יאיר קטן מדווח מקטאר
ב'את'לטיק' חשפו אמש (רביעי) שפועל פיליפיני בשנות ה-40 לחייו נפל למותו מגובה במתחם האימונים של נבחרת סעודיה מהלך שלב הבתים של המונדיאל. על פי הדיווחים הוא לא חבש את הרתמה הראויה, אך בעיתון הבריטי תוהים אם החברה שהעסיקה אותו סיפקה לו כזאת בכלל.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
היום, מנכ”ל המונדיאל בקטאר, נאסר אל-חאטר, נשאל בנוגע למקרה על ידי עיתונאי של 'רויטרס', וענה: "אנחנו באמצע גביע העולם ויש לנו טורניר מוצלח מאוד, זה מה שאתה רוצה לשאול אותי עליו? מוות זה טבעי, בין אם זה בעבודה או בין אם זה בשינה. פועל נהרג, אנחנו מביעים תנחומים למשפחה, אבל זה מוזר שזה משהו שזאת השאלה הראשונה שלך".
2 צפייה בגלריה
נאסר אל חאטר
נאסר אל חאטר
"מאוכזבים מהעיתונאים". אל חאטר
(צילום: גטי אימג'ס)
"מוות של פועלים הוא נושא גדול בזמן גביע העולם הזה", המשיך אל חאטר. "כל מה שנאמר וכל מה שהציגו לגבי מוות של פועלים הוא כמובן לא נכון. השליליות הזאת בנוגע לגביע העולם היא משהו שאנחנו מתמודדים איתו. אנחנו קצת מאוכזבים שהעיתונאים משתפים פעולה עם הנרטיב השקרי הזה. אני חושב שהרבה עיתונאים צריכים לשאול את עצמם למה הם ממשיכים להתעכב על הנושא הזה".
מוקדם יותר היום, גם מזכ”לית פיפ”א, פאטמה סמורה, נשאלה על הנושא וענתה:"אני לא חושבת שזה הולם לשאול, סליחה". בהודעה הרשמית של פיפ"א נכתב: "פיפ"א עצובה מאוד מהטרגדיה הזו ומוסרת תמיכה למשפחת העובד". ממשלת קטאר אישרה כי היא פתחה בחקירה: "אם החקירה תגיע למסקנה שפרוטוקולי הבטיחות לא קוימו, החברה שהעסיקה את העובד תהיה נתונה לתביעה משפטית ולעונשים כספיים חמורים".

הקלפים של קטאר

באתר Cards of Qatar החליטו להנפיק קלפים לכבוד המונדיאל, אך לא כוכבי הטורניר מעטרים אותם, אלא אותם עובדים מרחבי העולם שחייהם קופחו בשל תנאים לא אנושיים מצד המארגנים. את הקלפים הללו אי אפשר לאסוף או לקנות, ולמעשה, כל אחד שמתווסף לרשימה באתר cardsofqatar.com רק הופך יותר את הבטן.
באתר מופיעים עשרות קלפים כאלה בניסיון לעורר מודעות למה שהתחולל בקטאר בשנים שלפני הטורניר. כידוע, ההערכה היא שכ-6,500 פועלים נהרגו במהלך ההכנות. מדובר במיזם של אנשי בלנקספוט, אתר תחקירים שוודי, שהפעילו קשרים ועיתונאים בתת היבשת ההודית כדי להגיע למשפחות עובדים זרים שמתו בקטאר ולשמוע מהם מה נאמר להם, מה ידעו על התנאים בהם עבדו הפועלים ומה היה הרקע הבריאותי של יקיריהן.
העורך הראשי מרטין שיבייה מצוטט באתר באומרו: "העובדים הללו אינם רק מספרים. צריך לשמוע את הסיפורים שלהם. במבט ראשון, הכל נראה כמו קלפי כדורגל רגילים ונוצצים, אבל למעשה מדובר במקרים אמיתיים שמובאים ללא פילטרים". הוא גם מבקש תרומות כדי שצוותו יוכל להמשיך להגיע למשפחות ולנסות לחשוף את האמת.