התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן - המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022
מאז שנכנס ה-VAR לחיינו, במקום לפתור מחלוקות הוא יוצר מחלוקות, כאשר חלקן נוצרות מחוסר הבנה בחוקת הכדורגל ובאמצעים שיש לשופטי הווידאו. אתמול (ד') נוצרה מחלוקת ענקית אם בשער השני של יפן מול ספרד הכדור יצא החוצה או לא. בתחילה השופט והקוון במגרש פסלו את שער, אבל ה-VAR תיקן וקבע 1:2 למרות שבחלק גדול מהצילומים נראה שהכדור עבר את קו החוץ. למה?
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
כידוע, החוקים קובעים שכדי להכריע האם כדור נמצא מחוץ לתחומי המגרש, הוא חייב לעבור את קווי החוץ במלוא היקפו - והזווית האידיאלית (והיחידה) לבדוק זאת היא בדיוק מעל הכדור. זוויות הצילום שנראו בשידור, כמו גם תמונות הסטילס של הצלמים באצטדיון מביאות מידע שגוי מאחר שהן לא מראות את אותה זווית אידיאלית.
3 צפייה בגלריה
השער השנוי במחלוקת
השער השנוי במחלוקת
השער השנוי במחלוקת
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
השער השנוי במחלוקת
השער השנוי במחלוקת
השער השנוי במחלוקת
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
שחקני יפן חוגגים
שחקני יפן חוגגים
שחקני יפן חוגגים
(צילום: AP)
כמו בניסוי שנערך כאן בציוץ המצורף, ניתן לראות שאותו כדור שמצולם מהצד נראה כאילו הוא בחוץ, אך מהזווית העילית חלק מהיקפו אכן נמצא מעל הקו, ולכן עדיין בתחומי המגרש.
מעבר לכך, שופטי ה-VAR יכולים לבטל החלטה - לדוגמה לקבוע האם כדור עבר את הקו, רק במידה שיש הוכחה חד משמעית שזה אכן קרה, וזה לא המקרה כאן.

לואיס אנריקה: "התמונה עברה מניפולציה"

מאמן ספרד לואיס אנריקה כעס מאוד אחרי המשחק, כי בגלל השער הזה והעובדה שקוסטה ריקה הובילה במקביל 1:2 על גרמניה לכמה דקות, ספרד מצאה את עצמה מחוץ למונדיאל למספר רגעים.
"התמונה שהשופטים ראו עברה מניפולציה", אמר אנריקה, "ראיתי את התמונה שמראה שהכדור לא עבר את הקו, אין מצב שזאת תמונה אמיתית. יש כאן מניפולציה כלשהי".
הפרשן האנגלי גארי נוויל הוסיף: "הטורניר לא מנוהל טוב, לא מסבירים לאוהדים בבית החלטות שנויות במחלוקת. אנחנו לא מבינים מה קרה שם. יש מאות מצלמות במגרש ואנחנו לא יכולים לקבל את הזווית הכי טובה. ברור שמישהו ב-VAR ראה משהו אחר ושהכדור לא יצא החוצה, אבל לא אומרים לאוהדים מה קורה".
כובש השער, אאו טאנקה, דיבר בכנות: "לא ראיתי אם הכדור יצא או לא. אם השער היה מבוטל, אז הייתי מקבל את ההחלטה בהבנה ולא הייתי מאוכזב, אני חושב שהשופטים בדקו את המקרה לעומק.
"הרבה מדברים על כך שקרה לנו נס הערב", הוסיף היפני, "אבל זה לא היה נס, היינו מאוד אגרסיביים וטובים. הרגשתי שאחרי שגרמניה הפכה ל-2:3, ספרד הורידה את הרגל מהגז".