חשבתם שזריקות העונשין של צ'ינאנו אונואקו מוזרות? התלהבתם כשראיתם אותו לראשונה עם זריקות הסבתא בבני הרצליה? מסתבר שיש לו מתחרה רציני על זריקת העונשין המוזרה ביותר, והוא מגיע דווקא מה-NBA.
ג'רמי סוחאן מסן אנטוניו אימץ לעצמו לאחרונה זריקת עונשין חריגה כשהוא מחזיק את הכדור ביד ימין בלבד, לא משתמש ביד שמאל כתומכת, לא מכדרר לפני הזריקה, אבל בסופו של דבר זורק וקולע גם לא רע.
4 צפייה בגלריה
ג'רמי סוחאן שחקן סן אנטוניו
ג'רמי סוחאן שחקן סן אנטוניו
"לא אכפת לי מה חושבים". סוחאן זורק ביד אחת
(צילום: AP)
סוחאן, פאוור פורוורד בן 19 מסן אנטוניו, נבחר בדראפט האחרון במקום התשיעי על ידי סן אנטוניו אחרי ששיחק במכללת ביילור. הסיפור שלו הוא לא שגרתי, כפי שהוא עצמו מעיד על כך. סוחאן נולד במדינת אוקלהומה בארה"ב לאם פולנייה ואב אמריקאי. אמא שלו אנטה הייתה שחקנית כדורסל בפולוניה ורשה ולאחר מכן שיחקה במכללה בארה"ב והייתה לוקחת את ג'רמי הקטן איתה לאימונים. גם סבא שלו יוליוס סוחאן היה כדורסלן מוכר מאוד בפולין, שגם הפך לעסקן לאחר פרישתו. שמו השני של ג'רמי הוא גם יוליוס על שם הסב.
ועכשיו בחזרה אל העונשין של סוחאן. הוא התקשה מקו העונשין במכללה וקלע 53 מ-90 (58.9%), הוא היה קצת יותר מדויק בתחילת הקריירה ב-NBA עם 36 מ-57 (63.2%). לפי סוחאן, המאמן גרג פופוביץ' ועוזרו ברט בראון אמרו לו לשנות את הזריקה הרגילה אל זו עם יד אחת כדי להתמקד בהתפתחות שלו.
"הם הגיעו אליי ואמרו: 'במשחק הקרוב תזרוק רק עם יד אחת מהעונשין'. עשיתי את זה. זה קשור לפיתוח שלי ולא כל כך אכפת לי איך זה נראה, אני מקשיב להם ומנסה לעשות את המיטב". הדבר בו סוחאן ואנשי הספרס מתמקדים הוא שמירת המרפק שלו ישר בזמן הזריקה: "כשאני זורק ביד אחת, המרפק שלי נשאר ישר", סיפר הפאואר פורוורד, "לפעמים כשאני משתמש גם ביד שמאל, המרפק שלי מטייל החוצה, אז אני חושב שזה מה שאנחנו מנסים לעשות ולעבוד עליו". בנוסף, סוחאן זורק בקשת גדולה יותר.
4 צפייה בגלריה
ג'רמי סוחאן שחקן סן אנטוניו
ג'רמי סוחאן שחקן סן אנטוניו
סומך על פופוביץ'. סוחאן
(צילום: AP)
אמנם מדובר על מדגם סטטיסטי לא גדול במיוחד, אבל גם כך אפשר לראות שיפור באחוזי העונשין של האמריקאי/פולני. לפני השינוי הוא עמד על 11 מ-24 מהעונשין (45.8%) ומאז השינוי הוא על 25 מ-33 (75.8%). זה כולל משחק בו קלע 7 מ-10 מהקו.
"אני בוטח בתהליך", סיפר סוחאן, "לא אכפת לי מה אנשים מחוץ למועדון אומרים. אני מאמין במאמנים שלי ובחבריי לקבוצה והם עוזרים לי ואני רואה את הדברים בצורה חיובית".
ונחזור אל סוחאן וחייו. אמנם הוא נולד בארה"ב, אבל בגיל צעיר עבר עם הוריו לבריטניה, שם גדל מגיל שנתיים. הוא התאהב בכדורסל בגיל צעיר מאוד והכישרון שלו בלט מהר. "מגיל 14 ג'רמי ידע שהוא ישחק בליגה הטובה ביותר בעולם, הייתה לו מוטיבציה והוא שאף לשם", סיפרה אמו אנטה.
4 צפייה בגלריה
ג'רמי סוחאן שחקן סן אנטוניו
ג'רמי סוחאן שחקן סן אנטוניו
עם עוזר המאמן ברט בראון
(צילום: AP)
סבתא של ג'רמי, לוסינה, אמרה: "לפעמים אני שואלת אותו לגבי בחורות והוא אומר לי שכדורסל הוא האהבה שלו". סוחאן בחר לשחק בנבחרת פולין והוביל את חבריו לזכייה באליפות אירופה לדרג ב' עד גיל 16 ב-2019. הוא גם שיחק בנבחרת הבוגרת במוקדמות יורובאסקט 2022 והפך לשחקן הצעיר בהיסטוריה של נבחרת פולין. הוא שיחק 29 דקות מול רומניה ובלט עם 18 נקודות, אבל לא שיחק באליפות עצמה כדי להתכונן כמו שצריך לעונת הרוקי שלו ב-NBA.
"בפולין אמרו עליו אחר כך שהוא אמיץ ושהוא לא פחד מהבמה הגדולה", סיפרה הסבתא, "זה לא הפתיע אותי. אני מכירה אותו ואני יודעת שהוא גדל כך, ללא לחץ, הוא מודע לערך שלו. זה חלק מהטבע שלו. כשהוא לוקח בעלות על משהו, אז ממש כמו סבא שלו יוליוס, הוא נכנס לעניינים בגדול וחי בשביל זה. אני זוכרת שכבר בגיל שלושה או ארבעה חודשים הוא נראה גדול ומבוגר יותר מכולם. בעלי היה מבסוט כי הוא רצה שהוא יהפוך לשחקן כדורסל. המשחק היה התשוקה הגדולה שלו והוא העביר אותה לבת שלו אנטה ותמך גם בג'רמי". לרוע המזל, הסבא לא זכה לראות את סוחאן משחק ב-NBA.
גם איגור מיליצ'יץ' החמיא לסוחאן, שהפך לפולני הרביעי אי פעם ב-NBA, ואמר: "הוא שחקן אינטליגנטי מאוד. לכן כולם רוצים ואוהבים אותו. הוא סנסציה בכל מקום אליו הוא מגיע. הוא פיזי, חכם ומשתפר כל הזמן. הוא הופך לשחקן שלם, טוב בכל האזורים במגרש. זה נדיר. אין הרבה שחקנים עם המגוון שלו ואם כן, הם הופכים לסופרסטארים כמו לוקה דונצ'יץ'".
4 צפייה בגלריה
איגור מיליצ'יץ' מאמן נבחרת פולין
איגור מיליצ'יץ' מאמן נבחרת פולין
נבחרת פולין עוד תיהנה ממנו. מיליצ'יץ'
(צילום: AP)
סוחאן עצמו העיד ואמר: "אני כמו ספוג, במגרש ומחוצה לו. אני רואה דברים, בין אם זו אומנות, מוזיקה או כל דבר אחר ואני חושב שאני אוהב את זה. אני יכול אולי להשתמש בדברים משם במה שאני עושה. זה יכול להיות כל דבר, אפילו דברים יומיומיים שישפיעו עליי. זו דרך כיפית לחיות ואני לומד מזה הרבה. אני נשאר חופשי".
הרוקי, שמצטיין בעיקר בהגנה, עדיין רק בן 19, אבל מעמיד מספרים לא רעים של 9 נקודות, 4.8 ריבאונדים ו-2.4 אסיסטים למשחק העונה. במשחקים האחרונים הוא נמצא במגמת עלייה ובשלושה מארבעת האחרונים קלע 11, 15 ו-16 נקודות בהתאמה.
"אני מאמין שאני יכול להשפיע על כל משחק ב-NBA", אמר סוחאן בריאיון, "אני תמיד יכול להשפיע על המשחק מבחינה הגנתית. המשחקים בליגה פיזיים מאוד, במיוחד בפלייאוף ודברים קטנים הם אלה שמכריעים משחקים. אני רוצה להיות השחקן המעצבן הזה, זה שמקשה על יריבים באמצעות ההגנה שלו. יש לי אישיות ואני תמיד הולך להביא אנרגיה חיובית לקבוצה ולאנשים של העיר. אשתפר בכל יום".