לוח משחקי יום שישי, 2.12, במונדיאל

אייו נגד סוארס

גאנה – אורוגוואי (17:00, בית 8) כל אוהד כדורגל מכיר את המשחק הזה, שסיפק את אחד הרגעים הדרמטיים בתולדות גביע העולם. ב-2010 גאנה הייתה רחוקה כמה שניות מלהפוך לנבחרת האפריקאית הראשונה שעולה לחצי גמר המונדיאל. לואיס סוארס - אז חלוץ איאקס שסיפק טורניר מצוין - מנע את זה ממנה בדקה ה-120 של רבע הגמר, כשעצר בידו כדור על קו השער ומנע גול בטוח. סוארס הורחק, אבל אסמואה ג'יאן - גדול חלוצי גאנה - החמיץ את הפנדל, לפני שאורוגוואי ניצחה בבעיטות ההכרעה.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
סוארס, שחגג את החמצת הפנדל של ג'יאן כמי שזה הרגע כבש שער שהעניק לנבחרתו מקום בחצי גמר המונדיאל, הפך ברגע אחד לגיבור באורוגוואי, ובמקביל לאיש השנוא ביותר בגאנה. "יד האלוהים שייכת לי עכשיו", אמר סוארס לאחר המשחק. ספק אם חשב אז שיפגוש את גאנה פעם נוספת במסגרת המונדיאל, אבל זה בדיוק מה שההגרלה זימנה לו, ולא סתם - הן כעת מתמודדות ראש-בראש על מקום בשמינית הגמר. "אני לא צריך להתנצל על מה שעשיתי, לא אני החמצתי את הפנדל", אמר החלוץ במסיבת העיתונאים לקראת המשחק וחימם את העניינים עוד יותר.
7 צפייה בגלריה
(צילום: גטי אימג'ס)
עד כה בקטאר, גאנה ואורוגוואי הן ההפך המוחלט אחת של השנייה. שני משחקיה של האפריקאית היו מהמהנים ביותר לצפייה שסיפק הטורניר: בראשון היא הפסידה 3:2 לפורטוגל כשכל השערים נכבשו אחרי הדקה ה-70, ובשני ניצחה 2:3 את דרום קוריאה אחרי שהצליחה להתאושש מאובדן של יתרון כפול. עשרה שערים בשני משחקים דרמטיים – תענוג לצופה הנייטרלי. אורוגוואי, למרות סוללת הכוכבים שעומדת לרשותה בהובלתו של פדריקו ואלוורדה, רשמה 0:0 משמים מול דרום קוריאה במשחק שהיה הראשון ללא בעיטות למסגרת בתולדות גביע העולם, ולאחר מכן נכנעה 2:0 לפורטוגל בקרב שבו לא נראה שתכננה לנצח.
ה-לה סלסטה אולי לא מרשימה, אבל מבחינה מנטלית היא ביתרון 0:2 על הכוכבים השחורים עוד לפני שהחל המשחק. גאנה היא הנבחרת הצעירה ביותר בטורניר (ממוצע גילאים של 24.7) והיא משחקת כמו אחת כזו. בהפסד לפורטוגל היא ספגה שלושה שערים בטווח של 15 דקות, ובניצחון על דרום קוריאה ספגה את שני השערים בתוך שלוש דקות בלבד. מתפרקת בקלות.
7 צפייה בגלריה
מוחמד קודוס חוגג
מוחמד קודוס חוגג
הנבחרת הצעירה בטורניר. שחקני נבחרת גאנה חוגגים את השער של מוחמד קודוס
(צילום: רויטרס)
אורוגוואי מנגד, מנוסה הרבה יותר במעמדים האלה, ובכלל. היא עלתה לשמינית הגמר בכל מונדיאל מאז 2010, וחמישה משחקני הסגל הנוכחי גם היו בסגל באותו מפגש היסטורי מול גאנה – השוער השני פרננדו מוסלרה, דייגו גודין, אדינסון קאבני, מרטין קאסרס וכמובן לואיס סוארס. כולם מלבד מוסלרה כבר לקחו חלק במשחקים בקטאר. בכך, הפכה אורוגוואי לנבחרת הראשונה אי פעם לשתף במשחק מונדיאל ארבעה שחקנים שכבר חגגו 35.
אצל הכוכבים השחורים יש רק שחקן שנותר מהסגל של 2010, ובהפסד הוא אפילו לא שותף, אבל זה לא סתם שחקן. זה הקפטן אנדרה אייוו. תמונתו מופיעה תחת ההגדרה "סמל" במילון הגנאי. את הבכורה שלו בנבחרת הוא ערך ב-2007 כשהיה בן 17 בלבד; הוא בנו של עבדי פלה, שנחשב לגדול שחקני גאנה בכל הזמנים; כבר עשור שהוא ואחיו הצעיר ג'ורדן הם הפנים של הנבחרת; ובמשחק ההכנה האחרון למונדיאל מול שווייץ הוא הפך לשיאן ההופעות של גאנה בכל הזמנים, כשחלף על פני ג'יאן לו היו 107 הופעות.
היום אייוו בן ה-32 הוא כוכבה של אל-סאד הקטארית. הוא כבר מזמן לא שחקן ההתקפה שהוביל קבוצות כמו מארסיי ו-ווסטהאם, אך למונדיאל הביתי עבורו הוא הגיע ובגדול, עם שער שוויון מול פורטוגל ויכולת נהדרת בשני המשחקים. זה לא שהוא הכוכב של הנבחרת, התפקיד הזה שייך למוחמד קודוס הנפלא מאיאקס, אבל תרומתו גדולה בהרבה ממה שתורמים ביצועיו על הדשא. כדי להבין זאת צריך רק לחזור לשידורי המשחקים ולראות כיצד הגיב מהספסל כשפורטוגל עלתה ל-2:1 (הוא הוחלף ארבע דקות לפני כן), וכיצד חגג את אחרי שה-VAR אישר את שערו של קודוס שקבע 0:2 על דרום קוריאה.
7 צפייה בגלריה
אנדרה אייוו חוגג
אנדרה אייוו חוגג
הקפטן והסמל. אייוו חוגג את אישור השער של קודוס
(צילום: EPA)
במשחק הקרוב אייוו לא רק ינהיג את הנבחרת, אלא יהיה מדינה שלמה בגוף של אדם אחד. השריד היחיד להפסד הכי כואב שיכול להיות, שמקבל הזדמנות נוחה מתמיד להשיג נקמה במדינה ובאיש שהיו בצד הנגדי, ועל הדרך גם להוביל את נבחרתו לשמינית הגמר בפעם השלישית בתולדותיה. בסופו של הסיפור הזה אין אמצע. כששופט המשחק ישרוק לסיום, אופוריה היא הגדרה שלא תעשה חסד עם רגשות השמחה של אזרחי יבשת שלמה במקרה של ניצחון, והפסד ישאיר אחריו כמיליארד לבבות שבורים. באורוגוואי, כידוע, חיים רק 3.5 מיליון תושבים.

מתעסקים בשטויות

דרום קוריאה - פורטוגל (17:00, בית 8) נבחרת פורטוגל לא צלחה את שלב שמינית הגמר במונדיאל מאז 2006 ובשניים מתוך שלושת המונדיאלים האחרונים היא עפה כבר בשלב הבתים. בגביע העולם הנוכחי, עם סגל עמוק ועמוס בכשרונות, נראה שהדברים יותר מסתדרים לה ושהיא עשויה להגיע רחוק. אך במקום להתעסק בהופעות החיוביות מול אורוגוואי (0:2) וגאנה (2:3) או בהכנות לקראת המשחק היום, נראה שבפורטוגל מעדיפים לעסוק בניפוח הסטטיסטיקה של כריסטיאנו רונאלדו, ולפי הדיווחים ההתאחדות הפורטוגלית הגישה לפיפ"א הוכחות שהשער שנרשם לזכותו של ברונו פרננדש הוא בעצם של הכוכב המזדקן. על פניו לא נראה שהדברים האלה מפריעים לברונו, אך התעסקות בדברים שכאלה היא לא מתכון להצלחה.
7 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
בפורטוגל עוד מתעסקים בזה. רונאלדו בשער של פרננדש
(צילום: gettyimages)

מלחמת הבלקן

סרביה – שווייץ (בית 7, 21:00) הסכסוך בין אלבניה-קוסובו לסרביה מגיע למגרש הכדורגל פעם נוספת, ושוב פעם זה קורה דווקא במשחק של שווייץ הניטרלית, ששחקניה המפורסמים ביותר הם גרניט ג'אקה וג'רדאן שאקירי, שמגיעים ממוצא אלבני-קוסברי. במפגש בין שתיהן במונדיאל 2018, ג'אקה ושאיקירי (עם שער ניצחון בדקה ה-90) היו אחראים על המהפך השווייצרי שהעלה אותם לשמינית הגמר. הם חגגו את השערים באופן אמוציונלי וסימלו בידהם את העיט הדו-ראשי האלבני – ובכך הפכו לגיבורים לאומיים בשלוש מדינות שונות.
היום שווייץ וסרביה נפגשות פעם נוספת, כשלכל העניין מתווספת העובדה שהמנצחת תעלה על חשבון המפסידה לשלב הבא (במקרה של שווייץ בוודאות, במקרה של סרביה ככל הנראה). ניצחון נוסף של שווייץ, שבמקרה שלה גם יכול להיות תיקו, ישדרג את מעמדם של שאקירי וג'אקה מגיבורים לאומיים לאלים לאומיים. זה משחק שאסור לפספס.
7 צפייה בגלריה
שאקירי
שאקירי
יחגוג מול סרביה שוב? שאקירי
(צילום: גטי אימג'ס)

תעשה טוניסיה?

קמרון – ברזיל (21:00, בית 7) הסלסאו כבר הבטיחו מקום בשמינית הגמר, וכמעט בוודאות גם את המקום הראשון. כמו מאמנה של צרפת דידייה דשאן שהיה במצב זהה, כך גם מאמנה של ברזיל צ'יצ'ה צפוי להציב הרכב משני לחלוטין ולבצע עשרה או 11 שינויים מההרכב שניצח את שווייץ. כמו טוניסיה שהפתיעה את שחקני הספסל של צרפת, גם קמרון כבר הראתה שיש לה למכור. בעיקר בצד ההתקפי. גם כמו טוניסיה, קמרון חייבת ניצחון על מנת לשמור על סיכוי לעלות לשלב הבא. צפוי להיות משחק מהנה במיוחד. ואולי גם מפתיע.
7 צפייה בגלריה
נבחרת קמרון
נבחרת קמרון
מגיעים להשיג ניצחון. שחקני נבחרת קמרון
(צילום :gettyimages)

שווה לעקוב

צ'ו גווה-סונג. בן 24, דרום קוריאה. המונדיאל ככל הנראה ייגמר היום עבור הקוריאנים, אך מי שעשוי להרוויח ממנו הוא החלוץ צ'ו גווה-סונג. בקבוצתו הדרום קוריאנית ג'ונבוק הוא קורע רשתות באופן קבוע, ובהפסד לגאנה הוא שבר סטריאוטיפים של לא מעט אנשים לגבי שחקנים אסייתיים, כשכבש פעמיים בתוך שלוש דקות עם צמד נגיחות אימתניות. בתקשורת בדרום קוריאה כבר דווח שבורוסיה דורטמונד מעוניינת, והופעה מרשימה נוספת במונדיאל תסייע לו לעשות את הקפיצה לאירופה.
7 צפייה בגלריה
צ'ו גווה-סונג חוגג
צ'ו גווה-סונג חוגג
כבש צמד עם נגיחות אימתניות. גווה-סונג חוגג
(צילום: AFP)

פינת הניחושים

גאנה – אורוגוואי 2:1. הקרקע מוכנה לשבירת לב שנייה ואכזרית. דרום קוריאה – פורטוגל 1:1. פורטוגל תגיע מנומנמת ותשמור על הרגליים לפני שמינית הגמר. סרביה – שווייץ 1:2. כל הסימנים מראים שגם הפעם שווייץ - הידועה גם בתור מקסיקו של אירופה, שכן היא תמיד מגיעה לשמינית הגמר אך לא יותר - תעלה שלב. עם זאת, סרביה מוכשרת יותר, ושווייץ תבוא לשחק על תיקו - וזה מתכון די בטוח להפסד. קמרון – ברזיל 4:1. קמרון תתקוף עם כל מה שיש לה, אך גם ההרכב השני של ברזיל גדול עליה בכמה רמות. ברזיל תהיה היחידה שתסיים את שלב הבתים מושלמת.

מה להגיד לחבר'ה כדי שיחשבו שאתם מבינים בכדורגל

"בקיץ מוחמד קודוס כמעט עבר לאברטון תמורת 15 מיליון אירו. אחרי ההופעות שלו בטורניר הזה, זה נשמע כמו בדיחה"
"כולם מדברים על חוליית ההתקפה המפחידה של ברזיל, אבל ההגנה שלה לא הרשתה אפילו בעיטה אחת למסגרת בשני המשחקים הראשונים"
"סרביה הפסידה את המשחק האחרון בכל אחד משלושת גביעי העולם האחרונים שלה, ומנגד שווייץ ניצחה את המשחק האחרון בכל אחד מארבעת גביעי העולם האחרונים שלה"