עוד לפני שהחל, ספק אם מישהו ישכח את דראפט ה-NBA מהדורת 2023, וזאת כי הלילה (בין חמישי לשישי, 3:00) החייזר נוחת. אם לא יהיו הפתעות מיוחדות (ותהיו בטוחים שלא יהיו כאלה), סן אנטוניו תשתמש בבחירה הראשונה על מנת לצרף את ויקטור וומבניאמה, הכוכב הצעיר הכי מדובר לא רק בארה"ב, אלא בעולם כולו, ואחד מהפרוספקטים הכי גדולים אי-פעם. לקראת האירוע, קבלו את המדריך המלא לדראפט 2023 ב-NBA.

מהו דראפט ה-NBA?

הדראפט הוא אירוע שנתי בו כל אחת מ-30 הקבוצות של הליגה בוחרת שחקנים צעירים ומבטיחים, ומקבלת את הזכות לצרף אותם לסגל. בכל דראפט יש שני סיבובים של 30 בחירות, כלומר 60 בחירות בסך הכול, ולכל קבוצה יש שתי בחירות - אחת בכל סיבוב. השחקנים שנבחרים בסיבוב הראשון זוכים לחוזה מובטח בליגה לשנתיים, עם אופציה של הקבוצה להאריך בשנתיים נוספות.
3 צפייה בגלריה
שחקן מטרופוליטן 92 ויקטור וומבניאמה
שחקן מטרופוליטן 92 ויקטור וומבניאמה
העולם מחכה לו. ויקטור וומבניאמה
(Emmanuel DUNAND/AFP)
הדראפט הוא הדרך היחידה בה שחקן עד גיל 22 יכול לשחק ב-NBA, ולכל שחקן מותר להגיש מועמדות לדראפט פעם אחת בלבד. הרוב המוחלט של המועמדים הם כדורסלנים בוגרי מכללות בארה"ב, ומקצתם שחקנים מליגות ברחבי העולם; וומבניאמה ביניהם.

איך נקבע סדר הבחירות?

14 הקבוצות שלא העפילו לפלייאוף ה-NBA בעונה שחלפה לוקחות חלק בהגרלה שנקראת "לוטרי". לשלוש הקבוצות בעלות המאזן הגרוע ביותר יש את הסיכויים הטובים ביותר לזכות בבחירה הראשונה (14 אחוז). עבור 11 האחרות בלוטרי, הסיכויים נמוכים יותר. 16 הקבוצות שעלו לפלייאוף ימוקמו ללא הגרלה ובאופן יחסי למאזן שלהן. המנצחת של הלוטרי השנה היא כמובן סן אנטוניו שתבחר ראשונה, בעוד המפסידה הגדולה היא דטרויט, שסיימה את העונה החולפת עם המאזן הגרוע ביותר (17:65) אבל תבחר רק חמישית.

מי ייבחר ראשון?

ה-שחקן שלמענו התכנסנו כאן הוא ויקטור וומבניאמה. הסיבה לכך שלא מעט קבוצות התפללו בכל הכוח כדי לזכות במקום הראשון בדראפט. הצרפתי בן ה-19 נחשב לכישרון הכי גדול בכדורסל מאז לברון ג'יימס. וומבניאמה, או "וומבי", יביא איתו 223 סנטימטרים של פוטנציאל באמת חסר תקדים או השוואה (על 98 ק"ג בלבד, רזון די חריג. הוא יכול לשמור על כל שחקן ולכדרר כמו רכז. "לא ראיתי שחקן כמוהו מעולם", אמר עליו טיילור סמית', "הוא עובד קשה והפוטנציאל שלו בשמיים. הוא יכול לקלוע וגם לכדרר. הוא כמו קריסטפס פורזינגיס, אבל אפילו לפורזינגיס אין שליטה בכדור כמו שלו. והוא גם משחק הגנה כמו רודי גובר". סמית' אמר את זה כשוומבי היה בן 16, ומאז הכישרון רק המשיך להשתפר.
3 צפייה בגלריה
גרג פופוביץ'
גרג פופוביץ'
גרג פופוביץ'. יקבל את הכישרון הגדול
(צילום: AP)
העונה וומבניאמה רשם ממוצעים מפלצתיים בליגה הצרפתית: 21.6 נקודות, 10.4 ריבאונדים, 2.4 אסיסטים ו-3.0 חסימות. "אני מאוד מתרגש, חיכיתי הרבה זמן לרגע הזה", אמר הצרפתי אתמול, "אני מגיע בכושר הטוב בחיי, ואשחק בליגת הקיץ. אני רוצה להיות הכי טוב בכל מה שאני עושה". על העובדה שישחק בסן אנטוניו אמר : "יש קשר מיוחד בין צרפת לספרס (התייחס כנראה לשנים הארוכות שבהן בן-ארצו טוני פארקר כיכב בסן אנטוניו). כל המדינה רצתה שלספרס תהיה את הבחירה הראשונה. אני שמח שאשחק תחת המאמן גרג פופוביץ', לספרס יש מסורת של ניצחונות. מאמנו הנוכחי ונסן קולה אמר: מאמנו של וומבניאמה, ונסן קולה, סיכם: "זו שתבחר בו לא תצטער לעולם".
"הוא שחקן צעיר מדהים", אמר קומישנר ה-NBA אדם סילבר במהלך שידור הלוטרי לפני חודש. "הוא בן 19 ולא הוצאתי מטר או מה שהם משתמשים בו בצרפת כדי למדוד, אבל הוא נראה לי הרבה יותר גבוה וכישרון של פעם בדור". מאמנו של וומבניאמה, ונסן קולה, סיכם: "זו שתבחר בו לא תצטער לעולם". האם הוא יחזיר את סן אנטוניו לימיה הגדולים? עוד נראה. סן אנטוניו יכולה לשאוב אופטימיות מההיסטוריה שלה: היא בחרה פעמיים ראשונה בדראפט - ושני השחקנים שבחרה הפכו לאגדות. מדובר כמובן בדייויד רובינסון (1987) וטים דאנקן (1993).
3 צפייה בגלריה
סקוט הנדרסון
סקוט הנדרסון
סקוט הנדרסון
(AP Photo/John Locher)

למי עוד כדאי לשים לב?

שארלוט הורנטס שבוחרת שנייה צפויה לבחור את אחד מהשניים: סקוט הנדרסון או ברנדון מילר. סקוט (לשעבר סטרלינג) הנדרסון שיחק העונה בג'י-ליג לאחר שקפץ אליה היישר מהתיכון, מדובר ברכז מוכשר מאוד שיש אנשים שמעיזים להמר שיצליח יותר ב-NBA מאשר וומבניאמה. הוא הגיש טריידמארק על השם שלו (Scoot) וגם על המוטו שלו "נחוש בטירוף לשלוט". מאמנו בתיכון כינה אותו: "דרק רוז הצעיר". הנדרסון נחשב לשחקן מבטיח יותר ממילר, אולם לפי דיווחים שארלוט מעדיפה את מילר כי הוא ישלים טוב יותר את לאמלו בול.
ברנדון מילר (20) הוא פורווד בעל קליעה מצוינת. הוא רשם העונה 18.8 נקודות בממוצע במכללת אלבמה, עם 45 אחוזים מחוץ לקשת. שנה אחת הספיקה לו כדי להירשם לדראפט. מומחי הדראפט חושבים שהוא צריך להעלות קצת מסה כדי להסתגל ל-NBA, אבל יש לו המון כישרון. שארלוט כנראה תחליט רק ברגע האחרון. פורטלנד תבחר שלישית. ייתכן כי שארלוט תבחר בהנדרסון ותעשה טרייד עם פורטלנד. לאורלנדו מג'יק יש שתי בחירות: גם המקום השישי וגם המקום ה-11 אותו קיבלה משיקגו בולס.