התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן - המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022
עם כל הכבוד לרונאלדו, מסי ואמבאפה, הגיבור הכי גדול של המונדיאל עד כה, במלוא מובן המילה, זה דווקא אחד שהיה עד אתמול אלמוני לחלוטין: הצעיר שפרץ לדשא בדקה ה-51 למשחק בין פורטוגל לאורוגוואי, באצטדיון לוסייל, ובידו דגל הגאווה. זה קרה בלב ליבה של מדינת ההומופובים האפלה והשפלה, בבמה הכי מרכזית בתבל, באצטדיון הכי גדול בטורניר (80 אלף מקומות) ובשיא הרייטינג. פריצת השנה בעולם.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
וזה לא רק הדגל. הלוחם בהיתממות הגלובלית לבש חולצה שבחזיתה נכתב בענק "הצילו את אוקראינה", ובגבה: "כבדו את הנשים באיראן". עד כדי כך חד ונחוש היה הגיבור של מונדיאל 2022, שריצת הזיגזג שלו נכנסה לפריים למרות המצלמות המוסטות, וגם סיום המהלך היה מבריק: השלכת נס המרד על כר הדשא. באורח הכי סמלי שיש, מי שנאלץ להרים את דגל הקשת ולהוציאו מהמגרש, היה דווקא השופט האיראני עלירזה פקאני. איזה שיחוק!
3 צפייה בגלריה
אוהד עם דגל הגאווה בקטאר
אוהד עם דגל הגאווה בקטאר
פריצת השנה. האוהד פרץ לאצטדיון לוסייל בקטאר
(צילום: עוז מועלם)
וכמו שהיה פה גיבור-על (אפילו הסמל של סופרמן הופיע על חולצתו), היו באירוע גם שניים שיצאו הכי קטנים בעולם. השדר נדב יעקבי והפרשן אורי אוזן. מדובר בצמד הידוע בכך שכמעט אינו סותם את הפה לרגע. האחד צורח בהתרגשות כל אימת שהכדור עושה דרכו לעבר רחבת ה-16, והשני חופר על מערכים ומדבר על "קו 3" ו"קו 5", כמו סדרן בחברת אוטובוסים.
מעשה כה אמיץ ובעל משמעות אוניברסלית כמו זה שקרה בלוסייל הוא אירוע שכל שדר ופרשן יכולים לחלום עליו. כלומר לדווח על הפיל הענק שבחדר שיצא לפתע מהארון, בשידור חי. והנה, כך התייחסו לאירוע השדר הנרגש תמיד והפרשן שעל כל מסירה יש לו מה להגיד:
"פעם ראשונה לדעתי שזה קורה במונדיאל הזה. היה שם איזשהו דגל, אני מניח שיש פה"... גימגם יעקבי. "אני יכול להגיד לך איזה דגל", פירשן אוזן. "כולם יודעים איזה דגל, זו הייתה המטרה. השאלה היחידה היא כרגע, אוקיי, הוא את שלו עשה, מה יקרה עם הבחור?", סח יעקבי. "או, לא הייתי רוצה להיות במקומו", גיחך בציניות אוזן.
3 צפייה בגלריה
נדב יעקבי
נדב יעקבי
נדב יעקבי
3 צפייה בגלריה
אורי אוזן מחייך
אורי אוזן מחייך
אורי אוזן
(צילום: אוהד צויגנברג)
"שמע, בדרך כלל לא מראים את זה בטלוויזיה, אבל פה הוא הצליח לעבור ואיכשהו, כל הקהל בעולם ראה את זה", סיכם יעקבי, בדיוק כשהכדור נשלח לעבר רחבת אורוגוואי, והשדר הגביר ווליום: "ועכשיו ברנרדו סילבה דוהר קדימה!". זהו, תם האירוע מבחינת צוות השידור הישראלי, שהקפיד לא לגלות לצופים באיזה דגל מדובר, ומה נכתב על חולצתו של מסמר הערב. לפי חוקי פיפ"א אסור לצלם אנשים שפורצים למגרש כהבעת מחאה או אפילו סתם לגעת בכוכב נערץ, אבל יעקבי ואוזן החליטו לצנזר את עצמם גם בדיבור. בהתנדבות.
רק בדקה ה-83, אחרי יותר מחצי שעה וכנראה גם כמה מסרונים, נזכר יעקבי לעשות תיקון חצות. "שמע, היה פה אירוע מקודם שככה עברנו עליו בחטף, כי גם בקושי ראו אותו בטלוויזיה, שנכנס הבחור עם דגל הגאווה, שלא רצו להראות לנו, כי ככה זה בפיפ"א, אבל אנחנו ראינו, ואני חושב שזה נושא שידברו עליו. כשזה קורה כאן בקטאר, זה משמעותי". אמר השדר לפרשן. "עכשיו פאליניה משחק מאחורה, לצידו מתאוש נונייש מוולבס", מיהר אוזן לעסוק בדברים החשובים באמת.
מעניין באמת אם ג'אני אינפנטינו, נשיא התאחדות הכדורגל, הצביעות והשחיתות העולמית, יזמן הבוקר ללשכתו את צמד חברי צוות השידור הישראלי, ויעניק להם תעודת הוקרה על שיתוף הפעולה. והאם מישהו בתאגיד השידור הציבורי הבין את גודל הבושה וההחמצה, כדי לומר לשניהם: עד כאן!