הסיפור המרכזי: השווייצרי-אלבני-קוסוברי שנלחם בסרבים

טוב, ברור שנבחרת ברזיל היא תמיד הסיפור. אבל יש דברים יותר חשובים מכדורגל. תשאלו את ג'רדאן שאקירי.
מלבד היותו גיבור בשווייץ, שאקירי בן ה-31 זוכה למעמד זהה גם באלבניה וקוסובו. הקשר ההתקפי המוכשר שיחק בכמה מהקבוצות הטובות באירופה, אבל הוא נערץ בשלוש מדינות שונות מסיבות שבינן לבין יכולותיו על המגרש אין בהכרח קשר.
יתר הבתים במונדיאל 2022
שאקירי נולד בקוסובו למשפחה מוסלמית ממוצא אלבני בדיוק כשפרצה מלחמת האזרחים ביוגוסלביה. כשהיה בן שנה, נמלטה משפחתו לשווייץ, שם מצאה חוף מבטחים, אבל החיים במדינה לא היו קלים. ההורים לא דיברו את השפה ועבדו בעבודות ניקיון שלא הכניסו כסף רב, מה שהוביל לכך ששאקירי ואחיו נאלצו גם הם לעבוד מגיל צעיר כדי לעזור בפרנסת המשפחה.
5 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת שווייץ שרדאן שאקירי
שחקן נבחרת שווייץ שרדאן שאקירי
גיבור בשווייץ, אלבניה וקוסובו. ג'רדאן שאקירי
(צילום: Getty Images)
כמו במונדיאל הקודם, גם הפעם הוגרלה שווייץ לשחק מול סרביה (הצד שנלחם/טבח באלבנים בקוסובו) בשלב הבתים. המפגש של השתיים נטען בחשיבות פוליטית מיוחדת, שכן נבחרת שווייץ כוללת שחקנים רבים ממוצא אלבני שהם ומשפחותיהם נמלטו מקוסובו בזמן המלחמה. במונדיאל ברוסיה שווייץ ניצחה 1:2 דרמטי משערים של גרניט ג'אקה (גם הוא ממוצא אלבני-קוסוברי) ושל שאקירי, שכבש את שער הניצחון בדקה ה-90. שניהם חגגו את השערים באופן אמוציונלי וסימלו בידיהם עיט דו-ראשי, סמל ללאומיות האלבנית המופיע גם על דגל המדינה.
שאקירי גם הופיע למשחק עם נעליים שעליהן הודפסו דגלי שווייץ וקוסובו. בעקבות המחוות הללו, קנסה פיפ"א אותו ב-10,000 פרנק שווייצרי (כ-35,000 שקל) בגין "התנהגות לא ספורטיבית הנוגדת את עקרונות המשחק ההוגן". מחיר פעוט בהתחשב בכך שהמשחק ההוא הפך את שאקירי לגיבור לאומי.
כשנמכר בפברואר האחרון לשיקגו פייר, קיבל שאקירי חותמת סופית לכך שקריירת הקבוצות שלו כבר לא תגיע לגבהים שחזו לו בעבר. גם העונה האחרונה בארצות הברית - במהלכה אמנם כבש שבעה שערים ובישל שישה נוספים - הייתה מאכזבת כשקבוצתו סיימה במקום ה-12 בלבד במזרח. בנבחרת, בה שאקירי מתעלה פעם אחר פעם (כבש בכל אחד מארבעת הטורנירים הגדולים האחרונים), מדובר בסיפור אחר לגמרי, והמשחק מול סרביה – שגם בסבירות גבוהה יכריע מי תעלה לשמינית הגמר ביחד עם ברזיל - עשוי להיות החשוב ביותר שיידע שאקירי עד לפרישה. אם יצעיד את שווייץ שוב לשמינית הגמר וינצח בדרך את היריבה השנואה, הוא כבר לא יהיה גיבור בשלוש מדינות. הוא יהיה אל.
5 צפייה בגלריה
שאקירי
שאקירי
יעלה למעמד של אל? שאקירי חוגג עם תנועת העיט הדו-ראשי מול סרביה ב-2018
(צילום: גטי אימג'ס)

יחסי הכוחות: ברזיל וכל היתר

ברזיל מגיעה לקטאר כשהיא במקום הראשון גם בדירוג פיפ"א וגם בסוכנויות ההימורים. היא רעבה לגביע שישי אחרי 20 שנה בלי הנפה, ויש לה סגל בלתי נגמר שיסתער על החלום. ניימאר ו-ויניסיוס מגיעים בכושר מדהים, וצ'יצ'ה יצטרך לבחור את הצלע השלישית בהתקפה: גבריאל ז'סוס או גבריאל מרטינלי מארסנל? רודריגו מריאל? ראפיניה מברצלונה? אנטוני ממנצ'סטר יונייטד? נחמד להיות מאמן ברזיל. או שלא. לגבי הכוכב של הנבחרת, בגיל 30, לראשונה בקריירה, ניימאר יודע שלא כל הלחץ על כתפיו. אם הוא ו-ויניסיוס יציגו את היכולת הנוכחית שלהם בפ.ס.ז' ובריאל, לא ברור מי יעצור אותם.
גם ההגנה עמוקה להפליא, וכדי שיוכל לשחק עם שלושת הבלמים הבכירים שלו – תיאגו סילבה, מרקיניוס ואדר מיליטאו – נראה שהאחרון יעלה כמגן ימני (העמדה היחידה שמהווה נקודת תורפה בהרכב). קאסמירו הכניס המון אנרגיות למנצ'סטר יונייטד ויחזיק את הקישור, שם ייתכן שנראה לא מעט ניצוצות מקשרים צעירים עולים – ברונו גימראייש מניוקאסל ולוקאס פאקטה שעבר הקיץ לווסטהאם. גם השוער אליסון מגיע בכושר נפלא, כשהוא אחת מנקודות האור הבודדות בעונה של ליברפול.
סרביה יכולה להיות הסוס השחור של הטורניר. את מוקדמות המונדיאל היא סיימה במקום הראשון בבית אחרי שעקפה את פורטוגל, ובליגת האומות היא עלתה לאחרונה לדרג 1 לאחר שסיימה ראשונה בבית קשה שכלל את נורבגיה, סלובניה ושבדיה. אלכסנדר מיטרוביץ' מפולהאם ודושאן ולאחוביץ' מיובנטוס מרכיבים חוד התקפה שמעט מאוד נבחרות יכולות להתגאות באיכות כמו שלו. ויש גם מי שימסור להם את הכדור, בין אם זה יהיה דושאן טאדיץ' הנפלא מאיאקס, פיליפ קוסטיץ' שמשתף פעולה עם ולאחוביץ' ביובה, וסרגיי מילינקוביץ'-סאביץ' מלאציו שסביר להניח שיעבור לקבוצה גדולה יותר בקיץ או כבר בחורף הקרוב.
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ברזיל
שחקני נבחרת ברזיל
ראשונים גם בדירוג פיפ"א וגם בסוכנויות ההימורים. שחקני נבחרת ברזיל
(Getty Images)
בקיץ הקודם הדיחה שווייץ את אלופת העולם צרפת בשמינית גמר היורו, אבל עדיין יש כאלה שנוטים קצת לזלזל בה. למרות שהשמות הגדולים מגיעים מהקישור וההתקפה, ביניהם שאקירי, ג'אקה שנותן את עונת חייו בארסנל, ובריל אמבולו ממונאקו – הסיפור בשווייץ נמצא יותר מאחור. יאן זומר שכבר נחשב כאחד השוערים הטובים בעולם (היה גיבור הפנדלים ההם מול צרפת), ומרכז הגנה נפלא של מנואל אקאנג'י ממנצ'סטר סיטי ופביאן שר מניוקאסל – הם הסיבה המרכזית לכך שאת מוקדמות המונדיאל סיימה הנבחרת ללא הפסד, עם שני שערי חובה ובמקום הראשון לפני אלופת אירופה איטליה. ותודה גם לז'ורז'יניו, שהחטיא פנדל בשני המשחקים מול שווייץ, כולל בעיטה לשמיים בדקה ה-90.
על הקווים בקמרון עומד ריגובר סונג, ששיחק בנבחרת שהגיעה עד לרבע הגמר במונדיאל 1990, אבל קמרון הנוכחית היא החלשה בבית, וקשה לראות איך לא תסיים אחרונה. היא אמנם סיימה שלישית באליפות אפריקה האחרונה ועלתה למונדיאל אחרי שעברה בפלייאוף את אלג'יריה הפייבוריטית, אבל השיגה את כל זה עם כדורגל לא מבריק, ובהכנה למונדיאל הפסידה 2:0 לאוזבקיסטן ו-1:0 לדרום קוריאה. בזווית החיובית עבורה, השחקנים הטובים של קמרון מגיעים בכושר נהדר. הקשר בעל השם הקליט אנדרה-פרנק זמבו-אנגיסה הוא אחד השחקנים הבולטים בהפתעת העונה באירופה נאפולי, אנדרה אוננה ביסס את עצמו כשוער הראשון של אינטר אחרי שהוריד לספסל את הקפטן סמיר הנדנוביץ', ואריק מקסים שופו-מוטינג בן ה-33 מגיע בכושר הטוב בקריירה שלו אחרי שהפך לחלוץ הבכיר של באיירן מינכן.
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת סרביה אלכסנדר מיטרוביץ', דושאן ולאחוביץ', סאשה לוקיץ'שחקני נבחרת סרביה אלכסנדר מיטרוביץ', דושאן ולאחוביץ', סאשה לוקיץ'
שחקני נבחרת סרביה אלכסנדר מיטרוביץ', דושאן ולאחוביץ', סאשה לוקיץ'שחקני נבחרת סרביה אלכסנדר מיטרוביץ', דושאן ולאחוביץ', סאשה לוקיץ'
סרביה תהיה הסוס השחור של הבית?
(Getty Images)

אתם עוד תשמעו עליו: קרל טוקו-אקאמבי (קמרון)

קמרון נראית רע, אבל ייתכן שהסיכוי הטוב ביותר שלה להיות תחרותית עובר דרך הנשק הסודי בשנה האחרונה. החלוץ בן ה-30 כבש חמישה שערים באליפות אפריקה, והעלה את הנבחרת למונדיאל עם שער בדקה ה-124 מול אלג'יריה. בליון הוא הפך להיות שחקן ספסל, אבל בנבחרת טוקו-אקאמבי כבר הוכיח שהוא יודע להתעלות.
5 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת קמרון קארל טוקו-אקאמבי
שחקן נבחרת קמרון קארל טוקו-אקאמבי
יודע להתעלות בנבחרת. קארל טוקו-אקאמבי
(Getty Images)

אסור להחמיץ: אף משחק של ברזיל

אין לחץ, אין דאגות, כמעט ואין סיכוי שברזיל לא תעפיל משלב הבתים. הפעם האחרונה שזה קרה הייתה ב-1966. היא אמורה לנצח בכל שלושת משחקיה ולעשות זאת בזכות כדורגל התקפי ומרשים. ההנאה כמעט מובטחת.

מותר להחמיץ: קמרון – שווייץ

יש שיגידו שמומלץ לצפות בכל משחקי המונדיאל, אבל אולי אפשר לדלג על הקרב הבין הנבחרת החלשה בבית לבין זו שמקור הכוח העיקרי שלה הוא בהגנה.

קחו מספר: 3

הרבה מונח על הכף מבחינת ניימאר במונדיאל הזה. הוא יכול לסחוף את נבחרתו לזכייה וזו כמובן המטרה העיקרית, אבל ברקע ירחף הנתון הבא: שלושה שערים – והוא עוקף את פלה (77) כגדול כובשי ברזיל בכל הזמנים.

והרי התחזית: כישרון לפני ניסיון

1. ברזיל 2. סרביה 3. שווייץ 4. קמרון
המיקום של הראשונה ברור למדי וכך גם של האחרונה. שווייץ (יותר מנוסה) וסרביה (יותר כישרונית) הן שתי נבחרות ששוות שמינית גמר, והן ייפגשו למפגש ראש בראש על העלייה במחזור השלישי, שבו הכל יכול לקרות. אנחנו עם מיטרוביץ'.
פורסם לראשונה: 22:28, 15.11.22