ריאל מדריד, ברצלונה, אולימפיאקוס או מונאקו? אחת מארבע הקבוצות הללו תניף את גביע היורוליג ביום ראשון הקרוב בקובנה ותהפוך לאלופת המפעל.
מכבי ת"א לא תהיה שם אחרי שהפסידה במשחק החמישי והמכריע של סדרת רבע הגמר למונאקו. עבור הקבוצה הצרפתית זאת תהיה הפעם הראשונה בפיינל-פור ומצפה לה יריבה קשוחה בדמות אולימפיאקוס. לאחר חצי הגמר הראשון, נעבור למנה העיקרית: קלאסיקו בין היריבות המושבעות ריאל מדריד וברצלונה. אז הנה, כל מה שצריך לדעת על האירוע הכי גדול בכדורסל האירופי.
8 צפייה בגלריה
ג'יימס, רודי, שאראס וסלוקאס
ג'יימס, רודי, שאראס וסלוקאס
מימין: רודי, ג'יימס, סלוקאס ושאראס
(צילום: EPA ועוז מועלם)

איפה יתקיים הפיינל-פור?

ז'לגיריו ארנה, אולמה הביתי של ז'לגיריס קובנה, יארח את אירוע השיא של עונת היורוליג. הוא מכיל 15,415 מושבים והאוהדים הליטאים קיוו למלא אותו, אבל ז'לגיריס קיבלה בראש מברצלונה 3:0 בסדרת רבע הגמר ותראה את אירוע השיא מהבית, תרתי משמע.
8 צפייה בגלריה
אוהדי ז'לגיריס
אוהדי ז'לגיריס
אוהדי ז'לגיריס לא יחגגו הפעם בז'לגיריו ארנה
(צילום: EPA)

מתי ייערכו המשחקים?

חצאי הגמר יתקיימו הערב (שישי), כאשר המשחק בין מונאקו לאולימפיאקוס ישוחק בשעה 18:00 והמשחק בין ריאל מדריד לברצלונה ב-21:00. ביום ראשון נקבל את המשחק על המקום השלישי בשעה 17:00, והמנה העיקרית תוגש כעבור שלוש שעות, ב-20:00 שעון ישראל - הקרב על גביע היורוליג.
8 צפייה בגלריה
ניקולה מירוטיץ' שחקן ברצלונה עם קורי היגינס
ניקולה מירוטיץ' שחקן ברצלונה עם קורי היגינס
בארסה תניף גביע ראשון מאז 2010? מירוטיץ' והיגינס
(צילום: EPA)

מי הפייבוריטית לזכייה?

על פי סוכנויות ההימורים, אולימפיאקוס אמורה להניף את הגביע בפעם הרביעית בתולדותיה ולראשונה מזה עשור. האדומים סיימו את העונה הסדירה במקום הראשון ועם מאזן 10:24. ברבע הגמר היוונים היו אמורים להדיח בקלות את פנרחבצ'ה הטורקית, רק שזה הלך קשה מהצפוי והוכרע רק במשחק החמישי בו אולימפיאקוס ניצחה 72:84.
השנייה בטבלאות ההימורים היא ברצלונה, שסיימה את העונה הסדירה במקום השני ותחפש זכייה שלישית בסך הכל (האחרונה ב-2010). ריאל מדריד בעלת סיכויים פחותים יותר (זכתה בפעם האחרונה ב-2018, העשירית בתולדותיה) ואחרונה חביבה היא מונאקו, לה זאת הופעת בכורה במעמד. נתון מעניין הוא שארבע הראשונות בעונה הסדירה, הן אלו שגם משתתפות בפיינל-פור.
8 צפייה בגלריה
שחקני אולימפיאקוס
שחקני אולימפיאקוס
הפייבוריטית הגדול? כך טוענות סוכנויות ההימורים. אולימפיאקוס
(EPA/GEORGIA PANAGOPOULOU)

האם מונאקו תפתיע את אולימפיאקוס?

האמת, בחצאי הגמר כל משחק אמור להיות שקול. באולימפיאקוס משחקים אקס מכבי ת"א טאריק בלאק, כאשר יחד איתו משלימים ג'ואל בולומבוי ומוספה פאל קו קדמי חזק מאוד. בכל מקרה, ליוונים יש שחקנים טובים בכל עמדה. הקו האחורי כולל את קוסטאס סלוקאס הוותיק, שהיה כוכב העלייה לפיינל-פור (כלל שלשת ניצחון במשחק 3 בטורקיה); מלך החטיפות של המפעל תומאס וולקאפ; אייזאה קנאן ושאקיל מקיסיק. מעבר לכך, היא משופעת בפורוורדים מצוינים, כשמעל כולם ניצב סאשה וזנקוב, שסיים את העונה הסדירה כמלך הסלים (17.2 נקודות למשחק) וראשון במדד (21.2) ואף נבחר אתמול ל-MVP של המפעל.
את מונאקו הקהל הישראלי מכיר בזכות סדרת רבע הגמר המותחת שהסתיימה ב-2:3 לצרפתים. את הקבוצה מוביל, איך לא, מייק ג'יימס (16.6 נקודות למשחק בעונה הסדירה, רביעי ביורוליג). הקו האחורי הנהדר כולל גם את אלי אוקובו (12.6 נקודות למשחק) ואת ג'ורדן לויד (12.1). הגארדים הגבוהים והאתלטיים עשויים לעשות הרבה בעיות לאולימפיאקוס. מה גם שמונאקו ניצחה את הקבוצה היוונית פעמיים בעונה הסדירה.
8 צפייה בגלריה
שחקן מונאקו דונטה הול עם חבריו
שחקן מונאקו דונטה הול עם חבריו
שנה שנייה בסך הכל ביורוליג. מונאקו
(EPA)

מה יהיה בקלאסיקו?

ברצלונה של שרונאס יאסיקביצ'יוס הייתה כאמור הקבוצה הראשונה שהעפילה לפיינל-פור, אחרי 0:3 חלק על ז'לגיריס. הקטלאנים סיימו את העונה הסדירה במאזן 11:23 שהקנה להם את המקום השני. בארסה תפגוש את היריבה המושבעת ריאל מדריד אותה ניצחה שלוש פעמים העונה (כולל בליגה המקומית), כשביורוליג המאזן עומד על 1:1. הקבוצות נפגשו בעונה שעברה באותו מעמד וזה נגמר ב-83:86 דרמטי לריאל.
ריאל עלתה לפיינל-פור אחרי שפיגרה 2:0 מול פרטיזן בלגרד והפכה ל-2:3 בסדרה שהיה בה הכל (כולל תגרה המונית). היא מציגה שני שחקנים שנכנסו לחמישיית העונה ביורוליג: הפורוורד דז'נאן מוסא שסוף סוף מימש את הפוטנציאל האדיר שגלום בו וסיים עונה עם 15.2 נקודות בממוצע, וכמובן את מלך החסימות הבלתי מעורער (2.2 בממוצע ביורוליג) ואחד השחקנים הכי מזוהים עם המועדון: הסנטר אדי טבארס.
8 צפייה בגלריה
אדי וולטר טבארס שחקן ריאל מדריד
אדי וולטר טבארס שחקן ריאל מדריד
אדי טבארס. מלך החסימות
(צילום: AFP)
את ברצלונה מוליך על הקווים כמובן שאראס. הכוכב שלה הוא ניקולה מירוטיץ', שקלע 15.7 בממוצע העונה. מלבדו יש את הגארד הארגנטינאי ניקולאס לפרוויטולה, הפורוורד יאן וסלי וקורי היגינס הוותיק והטוב. כולם מאוד מנוסים במעמדים האלה. ואולם בארסה כמעט תמיד מעמידה קבוצות עמוקות ומפחידות, שנכשלות ברגעי האמת. הזכייה האחרונה שלה במפעל הייתה, כאמור, לפני 13 שנה.

כמה פעמים נערך הפיינל-פור?

בסך הכל נערך הפיינל-פור 36 פעמים עד היום. במתכונתו הנוכחית הוא מתקיים ברציפות מאז שנת 1988 (לא כולל ביטול הקורונה ב-2020), בנוסף לשני פיינל פורים בסוף שנות השישים. בשנים הראשונות הוא אורגן על ידי פיב"א, ומתחילת שנות האלפיים הארגון הוא באחריות יול"ב, מפעילת היורוליג.
8 צפייה בגלריה
לימוז'
לימוז'
גם היא הניפה את הגביע, זוכרים? לימוז' חוגגת את התואר האירופי ב-1993
(צילום: Olivier MORIN / AFP)
8 צפייה בגלריה
חגיגות הזכייה של אנאדולו
חגיגות הזכייה של אנאדולו
מחזיקת הגביע בשנתיים האחרונות. אנאדולו אפס
(צילום: EPA)

מי הקבוצות הכי מצליחות?

שיאנית ההופעות בפיינל פור היא צסק"א מוסקבה עם 20, ואחריה ברצלונה עם 17 (כולל השנה), ריאל מדריד (13), מכבי ת"א ואולימפיאקוס 12 (כולל השנה) ופנאתינייקוס 11. פאו היא שיאנית הזכיות בפיינל-פור (מאז הונהגה השיטה) עם 6 ואחריה מכבי ת"א, צסק"א וריאל עם 4 כל אחת.

איך משיגים כרטיסים?

כל הכרטיסים דרך היורוליג במכירה המוקדמת נמכרו תוך ארבע שעות, והכרטיסים לקהל הרחב נחטפו תוך חמש שעות בלבד. כל קבוצה תקבל דרך היורוליג כ-600 כרטיסים שיחולקו לאוהדיה, מלבד כאלה שיצליחו להיכנס לאירוע דרך מכירות כרטיסים שונות. עם זאת, יש להניח שהאוהדים השרופים של אולימפיאקוס ייתנו את הטון בפיינל-פור הזה.