקו באולמות גדולים יותר. וושינגטון מיסטיקס הודיעה שאולמה הצנוע (בן 4,200 המושבים) לא יוכל להכיל את הטירוף, והמשחק הועבר לקפיטל וואן ארנה, ביתה של וושינגטון וויזארדס מה-NBA שמכיל יותר מ-20 אלף מקומות. האלופה לאס וגאס אייסס הבהירה, עוד לפני שקלארק בכלל נבחרה בדראפט, על כך שהמשחק מול אינדיאנה יעבור לאולם גדול יותר. כל הכרטיסים למשחק אזלו כמובן. בשיקגו יש עצומה של אוהדים ואוהדות, שדורשת להעביר את המשחק מול הפיבר לאולם של שיקגו בולס, יונייטד סנטר, המכיל יותר מ-24,000 מקומות. נראה שלא תהיה ברירה.
"אנחנו רואים גידול מדהים בביקושים למשחקי קייטלין קלארק", אמרה לורה קורנטי, מנכ"לית חברה העוסקת בשיווק ספורט ל-NPR, "לא רק אצל אינדיאנה, אלא גם אצל היריבות. יש כבר כמה משחקים שהם סולד-אאוט".
5 צפייה בגלריה
קייטלין קלארק
קייטלין קלארק
החולצות של קלארק נמכרות במהירות שיא
(צילום: AP Photo/Darron Cummings)
תנחשו מי זכתה בתחרות קליעה מהחצי באימון הפתיחה של אינדיאנה?
אפקט קייטלין קלארק לא מתבטא רק במשחקים של אינדיאנה, אלא גם במשחקי קבוצות אחרות. ה-WNBA אמנם הציגה עלייה ברייטינג ובמספרי הצופים במגרשים בעונה שעברה, עם ממוצע של כחצי מיליון צופים למשחק בשידורי הטלוויזיה, אבל זה רחוק מאוד מהנתונים של הגברים - פי ארבעה יותר, ואנחנו מדברים רק על הטלוויזיה הארצית. לא כולל ההכנסות האדירות של ה-NBA מה"ליג פאס" והעניין שהליגה מעוררת בכל העולם, על פי ההערכות הצנועות - מדובר בהכנסות של יותר מ-10 מיליארד דולר בשנה. על פי מחקר שנעשה לאחרונה, רק אחד מ-70 אמריקאים צפה בשידור WNBA.

הבדלי שכר בלתי נתפסים

הבדלי השכר בין הליגות עצומים. קלארק תרוויח בארבע השנים הקרובות כ-380 אלף דולר בחוזה רוקי (לכל תקופה). ויקטור וומבניאמה, הבחירה הראשונה בדראפט NBA, הרוויח העונה 12 מיליון דולר. משחק WNBA הביא כ-6,000 צופים בממוצע, ב-NBA המספר הוא פי שלושה. האם קייטלין קלארק תצליח למחוק את הפער? סביר להניח שלא, אבל היא יכולה לשנות את כדורסל הנשים לנצח. בגמר המכללות האחרון בו דווקא הפסידה, צפו יותר מ-20 מיליון איש בארה"ב - משדר כדורסל המכללות הנצפה ביותר מאז 2019. משחק ה-WNBA האחרון שמשך יותר ממיליון צופים התקיים לפני 16 שנה.
5 צפייה בגלריה
קייטלין קלארק
קייטלין קלארק
תהיה הגדולה מכולן?
(צילום: AP Photo/Michael Conroy)
בערך חצי מיליון איש צפו בדראפט ה-WNBA ב-2023, ברגע בו בחרה אינדיאנה בקלארק צפו פי חמישה. האתגר הגדול יהיה לשמור עליהם מול הטלוויזיה. 36 משחקים מתוך 40 של קלארק ואינדיאנה בעונה הסדירה ישודרו בשידור ארצי בארה"ב. דבר שיכול להיות שווה לליגה רווח נאה - אבל הכל תלוי ביכולת של הגארדית בת ה-22.
קלארק כבר יכולה לרשום ניצחון קטן, כשהצליחה להעלות לכותרות את פערי השכר הבלתי נתפסים. בארה"ב גילו שאפילו אנשים שמפעילים את הקמע של קבוצות NBA ירוויחו יותר ממנה. שכר מפעילי הבובות מגיע לחצי מיליון דולר בשנה, יותר ממה שקלארק תרוויח בכל חוזה הרוקי שלה (יש לציין לכארבעה חודשים בלבד, משך העונה ב-WNBA). הנושא הגיע עד לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שכתב: "ספורט הנשים ממשיך להתפתח והגיע הזמן שהנשים יקבלו את השכר שמגיע להן".
5 צפייה בגלריה
קלארק
קלארק
יש כבר חוזה בנייקי. קלארק
(צילום: AP Photo/Adam Hunger)
למזלה, קלארק לא תצטרך לחיות רק משכר שמגיע לה מה-WNBA, בארה"ב דווח כי הוא תקבל מנייקי 28 מיליון דולר בחוזה לשמונה שנים, שכולל נעל על שמה וליין ביגוד. גם החוזה הזה נמוך משמעותית מגברים ברמתה. זאיון וויליאמסון קיבל ב-2019 חוזה על סך 75 מיליון דולר לחמש שנים, עוד לפני ששיחק ב-NBA.

שחקנית היסטורית?

קלארק סיימה את קריירת המכללות עם ממוצע מדהים של 28.3 נקודות למשחק. וכעת נשאלת השאלה האם היא תוכל להביא את היכולות הללו ל-WNBA, כי אם היא לא תספק את הסחורה - גם הצופים לא יגיעו.
5 צפייה בגלריה
דיאנה טוראסי
דיאנה טוראסי
די מפקפקת. טוראסי
(צילום: AFP)
ב-ESPN עסקו רבות בשאלה האם קלארק תמשיך כך גם ב-WNBA, ויצאו עם מסקנה אופטימית. "יכול להיות שיהיה לה אפילו קל יותר", אמרה אחת המנהלות בליגה, "היא תשחק עם שחקניות מצוינת, וזה דווקא יקל עליה. יהיה לשומרות שלה קשה, כי היא קולעת מכל טווח. היא לא צריכה לשנות את המשחק שלה כדי להתאים את עצמה ל-WNBA, היכולות שהפכו אותה לשחקנית פופולרית יעזרו לה גם עכשיו. נכון שיש שומרות טובות יותר ב-WNBA מאשר במכללות, אבל עדיין יהיה להן קשה מול שחקנית שמפציצה מכל מקום במגרש. ייתכן שאנשים עוד יופתעו ממה שהיא מסוגלת לעשות".
ויש גם מי שקצת מפקפקת בה. ולא סתם אחת, אלא ה-GOAT האמיתית של ה-WNBA. יש שיגידו השחקנית הטובה בהיסטוריה. דיאנה טוראסי כמובן. "אתה נראה על-אנושי במשחק נגד נערות בנות 18, אבל היא הולכת לשחק נגד נשים בוגרות", אמרה טוראסי בחודש שעבר ועוררה כמובן סערה. הלילה כנראה נדע עד כמה היא צ
ביקור בביתו של ניקולה יוקיץ'
(צילום: זאב אברהמי)
פורסם לראשונה: 11:08, 03.05.24