כמעט חצי שנה לאחר שחרורה מהכלא הרוסי - אירוע שסוקר בכל העולם וכמובן הגיע לכל בית בארה"ב - הכדורסלנית בריטני גריינר דיברה הלילה (בין חמישי לשישי) לראשונה בפתיחות על כל מה שעבר עליה בשנה האחרונה.
גריינר בת ה-32, שהחליטה לשוב לפרקט ולעשות זאת בקבוצתה מאז 2013, פיניקס מרקורי, ערכה מסיבת עיתונאים מיוחדת. היא הגיעה עם חולצה מיוחדת ובה שמות כל העצורים האמריקאים ברחבי העולם, דמעה כשנשאלה השאלה הראשונה לעברה וכמובן הייתה חביבה כהרגלה.
5 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
גריינר מחוייכת במסיבת העיתונאים של פיניקס
(צילום: Christian Petersen / Getty Images)
5 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
גריינר עם חולצה ועליה שמות העצורים האמריקאים ברחבי העולם
(צילום: REUTERS/Caitlin O'Hara)
"זמנים קשים לא זרים לי", אמרה גריינר בפתיחת דבריה. "אני צריכה רק לחפור עמוק, ובכנות. אני מתמודדת עם מצוקות לאורך כל חיי. בשנה האחרונה פשוט סמכתי על עצמי, שאעבור את זה".
כזכור, כוכבת הכדורסל האמריקנית, שרוסיה גזרה עליה תשע שנים בכלא בשל עבירת סמים זניחה, שוחררה בדצמבר האחרון מהכלא הרוסי בחילופי שבויים. ארה"ב העבירה למוסקבה תמורתה את את ויקטור בוט - שזכה לכינוי "סוחר המוות" בשל עסקאות נשק עם אל-קאעידה, הטליבאן וחמושים באפריקה.
5 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
"מרבית מאיתנו הולכות לשם כדי להרוויח כסף". גריינר במהלך מעצרה ברוסיה
(צילום: AFP)
גריינר, שנעצרה ברוסיה בדיוק לפני שנה, החמיצה את עונת ה-WNBA הראשונה שלה מאז נבחרה ראשונה בדראפט 2013. באמתחתה שתי מדליות זהב אולימפיות ולרוסיה הגיעה בתחילת השנה כדי לשחק במדי יקאטרינבורג בזמן שהליגה האמריקנית נמצאת בפגרה. ב-17 בפברואר, שבעה ימים לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, וכשהיחסים בין מוסקבה למערב כבר היו על סף פיצוץ, היא נעצרה בנמל התעופה שרמטייבו בבירה הרוסית אחרי שבמטען שלה נמצא שמן קנאביס.

"הייתי במקום זר, במים עמוקים"

"אף אחד לא צריך להיות בתנאים כאלו", אמרה כשנשאלה על שהותה בכלא הרוסי. "הייתי במקום זר, במים עמוקים. אני לא רוצה שאף גבר או אישה יישארו מאחור, בתנאים כמו שהיו לי". גריינר אף הבטיחה כי לעולם יותר לא תעזוב את אדמת ארה"ב, אלא "רק כדי לשחק באולימפיאדה, אם אכן אהיה בסגל, ואז לחזור ישר חזרה לכאן".
5 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
העיתונאים מקיפים את גריינר, הלילה לפני מסיבת העיתונאים
(צילום: REUTERS/Caitlin O'Hara)
גריינר סירבה להמליץ לשחקניות לא לשחק יותר ברוסיה או ביתר מדינות אירופה: "הרבה מאיתנו הולכות לשם כדי להרוויח כסף, לפרנס משפחות, לפרנס את עצמנו. אז אני לא רוצה לדפוק אף שחקנית שרוצה לצאת לחו"ל".
גריינר הוסיפה שהיא מחכה כבר לתחילת עונת ה-WNBA: "אני מאמינה בי. יודעת מה אני יכולה לעשות ומה להשיג. אני לא רוצה להישמע שחצנית, אבל אני מהמרת עליי העונה. יש לי את כל הכוחות לחזור לפיניקס ולשחק כדורסל".
5 צפייה בגלריה
לחץ הציבור ישפיע? אוהדי ביילור במסר לביידן
לחץ הציבור ישפיע? אוהדי ביילור במסר לביידן
הלחץ בארה"ב השפיע על שחרורה של גריינר
(צילום: AP)
גריינר הפכה במרוצת השנים לאחת משחקניות הכדורסל הטובות בכל הזמנים. אלה לא רק הממדים (מוטות ידיים ברוחב של משוטי קיאק) או השיאים (748 חסימות בקריירה, ההישג הטוב ב-NCAA לגברים או נשים), אלא בעיקר הקלות. כן, הקלות בה היא קופצת, רצה ובעיקר מטביעה. ב-2013 שברה שיא היסטורי וסיפקה שלושה דאנקים במשחק נשים אחד במכללות. במשחקה הראשון ב-WNBA, ניפצה תקרת זכוכית נוספת והטביעה פעמיים - גם כן שיא חדש שטרם נשבר.