רבות דובר על המפגש הרותח מבחינה גאו-פוליטית בין נבחרות ארה"ב ואיראן במסגרת גביע העולם שנערך בימים אלה בקטאר. הערב (שלישי) יעלו שתי הנבחרות משתי המדינות העוינות אחת לשנייה למפגש לוהט במסגרת המחזור השני בשלב הבתים.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
רגע מעניין נרשם במסיבת העיתונאים של הנבחרת האמריקאית אתמול, כאשר הקפטן טיילר אדאמס הותקל בידי כתב איראני שנזף בו תחילה על כך שביטא לא נכון את שם המדינה האיסלאמית (אמר איי-רון, ולא אי-ראן) ולאחר מכן שאל אותו בלי למצמץ: "איך זה לייצג מדינה שמתנהלת בצורה מפלה כלפי אזרחיה השחורים בתוך גבולותיה שלה?".
2 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ארה"ב טיילר אדאמס
שחקן נבחרת ארה"ב טיילר אדאמס
הותקל בידי כתב איראני. טיילר אדאמס
(AFP)
הקפטן בן ה-23 לא התרגש יתר על המידה. תחילה התנצל אדאמס על הטעות בהגיית שם היריבה, ואז התייחס לשאלת הכתב: "יש אפליה בכל מקום. דבר אחד שלמדתי, במיוחד אחרי שחייתי מעבר לים במשך כמה שנים וראיתי תרבויות אחרות - זה שבארה"ב אנחנו עושים צעד קדימה בכל יום".
עוד על הקרב הספורטיבי בין ארה"ב לאיראן:
שחקנה של לידס יונייטד המשיך: "אני גדלתי במשפחה לבנה, וכפי שרואים יש בי גם חלק מהמסורת האפרו-אמריקאית. חוויתי כמה תרבויות שונות, ואני יודע איך להכיל אותן". בשלב זה אדאמס פנה לכתב האיראני: "זה תהליך של למידה, כמו שאתה לימדת אותי איך להגות נכון את שם המדינה שלך. כל עוד אתה רואה התקדמות - זה הדבר הכי חשוב".

פרשת הדגל

כאילו לא חסרות סיבות לאיראנים לשנוא את ארה"ב, האמריקאים הוסיפו דלק למדורה כשההתאחדות המקומית העלתה לאתר שלה את נבחרות הבית, כשלצד איראן צורף הדגל הקודם של המדינה - לפני המהפכה של 1979. בדגל שהועלה מצוירת שמש על רקע שלושה פסים ירוק, לבן ואדום, זאת כאשר בדגל העדכני של המדינה מופיע סמל איסלאמי עם כיתובים בפרסית. באיראן זעמו ודרשו מפיפ"א להשעות את נבחרת ארה"ב מהמונדיאל. ההתאחדות האמריקאית הסירה את הפוסט המדובר, והעלתה אחד אחר במקומו כשהפעם לא מופיע כל עיטור או כיתוב, אלא רק הצבעים הירוק, לבן ואדום שמופיעים ברקע.
2 צפייה בגלריה
אוהדי איראן
אוהדי איראן
אוהדי איראן במחאה לזכר מהסה אמיני
(צילום: רויטרס)
בארה"ב הגיבו ואמרו כי התכנון המקורי היה להעלות את הדגל האלטרנטיבי ל-24 שעות בכל מקרה, זאת כדי "להביע תמיכה בנשים של איראן, שנלחמות על זכויות אדם בסיסיות". באיראן כאמור זעמו ודרשו את זריקת הנבחרת האמריקאית מהמונדיאל הנוכחי והשעייתה לעשרה משחקים בנוסף בשל "עיוות התמונה" של דגל לאומי.
כל זה קרה כמובן על רקע ההפגנות הנרחבות באיראן במשך יותר מחודשיים בעקבות רצח מהסה אמיני בת ה-22, אשר הוכתה למוות בידי משטרת הצניעות של משטר האייתולות בשל כמה שיערות שבצבצו מבעד החיג'אב שלבשה. באו"ם כינו את התנהלות המשטר כנגד המפגינים באיראן כ"משבר זכויות אדם מלא".