"אני מאשר שברבע הגמר בין ארגנטינה להולנד, המלכה מקסימה, אשתו של המלך וילם-אלכסנדר, תמשיך במסורת מ-2014 ותתייצב לצדה של הולנד נגד המדינה שבה נולדה", אמר דובר שירות האינפורמציה של הממשלה ההולנדית.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
מקסימה סורגייטה סורטי נולדה ב-1971 בבואנוס איירס למשפחה בעלת אמצעים עם מסורת בפוליטיקה הארגנטינאית וגישה למוקדי כוח. אביה, חורחה, היה שר החקלאות בממשלתו של חורחה רפאל וידלה במשטר הצבאי בארגנטינה. היא פגשה את יורש העצר בספרד ב-1999, במשך זמן ממושך לא ידעה בכלל שהוא ממשפחת המלוכה, והם התחתנו ב-2002. אביה לא הגיע לחתונה באמסטרדם. למרות שהוסרו ממנו החשדות (בחקירה רשמית שנוהלה על ידי אקדמאים הולנדים), הוא היה שותף ישיר למלחמה המלוכלכת בארגנטינה, והעדיף לא להסתכן. אחד המראות הזכורים מהחתונה המלכותית הן הדמעות הבלתי פוסקות של מקסימה כשהתזמורת ניגנה את הטנגו "אדיוס נונינו".
3 צפייה בגלריה
המלך וילם-אלכסנדר המלכה מקסימה הולנד יורו 2020
המלך וילם-אלכסנדר המלכה מקסימה הולנד יורו 2020
זוכה לאהבה רבה. המלכה מקסימה והמלך וילם-אלכסנדר ביורו 2020
(צילום: גטי אימג'ס)
בדרך לרבע גמר דרמטי במונדיאל
(צילום: אבי חי)
היא בת לשושלת מלוכה פורטוגלית, והיא הורשתה לשמור על אמונתה הקתולית למרות שבית המלוכה ההולנדי הוא פרוטסטנטי. אם דבר כזה היה קורה מאה שנים לפני כן, זו הייתה וודאי עילה למלחמת דת. ההולנדים הליברלים גם הרשו לה לשמור על האזרחות הארגנטינאית (בנוסף להולנדית), אך הגבול נמתח במקום אחר: אם בצעירותה מקסימה עודדה את ארגנטינה במשחקים נגד הולנד ב-1978 ו-1998, בתור מלכה היא כבר נדרשת לגלות נאמנות מלאה לנבחרת האורנג'.
בנאום ב-2007, מקסימה הכניסה את עצמה לעין הסערה הלאומית כשאמרה: "הזהות ההולנדית? עוד לא מצאתי אותה. הולנד זה חלונות ענקיים בלי וילונות ככה שכולם יכולים להסתכל פנימה, והולנד זה שמירה על פרטיות. הולנד זה לתת לך רק ביסקוויט אחד עם התה, והולנד זה אירוח חם. הולנד היא יותר מדי מגוונת בשביל להכניס אותה תחת קלישאה אחת". כשהציבור התלונן על הדברים, מקסימה לא ביקשה סליחה ואמרה: "אם זה מנחם מישהו, אין לדעתי גם זהות ארגנטינאית". האזרחים זעמו, והעיתונים ערכו משאל: מתברר שרק 41 אחוז מההולנדים חושבים שיש דבר כזה זהות הולנדית.
למרות קשיי ההתאקלמות, המלכה מקסימה זוכה לפופולריות עצומה בהולנד, הרבה יותר מבעלה, הרבה בגלל הפעילות העצומה שלה בתחומי הרווחה, הלהט"בים ובמיוחד במעורבות שלה לשילוב של נשים מהגרות בשוק העבודה ההולנדי. אך גם בגלל העממיות שלה, שהתגלתה במלואה כשהחליטה לשחות באחת מתעלות אמסטרדם עבור אירוע צדקה. מקסימה זוכה לאהדה גם בגלל שבעיני רבים הדם הלטיני שלה עזר להרגיע את בעלה, שהיה שתיין ודי שנוא על ידי האזרחים.
3 צפייה בגלריה
המלך וילם-אלכסנדר המלכה מקסימה הולנד מונדיאל 2014
המלך וילם-אלכסנדר המלכה מקסימה הולנד מונדיאל 2014
ומה יקרה אם ארגנטינה תעבור את הולנד? המלכה מקסימה והמלך וילם-אלכסנדר במונדיאל 2014
(צילום: גטי אימג'ס)

אוהבת לשתות מאטה

הולנד וארגנטינה התמודדו ביניהן תשע פעמים בעבר. בפעם האחרונה הן נפגשו בחצי הגמר בברזיל 2014 כשארגנטינה ניצחה 2:4 בפנדלים (0:0 בתום 120 דקות). הן נפגשו גם בגמר מונדיאל 1978, שם ניצחה ארגנטינה 1:3 בהארכה, ובגביע העולמי בצרפת, שם ניצחה הולנד עם שער ניצחון שומט לסתות של דניס ברגקאמפ.
כמו ב-2014, גם לאחר הניצחונות שקבעו את המפגש בין שתי הנבחרות הערב (21:00), העיתונות ההולנדית העלתה ספקולציות לגבי המתח בחדר הטלוויזיה של המשפחה המלכותית. טוויטרים הולנדים רבים העלו תמונות מעובדות ווידיאו שניבאו איך יראה חדר השינה אם ארגנטינה תנצח ומקסימה תתחבר לעבר הדיקטטורי שלה ותשכח מהווה המלכותי. אבל קשה להאמין שזה יקרה. "יש לי עניין בארגנטינה", היא אמרה לאחר שנקבע ששתי הנבחרות ייפגשו ברבע הגמר, "אבל אני הולנדית".
3 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת הולנד מאוכזבים אחרי ההפסד לארגנטינה
שחקני נבחרת הולנד מאוכזבים אחרי ההפסד לארגנטינה
המפגש הקודם הסתיים באכזבה. שחקני נבחרת הולנד מאוכזבים אחרי ההפסד לארגנטינה
(צילום: גטי אימג'ס)
ומה יקרה אם ארגנטינה תעבור את הולנד? האם המלכה מקסימה תחזור לעודד את ארץ הולדתה? מלשכת הדוברות נמסר: "אנחנו לא דנים בעניינים כאלו כרגע. כשייקבע גורל המשחק אתה מוזמן לשלוח שאילתא במייל".
לעיתונאי הארגנטינאי גונסאלו אלבארס גררו, שגם כתב את הביוגרפיה על המלכה מקסימה, אין בכלל ספק שלמלכה יש פינה לא קטנה עבור המולדת שלה. "היא תעודד את הולנד כי היא לא יכולה אחרת", הוא אומר, "אבל עמוק בפנים היא לא תהיה עצובה אם ארגנטינה תנצח. היא מאוד גאה במורשת שלה. היא מדברת עם כל הילדים שלה ספרדית-ארגנטינאית למרות שזה גרם להרבה מורת רוח בתקשורת ההולנדית".
"היא אוספת אמנות ארגנטינאית, בארון הבגדים שלה שולטת האופנה הארגנטינאית, היא אוהבת לשתות מאטה, טנגו, מרסדס סוסה ומבלה את החופשות שלה בפאטאגוניה. אז מה היא אמורה לעשות עם כדורגל ארגנטינאי? זה גדול ממנה".
"המלכה מקסימה גרמה לנו להתאהב בה בצורה מסתורית וקוסמית", נכתב בעיתון ההולנדי 'דר טלגרף', "אנחנו נשמח לראות אותה ביום שישי מעודדת את הנבחרת ההולנדית בתשוקה ארגנטינאית".