ניימאר היה רק בן 18 כאשר כמה מגדולי הכדורגלנים בהיסטוריה של ברזיל, וזו חתיכת היסטוריה, הכריזו שהוא חייב לשחק במונדיאל. פלה ורומאריו, שניים מהגדולים ביותר שלבשו את החולצה הצהובה, קראו לדונגה, מאמן הנבחרת במונדיאל 2010, לזמן את הנער. כ־14 אלף ברזילאים חתמו על עצומה הקוראת לזימונו, אבל דונגה סירב. "יש כאלה שלא מבינים מה יהיה ניימאר", הגיב לכך פלה. "הוא יביא לברזיל את גביע העולם".
כל הבתים במונדיאל 2022
12 שנה ושני מונדיאלים שניימאר כן השתתף בהם חלפו – ועדיין אין לו גביע עולמי ברזומה. 75 שערים במדי הסלסאו דווקא יש, שניים פחות מפלה, כך שקיים סיכוי טוב שבטורניר שייפתח בשבוע הבא בקטאר ניימאר יהפוך לגדול כובשי ברזיל בכל הזמנים, אבל זה לא מספיק ללא הגביע. בברזיל אתה יכול לטעון באמת לגדולה רק עם הגביע.
4 צפייה בגלריה
ניימאר שחקן נבחרת ברזיל
ניימאר שחקן נבחרת ברזיל
בברזיל אפשר לטעון לגדולה רק עם הגביע. ניימאר באימון אתמול
(צילום: AP)
ניימאר כבר בן 30. לא בטוח שזה הגביע העולמי האחרון שלו, יש סיכוי טוב שהוא יהיה גם ב־2026, אבל נראה שזה הצ'אנס האחרון לזכות בגביע הקבוצתי החשוב מכל. ברזיל היא הפייבוריטית הגדולה לזכייה בקטאר וניימאר, למרות הפריחה של לא מעט שחקני התקפה נוספים בנבחרת, הוא עדיין הכוכב הראשי שלה, השם הגדול ביותר. כל העיניים אליו.

כל העולם נגדו

ניימאר נבנה מגיל צעיר להיות הכוכב של ברזיל. הוא סומן, ובצדק בזמנו, כמיוחד, שחקן של פעם בדור. מכל רחבי ברזיל עלו לרגל לסנטוס כדי לחזות בפלא המשחק באקדמיה שלה. אחרי אותו מונדיאל נטול ניימאר בדרום אפריקה, וכשהוא עדיין רחוק שלוש שנים ממעבר מסנטוס לברצלונה, זומן ניימאר לנבחרת. הוא כבש בבכורה שלו מול ארה"ב במשחק ידידות, וכמה חודשים אחר מכן גם חגג צמד ראשון בנבחרת, מול סקוטלנד. לאחר אחד השערים הושלכה לכיוונו בננה מהיציע. ניימאר טען שמדובר באקט גזעני, בעוד הרשויות הסקוטיות הסבירו שהסיבה לזריקת הבננה היא כעסם של האוהדים על ביום הפציעות של ניימאר, הפוגע ברוח הספורטיבית.
כן, כבר אז הייתה התנהגותו של ניימאר על המגרש שנויה במחלוקת, והדבר הגיע גם לגביע העולמי. במונדיאל האחרון ברוסיה הפך ניימאר לסוג של בדיחת רשת. לעגו לו על ההתגלגלויות על הדשא וההתחזות בכל פעם ששחקן יריב נגע בו בצורה קלה. במקביל, הכדורגל שלו היה מצוין. היה נדמה כאילו כל הברזילאים בעדו, מעריצים, בעוד שכל שאר העולם נגדו. "תאהבו את זה או לא, אבל ניימאר הוא כוכב מיוחד, אליל", אמר לאחרונה חלוץ טוטנהאם והנבחרת רישרליסון. "אנחנו השחקנים בנבחרת עושים הכל כדי לתת לו הרגשה טובה. אני מעריץ אותו".
ברזיל הפסידה במונדיאל הזה לבלגיה ברבע הגמר, באחד המשחקים הגדולים ביותר באותו טורניר. זו הייתה אכזבה גדולה אבל איכשהו מתקבלת, אולי בעקבות ההלם מהמונדיאל שקדם לו ב־2014, אז חוותה ברזיל טרגדיה ספורטיבית בלתי נתפסת.
4 צפייה בגלריה
פלה
פלה
ניבא לניימאר גדולות. פלה
(צילום: AP)
זה היה המונדיאל הראשון של ניימאר והוא כבר היה כוכב הנבחרת. מונדיאל ביתי בברזיל, והלחץ העצום הורגש באוויר כבר במשחק הפתיחה מול קרואטיה בסאו־פאולו. כבר אז הלכו כל העיניים אליו וגם המצלמות, שתפסו אותו נותן מרפק ללוקה מודריץ'. ניימאר ניצל מכרטיס אדום והלחץ ירד כשהבקיע צמד והוביל את ברזיל לניצחון. ברבע הגמר מול קולומביה הוא נפגע בגבו בצורה קשה והחמיץ את המשך הטורניר, אבל בדיעבד התברר כי ההיעדרות שיחקה לטובתו, כי הוא לא היה חלק מהשפלת ה־7:1 מול גרמניה. ניימאר, בעצם, אף פעם לא שיחק בשלב מתקדם יותר מרבע הגמר.
הדחה מוקדמת לא תתקבל הפעם בשלווה. לברזיל יש סגל אדיר, שחקנים נפלאים בכל תפקיד במגרש אולי למעט עמדות המגינים. השיא נמצא כמובן בהתקפה. ראפיניה, רודריגו ואנטוני מתחרים על מקום בצד ימין, ויניסיוס יקבל את המקום בשמאל כשגבריאל מרטינלי יגבה אותו, ועכשיו נשארת השאלה – איפה בדיוק ישחק ניימאר?
יש שתי אפשרויות מובילות. הראשונה היא שניימאר יהיה החלוץ המרכזי. ראינו את זה קורה הרבה במשחקי המוקדמות וניימאר אף אמר לצ'יצ'ה שהוא מעוניין לשחק כחלוץ, אבל ככל שמתקרבים לשריקת הפתיחה נדמה שהמאמן יעדיף להציב חלוץ מרכזי טבעי יותר, רישרליסון או גבריאל ז'סוס (הראשון מקבל עדיפות אצל המאמן), כשניימאר ישחק ממש מאחוריו. ארבעה שחקני התקפה, כוח אש אדיר, אבל ברזיל יכולה להיות חשופה הגנתית, בעיקר במרכז המגרש.
4 צפייה בגלריה
גבריאל ז'סוס שחקן נבחרת ברזיל עם טיאגו סילבה
גבריאל ז'סוס שחקן נבחרת ברזיל עם טיאגו סילבה
מקבל עדיפות אצל המאמן כחלוץ בשפיץ. ז'סוס מול טיאגו סילבה באימון
(צילום: AFP)

משלושה ייצא אחד

לא משנה היכן יוצב ניימאר, השחקן היקר בהיסטוריה (222 מיליון יורו מברצלונה לפ.ס.ז', למי ששכח) אמור להיות האיש המרכזי, למרות שוויניסיוס תפס לאחרונה מקום של כבוד ברשימת השחקנים המרשימים בעולם. שני הדריבליסטים האלה יכולים לעשות דברים אדירים יחד, במיוחד כשלוקחים בחשבון ששניהם פתחו את העונה מצוין. ניימאר, כך נראה, הגיע מוכן לעונת המונדיאל. הוא הבקיע 11 שערים בליגה הצרפתית, שני רק לחברו לקבוצה קיליאן אמבאפה, והוסיף תשעה בישולים, שני רק לחברו לקבוצה לאו מסי. ניימאר היה מעורב בצורה ישירה בשערי פ.ס.ז' יותר מאשר השניים האלה.
אותה שלישיית MNM מפריז – מסי, ניימאר ואמבאפה – הם הכוכבים של שלוש הנבחרות בעלות הסיכויים הגבוהים ביותר להניף את הגביע העולמי. רק אחד מהם יכול לחזור מחויך מהטורניר (ואולי אף אחד מהם לא). אמבאפה כבר עשה זאת עם צרפת, מסי לא לקח מונדיאל אבל הצליח סוף־סוף להביא תואר כשזכה בקופה אמריקה האחרון על חשבון ברזיל, ואילו לניימאר אין תואר חשוב באמת בנבחרת. גביע הקונפדרציות לא נחשב.
4 צפייה בגלריה
שחקן פריז סן ז'רמן ניימאר
שחקן פריז סן ז'רמן ניימאר
שלישיית MNM מפריז – מסי, ניימאר ואמבאפה – הם הכוכבים של שלוש הנבחרות בעלות הסיכויים הגבוהים ביותר להניף את הגביע העולמי. רק אחד מהם יכול לחזור מחויך מהטורניר (ואולי אף אחד מהם לא)
(EPA)
"אשחק במונדיאל הזה כאילו הוא האחרון שלי", אמר ניימאר בראיון בסוף השבוע האחרון. "אני לא יכול להבטיח שאשחק בעוד מונדיאל, אני באמת לא יודע. בניתי היסטוריה ארוכה בנבחרת, ואני רוצה לסיים את זה טוב". כשנשאל על האפשרות שיהפוך במהלך המונדיאל לגדול כובשי ברזיל בכל הזמנים אמר ניימאר: "זה יותר ממה שדמיינתי, יותר ממה שחלמתי. מעולם לא חשבתי על מספרים, אף פעם לא רציתי לתפוס מקום של מישהו או לשבור שיא. רק רציתי לשחק כדורגל".
תאהבו אותו או לא, תעריכו אותו על השליטה הפנומנלית בכדור או תבוזו לו בזמן שהוא מתגלגל ללא הכדור על הדשא, דבר אחד בטוח – מונדיאל טוב של ניימאר שיסתיים בזכייה ייתן לו מעמד אחר, כזה ששמור בברזיל רק למעטים.