אבל גדול ב-NBA: הסנטר האגדי דיקמבה מוטומבו הלך לעולמו בגיל 58 בלבד אחרי מאבק במחלת הסרטן. מה-NBA נמסר כי הוא מת "כשהוא מוקף במשפחתו ואוהביו".
הסנטר האגדי אובחן עם סרטן במוח ב-2022. מוטומבו נחשב לאחד משחקני ההגנה הגדולים בהיסטוריה של ה-NBA ולגדול החוסמים. "דיקמבה מוטומבו היה פשוט גדול מהחיים", אמר הקומישינר של ה-NBA, אדם סילבר, "על המגרש, הוא היה אחד מחוסמי הזריקות וההגנה הגדולים בהיסטוריה של ה-NBA, הוא הקדיש את חייו כדי לעזור לזולת". לאחר פרישתו מוטומבו הפך לשגריר של ה-NBA וביקר בישראל ב-2018.
2 צפייה בגלריה
דיקמבה מוטומבו
דיקמבה מוטומבו
דיקמבה מוטומבו
(צילום: גטי אימג'ס)
מוטומבו נחשב לאחד משחקני ההגנה בגדולים בהיסטוריה, וזכה ארבע פעמים בפרס שחקן השנה של ה-NBA. השליטה שלו בצבע באה לידי ביטוי גם בכך שהיה החוסם המצטיין בליגה שלוש פעמים ברציפות בין 1994 ל-1996, ומלך הריבאונדים פעמיים נוספות. הוא הותיר חותם כ"כ משמעותי, עד שגם אטלנטה וגם דנבר הפרישו את הגופייה מספר 55 שלו והעלו אותה לגג האולם. מוטומבו, שנכנס להיכל התהילה ב-2015, היה ידוע במיוחד בנפנוף האצבע אחרי חסימות.
מוטומבו נולד ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו והגיע לאוניברסיטת ג'ורג'טאון ב-1991 מתוך כוונה ללמוד גם רפואה. מאמן ג'ורג'רטאון ג'ון תומפסון שיכנע אותו להתרכז בכדורסל ועד מהרה מוטומבו הפך לכוכב, למרות שבקושי דיבר אנגלית.
2 צפייה בגלריה
דיקמבה מוטומבו
דיקמבה מוטומבו
דיקמבה מוטומבו במדי אטלנטה
(צילום: AP Photo/Alan Mothner)
ב-1991 מוטומבו נבחר במקום הרביעי בדראפט ע"י דנבר נאגטס, וכבר בעונתו הראשונה נבחר למשחק האולסטאר. לאחר שכיכב בדנבר, כיכב גם באטלנטה הוקס והגיע עם פילדלפיה לגמר ה-NBA ב-2001 (בו הפסידה ללוס אנג'לס לייקרס).
מוטומבו נודע כאמור ביכולת החסימה הנדירה שלו ובכך שניפנף את האצבע בתנועת "לא, לא" אחרי כל חסימה מוצלחת. הוא נבחר ארבע פעמים לשחקן ההגנה של העונה, הופיע שמונה פעמים במשחק האולסטאר ונבחר פעם אחת לחמישיית העונה השנייה. הוא סיים את הקריירה עם 3,289 חסימות, מקום שני בכל הזמנים אחרי האקים אולאג'ואן.