אורי קופר מדווח מקטאר
נבחרת שווייץ תקווה להפתיע הערב (שלישי, 21:00) את פורטוגל בשמינית גמר המונדיאל, ובכך גם לרשום את ההישג הגדול ביותר שלה ולתת חותמת רשמית לכך שהדור הנוכחי הוא דור הזהב. נכון, שווייץ כבר הייתה שלוש פעמים ברבע הגמר, אך האחרונה שבהן הייתה אי שם במונדיאל הביתי ב-1954, והכדורגל היה נראה אחרת אז ובטורניר השתתפו רק 16 נבחרות.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
על הלחץ הזה שחקני שווייץ יצטרכו להתעלות, כשמולם תעמוד נבחרת עתירת כישרון ואמצעים שרוצה להוכיח את טענתה לכתר. בנוסף, הם יאלצו להתמודד מול התדמית החדשה שנוצרה לנבחרתם, המקסיקו של אירופה. תדמית של נבחרת מעמד ביניים חמודה, שתמיד מגיעה לשמינית הגמר אך לא יותר מכך. מקסיקו נעצרה בשלב שמינית הגמר בכל אחד משבעת גביעי העולם הקודמים, רק כדי לשבור את הקללה מהצד ההפוך בקטאר 2022 כשסיימה את דרכה כבר בשלב הבתים. שווייץ בעקבותיה נעצרה בשמינית בגמר בשלושה מארבעת הטורנירים הקודמים, ומקווה לשבור הפעם את הרצף. אמנם כרטיס מועדון לשלב 16 האחרונות של גביע העולם הוא דבר שגם חלק מהנבחרות הגדולות היו שמחות לשים עליו את היד (היי גרמניה), אך כשזה מלווה במשפטים כמו "בחיים יש רק שלושה דברים בטוחים: מוות, מיסים ושמקסיקו תודח בשמינית גמר המונדיאל", זה קצת מוציא את הכיף מהעניין. ושווייץ עלולה למצוא את עצמה במצב דומה אם תודח הערב.
3 צפייה בגלריה
פרוילר
פרוילר
לא רוצים להיות מקסיקו. שחקני נבחרת שווייץ חוגגים
(צילום: gettyimages)
למזלה, הנבחרת הנוכחית טובה יותר מנבחרות העבר, וזאת למרות שמרבית השחקנים נמצאים בנבחרת כבר שנים רבות. זה קצת עבר מתחת לרדאר, אך שווייץ נמצאת במומנטום מצוין. הטוב ביותר שידעה אפילו. בקיץ 2021 היא הדיחה את אלופת העולם צרפת בשמינית גמר היורו וברבע הגמר מול ספרד הדוחה רק בפנדלים, במוקדמות המונדיאל היא סיימה מעל אלופת אירופה איטליה, וכעת היא מרשימה גם בקטאר.

"התמנון השווייצרי"

למרות שהשמות הנוצצים מגיעים בעיקר מהקישור וההתקפה, ביניהם הכוכב שתמיד מתעלה בנבחרת ג'ארדן שאקירי, גרניט ג'אקה שבגיל 30 מספק את עונת חייו בארסנל ובריל אמבולו שמתחיל להגשים את הפוטנציאל שלו במונאקו – מקור הכוח של הנבחרת והסיבה העיקרית לנסיקתה נמצאים בחולייה האחורית, ובאופן ספציפי בין הקורות. יאן זומר בן ה-33, שוערה של בורוסיה מנשנגלדבאך המכונה "התמנון השווייצרי", אמנם מעולם לא שיחק בקבוצה גדולה, אך לאחרונה קיבל הכרה בתור אחד השוערים הטובים בעולם ושמו הפך לשגור בפיו כל אוהד כדורגל ממוצע. מסוג השחקנים שנהנים מעדנה בגיל מאוחר, כמו רבים מהסגל השווייצרי.
זומר היה המצטיין בשמינית הגמר היורו מול צרפת. הוא סיפק חמש הצלות מול ההתקפה האימתנית של הטריקולור, והשיא כמובן הגיע בעצירת הפנדל המכריע של קיליאן אמבאפה, לה קדם תרגיל פסיכולוגי. לפני הבעיטה, זומר סימן שהוא הולך לקפוץ לפינה השמאלית שלו. אמבאפה בעט לפינה השנייה, וזומר זינק אליה והדף. הוא גם הפך באותו משחק לשוער עם הכי הרבה הופעות בתולדות נבחרת שווייץ עם 65 (היום כבר יש לו 79). בסך הכל ערב מוצלח.
3 צפייה בגלריה
אמבאפה אחרי שהחמיץ את הפנדל המכריע
אמבאפה אחרי שהחמיץ את הפנדל המכריע
תרגיל פסיכולוגי. אמבאפה וזומר אחרי הפנדל המכריע
(צילום: AP)
זומר המשיך עם היכולת הטובה גם במוקדמות המונדיאל, ובמפגש הראשון עם איטליה רשם שבע הצלות, כולל אחת לפנדל של ז’ורז’יניו, בדרך ל-0:0 ונקודה חשובה. למפגש השני ביניהן, שנערך בארץ המגף, הגיעו השתיים עם 14 נקודות כל אחת לאחר שישה משחקים. במצב של 1:1 בדקה ה-90, האזורי שוב קיבלו פנדל וז’ורז’יניו, הנחשב לבועט פנדלים דגול, שוב נקרא לבעוט. הפעם זה הלך מעל למשקוף וההכרעה עברה למחזור הסיום. שווייץ עשתה את העבודה עם 0:4 קליל על בולגריה, בעוד איטליה סיימה רק ב-0:0 עם צפון אירלנד ונשלחה לפלייאוף, שם נחלה הפסד מביך לצפון מקדוניה והודחה כבר בחצי הגמר. שווייץ סיימה ראשונה ללא הפסדים, וספגה רק שני שערים בכל הקמפיין. הכי מעט מבין כלל נבחרות אירופה יחד עם לא אחרת מאשר איטליה.
מעבר לתוצאות בנבחרת, זומר השתדרג גם בבונדסליגה, והעובדה כי נכון לעכשיו הוא עדיין במנשנגלדבאך היא מעוררת פליאה, שכן הוא באופן תמידי מעורר עניין מצד מועדונים גדולים. העונה הוא כיכב בכותרות אחרי שסיפק את אחת מהופעות השוערות הגדולות אי פעם כשרשם לא פחות מ-19 הצלות, שהן שיא בונדסליגה, ב-1:1 של קבוצתו מול האלופה באיירן מינכן. החוזה של זומר במנשנגלדבאך מסתיים בקיץ הקרוב, ויכול מאוד להיות שהוא ימצא קבוצה חדשה כבר בינואר. ביממה אחרונה דווח בכלי תקשורת רבים באנגליה שמנצ'סטר יונייטד מביעה בו עניין, ולפני כשבוע הייתה זו ריאל מדריד ששמו נקשר אליה.
3 צפייה בגלריה
יאן זומר
יאן זומר
מבוקש במועדונים גדולים. זומר
(צילום: EPA)
עד כה בקטאר, זומר היה מצוין בניצחון 0:1 על קמרון במחזור הפתיחה כשרשם חמש הצלות ועזר לנבחרתו לנצח במשחק הכי פחות מרשים שלה, ורשם הופעה טובה לא פחות מול ברזיל כשסיפק ארבע הצלות ושמר על שער נקי עד הדקה ה-83, אז קאסמירו הכניע את המשחק עם שער שגם חמישה שוערים לא מסוגלים היו לעצור. מהניצחון 2:3 על סרביה הוא נעדר בשל מחלה ומי שתפס את מקומו הוא גרגור קובול. אך למזלה של שווייץ, זומר הבריא ויפתח היום בהרכב. עם כל הכבוד לשוער השני שמגיע מבורוסיה דורטמונד, גם בנבחרת יודעים שהופעה טובה של התמנון היא הסיכוי הטוב ביותר שלה להימנע מלהפוך להיות מקסיקו.