כשבקיץ האחרון התחילו להגיע הדיווחים על כך שסקוטי ווילבקין צפוי לעזוב את מכבי ת"א לפני השנה האחרונה בחוזה, אף אחד במועדון וגם מסביב לו לא נפל מהכיסא. אחרי ארבע שנים בצהוב, שלוש אליפויות בזירה המקומית, גביע מדינה ודריכה במקום ביורוליג, שני הצדדים הבינו שהעסק תקוע ולא נלחמו להמשיך בשידוך. הערב (21:00), כשהוא כבר במדי פנרבחצ'ה, הוא יפגוש את האקסית במסגרת המחזור השני ביורוליג. היינו אומרים "יפגוש את החברים" – אבל קשה להאמין שהוא יזהה את הקבוצה שביצעה מהפכה מוחלטת מאז שעזב.
אבל גם אם הפרידה הייתה צפויה, קל זה לא היה. ווילבקין חי ארבע שנים בישראל, התרגל לחיים כאן ורכש חברים. במהלך מבצע שומר החומות, בזמן שחלק גדול מהזרים עזב את הארץ, הוא בחר לתלות דגל ישראל במרפסת ולפרסם את התמונה ברשתות החברתיות. מעבר לכך, ווילבקין היה המנהיג הבלתי מעורער של הקבוצה מבחינה מקצועית. "ישר הגיעו השאלות של 'למה פשוט לא להשאיר אותו ולחזק את הקבוצה מסביבו", אומר גורם במועדון, "אבל הייתה שם תחושת מיצוי שהורגשה חודשים רבים לפני שנגמרה העונה".
2 צפייה בגלריה
ווילבקין וקלאתס
ווילבקין וקלאתס
ווילבקין עם קלאתס. מצא בית חדש
(צילום: gettyimages)

סקוטי, לטוב ולרע

במכבי ת"א גם הבינו ששינוי מקצועי הוא הכרחי. ווילבקין היה אחראי כמעט לכל מה שהקבוצה עשתה, לטוב ולרע, ובמועדון הפנימו שבתקופתו לא חלה התקדמות בהישגים – להפך, הרי התארים בארץ היו תמיד הלחם והחמאה של הצהובים, ובעונה האחרונה זה הגיע למצב קטסטרופלי עם איבוד גביע המדינה והדחה בחצי הגמר בפלייאוף. באירופה המצב לא היה טוב יותר - בצורת רבע הגמר הסתיימה, אבל הרבה בזכות השעיית הקבוצות הרוסיות. לפני כן זה נראה אבוד.
ווילבקין, שאמור בכלל להתרכז בקליעה, ניהל את המשחק, החזיק את הכדור רוב הזמן וגם קיבל את הכדור במאני־טיים. כעת הקו אחר לגמרי: בקבוצה החליטו ללכת על שני מובילי כדור בדמות ווייד בולדווין ולורנזו בראון, כשכל אחד מהם חושב קודם כל על המסירה.
לא רק שגם הקבוצה וגם ווילבקין רצו במהלך, אלא שכולם הרוויחו ממנו: אם הכוכב היה עוזב בתום החוזה, מכבי ת"א לא הייתה נהנית מדמי העברה, אבל פנרבחצ'ה שילמה עבורו סכום אדיר של 1.2 מיליון דולר, ועל הדרך המועדון הצהוב חסך את עלות השכר שעמדה על יותר מ־1.8 מיליון דולר. ומהצד של סקוטי? "הוא רצה לנסות משהו קצת אחר", טען עוזר המאמן של פנרבחצ'ה ומי שאימן את הפועל חולון, סטפנוס דדאס. "הוא רצה לשנות את האווירה. בסופו של דבר סקוטי חזר למדינה שהוא מכיר טוב, וביחד עם המאמן החדש דימיטריוס איטודיס לבנות משהו חדש".
2 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין. היה צריך להתרענן
(צילום: gettyimages)

להתרכז נטו בקליעה

ועדיין, יש צורך בהסתגלות. אם במכבי ת"א ווילבקין היה הסופרסטאר, השחקן שציפו ממנו לתת הצגה בכל משחק מחדש, בקבוצה הטורקית הוא יותר חלק מהפאזל - חשוב מאוד, אבל חלק. השינוי המהותי ביותר עבורו הוא שלפנרבחצ'ה יש בסגל רכז בכיר בדמות ניק קלאתס, מה שמאפשר לווילבקין להתרכז נטו בקליעה שלו.
"התפקיד שלו בפנרבחצ'ה מעט שונה מאשר במכבי", הסביר דדאס. "אני חושב שיש לו על הפרקט הרבה יותר נשקים לצידו, יותר תמיכה. זה גורם לו להרגיש חופשי, לא לקבל את כל האחריות בכל פוזשן, להתמקד בהגנה. סקוטי באמת מראה פה יכולת הגנתית שהוא לא הפגין בישראל, כל האוהדים ביורוליג עוד יראו את זה. הוא אוהב את התפקיד שלו, הוא נראה מאוד שמח מהסיטואציה ומלא במוטיבציה. סקוטי יודע לשחק עם הכדור ובלי הכדור, בכל ערב הוא שונה-הוא יכול לנהל משחק, הוא יכול גם לשחק לצד קלאתס".
פנרבחצ'ה פתחה את העונה האירופית עם ניצחון 62:74 על באיירן מינכן, במשחק בו ווילבקין שיחק 17 דקות ותרם רק 6 נקודות וריבאונד. בקבוצה הטורקית בטוחים שזה רק עניין של זמן עד שהוא יתרגל למצב החדש - הרי בכל זאת, בשנתיים האחרונות הוא קיבל בממוצע יותר מ־29 דקות בכל משחק - ומקווים שזה יקרה מול מכבי ת"א. אחרי הכל, הצהובים כבר התרגלו לכך שהאקסים חוגגים מולם.