לא מעט ביקורות נשמעו ועוד נשמעות נגד מונדיאל 2022 לאור התנהלות המארחת קטאר, בכל הנוגע למדיניות שלה כלפי מיעוטים, להט"ב, נשים וכדומה. עם זאת, מארגני הטורניר יוכלו בהחלט להתהדר בהיסטוריה, כאשר סטפני פרפאר הצרפתייה תעלה לנהל הערב (חמישי, 21:00) את המשחק בין גרמניה לקוסטה ריקה בשלב הבתים, ותהיה האישה הראשונה ששופטת משחק בגביע העולם. היסטוריה נשית? בקטאר? אכן.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
זוהי לא הפעם הראשונה שפרפאר עושה את הצעד הראשון עבור שופטות בשלל מסגרות שעד אז היו "גבריות" לחלוטין. השופטת בת ה-39 היא הראשונה ששפטה בליגה הצרפתית הבכירה, בסופרקאפ האירופי, בליגת האלופות ובמשחק מוקדמות מונדיאל. עכשיו היא תקבע היסטוריה נוספת, כשתנהל משחק גורלי ומכריע במחזור האחרון של שלב הבתים.
4 צפייה בגלריה
סטפני פרפאר שופטת כדורגל צרפתייה
סטפני פרפאר שופטת כדורגל צרפתייה
תעשה היסטוריה. שוב. סטפני פרפאר
(צילום: AP)
על אף העניין הרב סביבה, פרפאר לא מתרגשת יתר על המידה מהיותה פורצת דרך, וגם לא חוששת. "אני לא מפחדת מכלום", אמרה פרפאר לקראת הטורניר, משפט שהיא חוזרת עליו לאורך הקריירה. "אני יודעת שיש ציפיות גדולות מאיתנו, אבל יש לנו ניסיון וכבר שפטנו במשחקים חשובים רבים. אנחנו נהיה מוכנות".

"אם היינו משחקים כמו שהיא שפטה, זה היה נגמר 0:6 לטובתנו"

"אני מקווה שבעתיד בחירת שופטות לתחרויות גברים חשובות תיתפס כמשהו נורמלי ולא סנסציוני", הבהיר עוד בחודש מאי האחרון יו"ר ועדת השופטים של פיפ"א, פיירלואיג'י קולינה. "כמו תמיד, השופטים שנבחרו מייצגים את רמת השיפוט הגבוהה ביותר ברחבי העולם. זה סיומו של תהליך ארוך שהחל לפני מספר שנים עם פריסת שופטות בטורנירי הנוער והבוגרים של פיפ"א. בדרך הזו אנחנו מדגישים שהאיכות חשובה לנו, לא המגדר".
4 צפייה בגלריה
פרפאר
פרפאר
באופ"א התלהבו, ולא רק שם. פרפאר
(צילום: gettyimages)
למרות דבריו של קולינה, שופטות בכדורגל הגברים הן עדיין מיעוט, ופרפאר, למרות המינוי היוקרתי, יודעת שהדרך לשינוי התפיסה עוד ארוכה. היא ככל הנראה השופטת המוכרת בעולם - וזו שהחלה את המפץ של השנים האחרונות. פרפאר כבר רגילה לעשות היסטוריה: היא הייתה, כאמור, האישה הראשונה לשפוט את הסופרקאפ ב-2019, בין ליברפול לצ'לסי, וגם האישה הראשונה לשפוט משחק מוקדמות מונדיאל (בין הולנד ללטביה) ומפגש בליגת האלופות (יובנטוס מול דינמו קייב), לפני שנתיים.
באופ"א התלהבו, ולא רק שם. אחראי השיפוט בהתאחדות הכדורגל האירופית, רוברטו רוזטי, טען כי פרפאר היא "מהשופטים הטובים ביותר שראיתי, אישה או גבר. לא רק באירופה, אלא בעולם כולו". מאמן ליברפול יורגן קלופ נשאל גם הוא על הצרפתייה אחרי הסופרקאפ ההוא לפני שלוש שנים וחצי, שבו האדומים ניצחו אחרי דו-קרב פנדלים. "אם היינו משחקים כמו שהיא שפטה, זה היה נגמר 0:6 לטובתנו", אמר בנחרצות.
4 צפייה בגלריה
קלופ
קלופ
"אם היינו משחקים כמו שפרפאר שפטה, זה היה נגמר 0:6 לטובתנו". קלופ
(צילום: AP)
פרפאר (1.64 מטר בלבד) החלה לשפוט במשחקים בינלאומיים ב-2009. כעבור חמש שנים הפכה לשופטת הראשונה שניהלה משחק בליגה הצרפתית, בין אמיין לשטרסבורג. "אני מבינה שהמשחק הזה נכנס להיסטוריה, אבל לקחתי את זה כמו כל אחד אחר", סיפרה אז. "הראיתי שיש לי את הכישורים והיכולת להיות שם".
אפילו נשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין ידע להחמיא לאחרונה למגמה של שופטות בכדורגל הגברים האירופי. "כארגון, אנחנו נותנים חשיבות עליונה לפיתוח כדורגל הנשים בכל התחומים", סיפר צ'פרין. "אני מקווה שהמיומנות והמסירות שסטפני הפגינה לאורך הקריירה שלה ייתנו השראה למיליוני נערות ונשים ברחבי אירופה. סטפני כבר הראתה להן שלא צריכים להיות מחסומים כדי להגשים את החלום".
4 צפייה בגלריה
שופטת הכדורגל סטפני פרפאר עם שלט תוספת הזמן
שופטת הכדורגל סטפני פרפאר עם שלט תוספת הזמן
זוכה לכבוד מהמאמנים והשחקנים. סטפני פרפאר עם שלט תוספת הזמן
(צילום: AP)

הכל בדיפלומטיה

פרפאר החלה את דרכה כשופטת גברים כששובצה למשחקי הליגה השלישית בצרפת ב-2011, אז הייתה בת 27. שלוש שנים לאחר מכן הפכה לאישה הראשונה אי פעם ששופטת בליגת המשנה בצרפת ומהר מאוד עשתה היסטוריה דומה בליגה הבכירה.
הכניסה הכה טבעית הזו של שופטת לתחום שהיה גברי לגמרי עד הגעתה אולי מספרת למעשה את סיפור ההצלחה של פרפאר. היא יודעת שהיא שווה למקביליה הגברים ואכן עושה עבודה לא פחות טובה. מהר מאוד היא זכתה גם לכבוד מהמאמנים והשחקנים. "היא דיפלומטית מאוד", העיד עליה מאמן פריז סן ז'רמן כריסוף גאלטייה. "לפעמים כמאמן אתה חוטף עצבים בגלל הלחץ, אבל מספיקים מבט, חיוך או תנועה אחת ממנה כדי שתירגע".
לפני כל אחת מאותן היסטוריות שצוינו לעיל נוצר באז, בעיקר במידי דוברי התחרויות שאצו רצו להשוויץ בציון הדרך - שהיה כולו של פרפאר. מיותר לציין שאותם משחקים עברו בשקט, כי זה מה שמאפיין את השופטת הצרפתייה, שלא מתאים לה כל רעשי הרקע מסביב. כמו שופטת מצוינת, היא בכלל באה להרגיע. את ההיסטוריה שלה היא עושה בלי רעשים מיותרים.
פורסם לראשונה: 09:04, 01.12.22