באדיבות כאן 11 המשדר הרשמי של מונדיאל 2022
נבחרת יפן נתנה אתמול (שלישי) שיעור בכדורגל לגרמניה, כשחזרה מפיגור בדרך ל-1:2 מרשים במשחק הפתיחה של השתיים במונדיאל. האוהדים היפנים, לעומת זאת, נתנו (שוב) שיעור בנימוסים לכל העולם, כשבתום ההתמודדות, עצרו לרגע את החגיגות הגדולות, נשארו באצטדיון דקות ארוכות - כדי לאסוף את הלכלוך ולהשאיר את היציע נקי לבאים אחריהם (או יותר נכון למנקים).
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
ברשתות החברתיות התמוגגו לאורך כל אתמול ממפגן המשמעת והנימוסים היפני, וברחבי העולם כולו הורעפו שבחים על אוהדי הנבחרת הכחולה - שעשתה צעד חשוב לעבר הופעה בשמינית הגמר. לפי דיווח ב-BBC, את שקיות הזבל ששימשו אותם הביאו היפנים מהבית. בתום המשחק הם העמיסו לתוכן שקיות אוכל, כוסות שתייה ושאר פריטים שזרקו ביציע בלהט המשחק. גם הנבחרת עצמה השאירה את חדר ההלבשה נקי ומצוחצח בתוספת קיפולי אוריגמי למזכרת.
3 צפייה בגלריה
אוהדי יפן
אוהדי יפן
אוהדי יפן מנקים את הלכלוך, אתמול אחרי הניצחון על גרמניה
(צילום: gettyimages)
3 צפייה בגלריה
אוהדי יפן
אוהדי יפן
(צילום: gettyimages)
3 צפייה בגלריה
אוהדי יפן
אוהדי יפן
(צילום: gettyimages)
האמת, מדובר במסורת שלמה, שנראתה היטב גם במונדיאל 2018 ברוסיה. גם אז - למרות שהודחו אחרי הפסד דרמטי 3:2 לבלגיה - הם נשארו לנקות את היציעים - וזכו ללא מעט מחמאות מהמקומיים, כמו גם מאוהדים נייטרלים.
היפנים אמנם אספו אתמול את הזבל בעודם חוגגים ניצחון היסטורי 1:2 על גרמניה - אבל אין ספק שלא היה צורך בזה כדי לשכנע אותם שאת היציע עליהם להשאיר נקי. היפנים נצפו מנקים את היציעים, אגב, גם בתום משחקי הנבחרת שלהם במונדיאל 2014, שבו לא ניצחה נבחרתם אפילו במשחק אחד.
חדר ההלבשה המצוחצח של נבחרת יפן בתום המשחק
אחרי הניצחון על גרמניה: רז שכניק ועוז מועלם עם אוהדי נבחרת יפן
(עוז מועלם)
סקוט נורת', פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת אוסקה, אמר ל-BBC כי הסדר הוא הדרך שבה יפנים "מפגינים גאווה באורח חייהם". נורת' הוסיף: "ניקוי אחרי משחקי כדורגל הוא הרחבה של התנהגויות בסיסיות שנלמדות בבית הספר, שם הילדים מנקים את הכיתות ואת המסדרונות".
סופיה ברזנסקי, מנכ"ל אגודת הידידות ולשכת המסחר ישראל-יפן, הסבירה ב-2018 בריאיון לאולפן ynet כי הניקיון הוא חלק חשוב מאוד מהתרבות היפנית, וכי שורשיו נעוצים במקורות דת השינטו, שסמליה הם טוהר ולובן. "הטוהרה החוץ-גופית קשורה כמובן ישירות לטוהרה הנפשית, זו שבתוך הגוף, ואם תגיע ליפן של ימינו לא תראה פחי זבל בסביבה בכלל", הסבירה ברזנסקי. "אתה לא משאיר זבל. זו אחריות הדדית של החברה כולה לחברים בתוך החברה".