רז שכניק ועוז מועלם מבקרים במחנה נבחרת אנגליה
(צילום: עוז מועלם)
נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו נשא היום (שבת) נאום במשך שעה ו-19 שניות. השוויצרי בן ה-52 העביר ביקורת על המערב ועל כל הדיווחים בנוגע למונדיאל בקטאר.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
בעולם לא נשארו אדישים לנאום הזה. ראש מחלקת הצדק החברתי והכלכלה באמנסטי אינטרנשיונל, סטיב קוקברן, מסר בהודעה רשמית: "על ידי זה שהזיז הצידה ביקורת לגיטימית על פגיעה בזכויות אדם, ג'אני אינפנטינו מבטל את המחיר הכבד ששולם על ידי עובדים זרים כדי לאפשר את קיום טורניר הדגל שלהם ולפיפ"א יש אחריות לכך". הוא הוסיף כי: "דרישות לשוויון, הגינות ופיצוי לא יכולות לזכות ליחס של סוג של מלחמת תרבות, אלה זכויות אדם אוניברסליות שפיפ"א התחייבה לעמוד בהן".
3 צפייה בגלריה
ג'אני אינפנטינו נשיא פיפ"א
ג'אני אינפנטינו נשיא פיפ"א
"נאום מביש". אינפנטינו
(צילום: רויטרס)
קוקברן הוסיף: "פיפ"א חייבת לקחת חלק משישה מיליארד הדולר שתרוויח מהטורניר הזה כדי לפצות את העובדים והמשפחות שנפגעו".
ניקולאס מקגיהן, שמנהל את ארגון זכויות האדם FairSquare, אמר בהצהרה: "התגובות של אינפנטינו היו אומללות ורמזו לכך שנשיא פיפ"א מדקלם מסרים שקיבל מהרשויות בקטאר. ווטאבאוטיזם תמיד עמד בלב מאמצי יחסי הציבור של המשטר הקטארי, ועכשיו נשיא פיפ"א עושה בשבילם את העבודה".
מוסטפה קאדרי, שעומד בראש ארגון זכויות האדם Equidem, אמר: "ההיסטוריה לא תשפוט את הרגע הזה בצורה חיובית. הנאום של אינפנטינו היה עלבון לאלפי נשים וגברים שעבדו קשה כדי להפוך את המונדיאל הזה לאפשרי. הייתה לנו הזדמנות מושלמת להכיר בכך שאלפי נשים וגברים מהמדינות העניות ביותר בעולם הגיעו למדינה הכי עשירה כדי להתמודד עם הונאה, ניצול ואפליה. בכל יום פונים אלינו פועלים שמתלוננים על אי תשלום משכורות, התעללות ועל איומים אם ידברו. אינפנטינו צריך לייסד קרן פיצויים כדי לממן את הפיצויים. הוא צריך לדרוש מהממשל הקטארי להקים מרכז למהגרים כדי שהם יוכלו להתלונן ולקבל טיפול ראוי".
3 צפייה בגלריה
ג'אני אינפנטינו נשיא פיפ"א
ג'אני אינפנטינו נשיא פיפ"א
"שעה מלאה במבוכות". אינפנטינו בפסטיבל האוהדים הערב
(צילום: AFP)
בלם נבחרת אנגליה אריק דייר התייחס לסערה ואמר: "כשהחליטו להעניק לקטאר את אירוח מונדיאל 2022 הייתי בן 16. לנו השחקנים אין החלטה איפה לשחק. ההחלטות האלה נלקחות מעלינו. זה מצב קשה בשבילנו. כל שחקן וכל נבחרת יתמודדו עם זה לאורך הטורניר. זה מאכזב".
מאמן קטאר פליקס סאנצ'ס נשאל על הנושא במסיבת העיתונאים לקראת אקוודור ואמר: "הרבה נאמר לגבי זה, הרבה מידע לא נכון וחלק מהדברים לא ממש הוגנים. אובדן חיי אדם הוא הטרגדיה הגדולה ביותר, בין אם זה בקטאר או בכל מקום אחר בעולם. בואו נקווה שבמהלך המונדיאל נוכל לעבוד כולם ביחד לטובת הקבוצות האלה, לא רק בקטאר אלא בכל מקום אחר בעולם".
בגרמניה התייחסו בהרחבה לדבריו של אינפנטינו ומתחו עליו ביקורת קשה. הכותרת הראשית ב"בילד" הייתה: "שעה מלאה במבוכות". בפנים נכתב כי זו "הייתה שעה של מופע תעמולה".
3 צפייה בגלריה
ג'אני אינפנטינו נשיא פיפ"א
ג'אני אינפנטינו נשיא פיפ"א
"מגן על קטאר כמו אריה". אינפנטינו
(צילום: AFP)
העיתונאי הגרמני אף דיווח שישב לידו עובד פיפ"א עם בעיות ראייה ולכן הוא הצליח לקרוא מה שכתב בקבוצה פנימית של עובדי הארגון. העובד כתב: "הוא מגן על קטאר כמו אריה, אני סקרן מאוד לשמוע את השאלות".
באתר הגרמני "Sport1" הכותרת הראשית הייתה: "אבסורד וביזיון". בכתבה עצמה נכתב: "החובה שלנו היא לשאול את השאלות לגבי הטורניר וכל הבעיות. זה לא עושה אותנו לאיזה צדיקים, זה רק הופך אותנו ללא צבועים. צבוע ומביך זה מה שאינפנטינו אומר ועושה. הוא עדיין לא הבין שהוא והטורניר הרוויח יושר כל מילה של ביקורת".
ב"טלגרף" הבריטי נכתב: "אינפנטינו עשה טראמפ והשמיד במו ידיו כל קרדיט שהיה לו ולפיפ"א. המונולוג שלו היה מלא באשליות ויהירות מדהימה שלו. אינפנטינו רצה לחלק ולשלוט באירופה נגד שאר העולם. זה נלקח מספר התרגילים של טראמפ והיה מלא בווטאבאוטיזם".
שליחת "סקיי" לקטאר מליסה רדי הגיבה לנאום ואמר: "יש דבר אבסורדי, מעליב ומטעה שהוא לא אמר היום? זה יוצא דופן ולא דומה לשום דבר ששמעתי לפני כן. אתה לא יודע איך זה מרגיש להיות גיי, אינפנטינו, אתה לא יודע איך זה מרגיש להיות מוגבל, אתה לא יודע איך זה מרגיש להיות אפריקאי, ואתה לא יכול להרגיש מופלה בגלל שהיה לך שיער ג'ינג'י ונמשים. אתה לא יכול לבטל את הרגשות שלהם על ידי זה שתגיד שאתה מרגיש מה שהם מרגישים. זה נאום מדהים מנשיא פיפ"א ומי שבאופן מדהים הולך להיבחר מחדש, לא ייאמן שהוא מצליח לומר דברים כאלה. הוא שיקר, דיבר בחוסר כבוד, העליב וזה פוגע במטרה להשיג זכויות ותנאים טובים יותר לעובדים האלה ולשפר את זכויות האדם במדינה. הוא לא האדם המתאים לדבר על צביעות. אם כולנו ניתקע על דברים שקרו לפני כן או שקורים במקומות אחרים בעולם, לעולם לא נגיע לשום תוצאה. אף אחד לא יגיד שום דבר אף פעם. הוא אומר שזה יהיה גביע העולם הטוב בהיסטוריה, אני חושבת שזה יהיה המונדיאל שיראה כמה המשחק הזה מלוכלך".