אוהדי הפועל ירושלים בטיסה לפיינל-פור למלאגה
(צילום: אפרת עמורבן)
לאחר כל ההכנות, הכותרות והפרפרים בבטן – הרגע הגדול של הפועל ירושלים מגיע. מחזיקת גביע המדינה הישראלית תתמודד מחר (שישי, 18:30) מול טנריפה בחצי גמר הפיינל פור של ליגת האלופות כשהיא חולמת על מקום בגמר, שייערך ביום ראשון. מדובר בהופעה ראשונה של הירושלמים במעמד של המפעל, לאחר שכשלה להגיע אליו במשך ארבע שנים, מאז עברה אליו מהיורוקאפ. עם זאת, לפני הכל, צריכה הקבוצה של אלכסנדר דז'יקיץ' לעבור משוכה גבוהה, בדמות טנריפה – זו שזכתה בעונה שעברה בתואר.
אוהדי הפועל ירושלים יודעים מה שכל חובב כדורסל ישראלי יודע – אסור להקל ראש ביריבה ספרדית. האדומים מהבירה פגשו את טנריפה בעונת 2018/19 והודחו בסדרת רבע הגמר לאחר הפסד 2:1. מעבר לכך, אחת התבוסות הגדולות בתולדות המועדון באירופה הייתה מול גראן קנריה, שכמו טנריפה מגיעה גם היא מהאיים הקנריים.108:61 – 47 הפרש - חטפו הירושלמים ב-2016, ואת הטראומה הזו לא שוכחים בבירה. כעת, כשהם פוגשים את אלופת המפעל – בספרד – החבורה הלוחמת של דז'יקיץ' יודעת שהיא צריכה להיות במיטבה.
5 צפייה בגלריה
שחקני טנריפה עם גביע ליגת האלופות ב-2022
שחקני טנריפה עם גביע ליגת האלופות ב-2022
משוכה גבוהה בדמות אלופת המפעל. שחקני טנריפה עם גביע ליגת האלופות בעונה שעברה
(צילום: האתר הרשמי של ליגת האלופות של פיב"א)

מי את טנריפה?

מבחינת מסורת והיסטוריה, טנריפה היא לא בדיוק מאריות הליגה הספרדית. בעונת 2011/12 היא עוד שיחקה בליגת המשנה, אך מאז החלה בתהליך מבוקר של התבססות בצמרת הליגה הבכירה, שנחשבת לחזקה באירופה. בשלוש העונות האחרונות היא סיימה בחמישייה הראשונה, כשבחלק מהמקרים היא סיימה מעל קבוצות כמו ולנסיה ובאסקוניה.
מדובר בקבוצה שהוקמה מחדש ב-1994 לאחר איחוד שכשל בין CB קנריאס, שהתפרקה בעקבות בעיות כלכליות, וקבוצות נוספות מהארכיפלג של האיים הקנריים. לפני כן, רשם המועדון מספר הופעות בגביע קוראץ' בשנות ה-70 וה-80. ב-2016/17, לאחר 28 שנים שנעדרה מהמפעלים האירופיים, נרשמה טנריפה לליגת האלופות של פיב"א. בשנתו הראשונה של המפעל, היא זכתה לראשונה בתולדותיה בתואר משמעותי, כשהניפה את גביע ליגת האלופות לאחר שגברה בגמר 59:63 על בנאוויט הטורקית.
5 צפייה בגלריה
שחקני טנריפה חוגגים
שחקני טנריפה חוגגים
שלוש גמרים ושתי זכיות בשש עונות
(צילום: האתר הרשמי של ליגת האלופות של פיב"א)
ב-2019/20 הגיעה טנריפה שוב לגמר של ליגת האלופות, אך אז הפסידה לווירטוס בולוניה החזקה, שכיום משחקת ביורוליג. שתי עונות לאחר מכן, מיצבה את עצמה כאחת הקבוצות המוצלחות של המפעל הצעיר, כשהגיע לגמר בפעם השלישית בשש שנים והשלימה זכייה שנייה בו, לאחר ניצחון על הפועל חולון בחצי הגמר ו-87:98 בגמר על מנרסה בדרבי ספרדי. בעקבות שלוש הופעותיה בגמר, השתתפה טנריפה בגביע הביניבשתי מטעם פיב"א וזכתה בו בכל שלוש הפעמים שהתמודדה במסגרתו.

שחקנים מובילים

מלך הסלים של הקבוצה המפעל הוא גאורגי שרמדיני הוותיק, שב-2012 שיחק במכבי ת"א. הסנטר בן ה-34 קולע 14.4 נקודות בממוצע למשחק בנוסף ל-5 ריבאונדים, ובנוסף לתקופתו אצל היריבה הגדולה של הירושלמים, זכור מהמפגשים עם נבחרת ישראל, בהם גרם להרבה צרות לכחולים-לבנים. שם מוכר נוסף הוא מרסיליניו הוארטס הבלתי נגמר. הרכז בן ה-39, ששיחק בעברו בברצלונה, באסקוניה וגם אפיזודה של שלוש עונות בלוס אנג'לס לייקרס, רשם העונה ממוצעים של 12.7 נקודות ו-7 אסיסטים למשחק.
עוד שחקן שלא נס לחו ומשחק בטנריפה הוא ארון דורנקאמפ, שמוכר לחובבי הכדורסל הישראלי בעיקר ממפגשיו עם מכבי ת"א ביורוליג, כששיחק בוולנסיה. בניגוד להוארטס, ההולנדי-קנדי בן ה-37 לא תופס תפקיד מרכזי, וקולע העונה 4.5 נקודות למשחק בלבד, אך הניסיון שלו בהחלט יכול להוות יתרון לקבוצתו, ובעיות ליריבה. שחקנים בולטים נוספים בקבוצה: סאסו סלין הפיני (11.5 נקודות למשחק) וברונו פיטיפלדו האיטלקי (11.5 נקודות למשחק).
5 צפייה בגלריה
שחקן טנריפה גאורגי שרמדיני
שחקן טנריפה גאורגי שרמדיני
זכור בזכות עונה אחת במכבי ת"א ולא מעט צרות שעשה לנבחרת ישראל. גאורגי שרמדיני
(צילום: האתר הרשמי של ליגת האלופות של פיב"א)

מאמן

על הקווים עומד צ'וס וידורטה, שאימן את טנריפה בשנים 2015-2017 ושב לקבוצה לקדנציה שנייה ב-2018. בעונת 2017/18 התנסה לראשונה כמאמן יורוליג, כשהוחתם בוולנסיה, איתה לא הצליח לעלות לפלייאוף של המפעל הבכיר ביבשת והשיג מאזן של 12 ניצחונות לעומת 18 הפסדים.
הוא עזב את ולנסיה בתום עונה אחת לאחר שהודח ברבע הגמר הפלייאוף בידי גראן קנריה. וידורטה הוביל את הקבוצה לשתי הזכיות שלה בליגת האלופות והוכתר ב-2017 כמאמן העונה בליגה הספרדית. בנוסף, הוא עוזרו של סרג'יו סקאריולו בנבחרת ספרד משנת 2015, כאשר בתקופתו היא זכתה פעמיים באליפות אירופה (2015 ו-2022) ופעם אחת במונדובאסקט (2019).

הדרך לפיינל פור

אלופת המפעל החלה את דרכה בבית 8, שכלל גם את בני הרצליה (הספרדים הביסו פעמיים את הקבוצה של אהרוני, כולל 57:95 מהדהד באולם היובל). היא סיימה את הבית המוקדם במקום הראשוןף עם מאזן 2:4, ועלתה ישירות לטופ 16. את שלב הבתים השני צלחה עם מאזן 1:5 וסיימה גם שם כראש בית, בדרך למפגש בסדרת רבע הגמר עם מנרסה, בשחזור הגמר מהעונה שעברה.
5 צפייה בגלריה
שחקן טנריפה סאסו סלין מול שחקן בני הרצליה יאיר קרביץ
שחקן טנריפה סאסו סלין מול שחקן בני הרצליה יאיר קרביץ
מחצה את הרצליה בדרך לפיינל פור. סאסו סלין מול יאיר קרביץ
(צילום: האתר הרשמי של ליגת האלופות של פיב"א)
טנריפה ניצחה 84:91 במשחק הראשון בסדרה בזכות 18 נקודות של שרמדיני, שרשם הופעה מצוינת שכללה 7 מ-9 מהשדה. מנרסה ניצחה במשחק שנערך בביתה (83:85), אך טנריפה יצאה עם ידה על העליונה במשחק השלישי והמכריע עם 72:84 ביתי, כאשר ברונו פיטיפלדו הצטיין עם 22 נקודות, והוארטס הוסיף 16 ו-7 אסיסטים.

שמות מוכרים שעברו בקבוצה

לאורך השנים שיחקו בטנריפה שחקנים שהפכו עם הזמן לשחקני יורוליג, חלקם בכירים מאוד. בין השאר עברו שם שמות כמו מתאוש פוניטקה, מריוס גריגוניס, לוק סיקמה, מייק טובי, גוסטבו איון ואיפה לונדברג. בנוסף, שיחק שם קולטון אייברסון, ששיחק עונה אחת במכבי ת"א וגם ג'וליאן גמבל – שמשחק העונה בבני הרצליה.
5 צפייה בגלריה
אלכסנדר גומלסקי
אלכסנדר גומלסקי
הרבה שמות גדולים עברו בטנריפה, הוא הגדול מכולם. אלכסנדר גומלסקי
(צילום: ראובן שוורץ)
בגזרת המאמנים, השם הגדול ביותר שעמד על הקווים של טנריפה הוא לא אחר מאשר אלכסנדר גומלסקי המנוח, שאימן במשך 12 שנים את צסק"א הגדולה ועוד 13 עונות בא.ס.ק ריגה, שבשנות ה-50 וה-60 הייתה מהקבוצות הגדולות ביבשת. כמובן, הוא גם אימן את נבחרת ברית המועצות במשך 15 שנה (בשתי קדנציות שונות).
שם מוכר נוסף שאימן את הקבוצה, שרחוק מלהיות גדול כמו גומלסקי, אך בהחלט מוכר לאוהדי הפועל ירושלים, הוא פוטיוס קציקאריס, שאימן בארנה למשך 5 חודשים ופוטר לאחר פתיחת עונה נוראית. את אותה עונה הוא סיים בטנריפה, והקבוצה האחרונה שאימן היא מלאגה (עבד שם עד 2022) – שגם היא משתתפת בפיינל פור של ליגת האלופות, ומארחת את אירוע השיא של המפעל.