לאו מסי? רוברט לבנדובסקי? קרלוס אלקראס? התמונה שהתנוססה הבוקר בכתבה הראשית באתר ה"מארקה" הייתה דווקא זו של לורנזו בראון, הכדורסלן האמריקאי שהפך אתמול בן לילה לגיבור החדש של נבחרת ספרד. וכן, זה ממש לא מובן מאליו.
הרי רק לפני חודשיים בראון נחשב לאויב האומה. הינקי שבכלל לא צריך ללבוש את המדים האדומים-לבנים של ה"לה רוחה". האיש שקיבל אזרחות בהליך מקוצר אף שהזיקה שלו למדינה קלושה לכל היותר, והוא מעולם לא שיחק בה.
3 צפייה בגלריה
לורנזו בראון
לורנזו בראון
מאויב האומה לגיבור הגדול שלה. בראון
(צילום: FIBA PHOTOS)

מי בכלל רוצה אותו כאן?

היחידי באמת שרצה את בראון בנבחרת היה המאמן סרג'יו סקאריולו. על רקע המחסור ברכזים - ועם הפציעות של סרחיו יוי, ריקי רוביו וסרחיו רודריגס - סקאריולו הבין שכדי להתמודד עם שורת כוכבי ה-NBA אצל היריבות השונות, צריך להתחזק - ובסקורר. זה לא עבר בשקט.
"משהו פה לא מרגיש לי נכון, ואמרתי את זה גם ליו"ר האיגוד", אמר ביולי האחרון רודי פרננדס לכלי התקשורת בספרד. "בתור קפטן, הייתי חייב להביע את דעתי. התבשרתי מכלי התקשורת על כך שאזרחנו שחקן שאין לו שום קשר למדינה". בהמשך, פרננדס התנצל וטען כי "התקשרתי אליו והסברתי לו הכל. הוא סיפר על המניעים שלו ואני מעריך אותו מאוד", אבל זה נראה מלאכותי מדי. לצאת ידי חובה. גם אוהדי הנבחרת לא ממש קנו את זה. הם רצו הוכחות בשטח.
3 צפייה בגלריה
לורנזו בראון
לורנזו בראון
בלתי ניתן לעצירה. בראון
(צילום: FIBA PHOTOS)
אתמול הם קיבלו אחת נחרצת למדי. עד כמה בראון הוא חתיכה חשובה בפאזל, אולי החתיכה הכי חשובה. ספרד שרדה דרמה גדולה מול ליטא וניצחה אותה 94:102 בהארכה, כשבראון נמצא ברמה אחת מעל היתר. 28 נקודות, מתוכם 18 ב-15 הדקות האחרונות (11 בהארכה) היו לאמריקאי, שחקנה של מכבי ת"א בעונה הקרובה למי ששכח ומי שמציג עד כה אליפות נהדרת. בראון רשם עד כה בטורניר 14 נקודות, 6.7 אסיסטים ו-1.2 חטיפות לערב, אבל כולם זוכרים לו בינתיים את הערב הקסום אתמול בברלין.

"הגיבור האמריקאי"

"האמת, מהרגע הראשון אני מרגיש בנבחרת הזו בבית", הפתיע אתמול בראון. "אני אסיר תודה לשחקנים, שאמרו לי להמשיך ולזרוק. הביאו אותי לספרד כשווה בן שווים, הרעשים החיצוניים כלל לא הפריעו לי. הדבר היחידי שמציק לי זה שכולם דוברי ספרדית. לכן אני צריך ללמוד כל יום את השפה מחדש".
3 צפייה בגלריה
מאמן ספרד סרג'יו סקאריולו
מאמן ספרד סרג'יו סקאריולו
היחידי באמת שרצה את בראון. סקאריולו
(צילום: רויטרס)
גם האתרים בספרד היללו את המתאזרח. "הגיבור האמריקאי", הייתה הכותרת של ה"מארקה". ב"אס" הלכו באותו כיוון: "בזכותו ספרד עדיין חיה". גם באתר הכדורסל האירופי, "יורוהופס", פרגנו לכוכב ספרד (ואולי בהמשך גם של מכבי ת"א): "לורנזו בראון גנב את ההצגה. הוא היה כוכב המופע הספרדי ושלח את הנבחרת שלו לרבע הגמר".
ויש מי שלא מרוצה עדיין מהצירוף של בראון לנבחרת ספרד. ניחשתם נכון, שחקני ליטא. מינדאוגאס קוזמינסקאס התייחס להפסד הדרמטי ואמר: "הייתה חסרה לנו סבלנות. אפילו כהובלנו בחמש או שבע הפרש, לקחנו זריקות משוגעות מדי. מיהרנו יותר מדי פעמים במקום לשחק רגוע. אני חושב שרודי פרננדס עשה עבודה מצוינת, אבל מעל כולם בלט בראון".
כשנשאל עד כמה הוא בלט, ענה הכוכב הליטאי: "אני לא בטוח איך נבחרת ספרד הייתה נראית בלי לורנזו בראון. אולי כי הם פשוט החתימו אותו בקיץ. ואנחנו מדברים על נבחרת, לא על קבוצה. עד כמה שאני לא אוהב את זה, זה מה יש".