רז שכניק ועוז מועלם מדווחים מאימון נבחרת הולנד
(צילום: עוז מועלם)
אל תחפשו הורדת פרופיל במחנה הכי כתום בקטאר. הולנד מכוונת הפעם רק לדבר אחד: גביע העולם עצמו, וכל דבר אחר יהיה כישלון. אחרי שלושה גמרים שהסתיימו בלב שבור, ומונדיאל 2018 אליו בכלל לא העפילה, הפעם התחושה במחנה ההולנדי היא שהולכים חזק ועד הסוף.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
הבכורה נגד סנגל (הערב, 18.00), בוודאי כשהיריבה נטולת סאדיו מאנה, עשויה לתת סימנים ראשונים אם ההצהרות האלה עומדות במבחן. ברור לכולם שזה אמור להיות המשחק על המקום הראשון בבית. "תיקו יכניס אותנו ללחץ", אמרו במחנה ההולנדי. "הניצחון חייב להיות ברור, ואפילו גדול".
4 צפייה בגלריה
שחקני הולנד
שחקני הולנד
שחקני הולנד באימון. רוצים לנצח
(צילום: עוז מועלם)
אם זה נשמע לכם שחצני, אתם לא טועים. אבל התחושה של הולנד נשענת הפעם על הבוס, לואי ואן חאל, שמעביר בימים האחרונים מסר שלפיו הנבחרת שלו צריכה לזכות בגביע. "יש לנו הזדמנות נהדרת לעשות את זה", אמר המאמן ההולנדי הנפלא, שעושה קדנציה שלישית בנבחרת. "אני יודע שיש מאמנים שחוששים להצהיר ככה, אבל אני לא".

בלי "הצבא הכתום"

15 משחקים ללא הפסד מעניקים להולנד את הביטחון הגדול שבגמר הרביעי, אם וכאשר יגיע, זה יקרה. ובכל זאת, יש שלושה עניינים עיקריים שמטרידים את הכתומים. החל בעמדת השוער שנחשבת בעייתית מאוד, ובמחנה ההולנדי משדרים שוואן חאל לא ממש משוכנע מי צריך לפתוח.
השוער הבכיר שלו כביכול הוא רמקו פאספייר של איאקס שחגג החודש 39, ואולי ישחזר את הישגו של דינו זוף הגדול מאיטליה 1982, שלקח את הגביע בגיל דומה. "זו שאלה רצינית מאוד שכולנו שואלים", אומר העיתונאי מרטין וויחפלס מ-AD Sportwereld. "אין לנו כבר את ואן דר סאר, וזו העמדה היחידה שלא ברורה בנבחרת. בכל מקום אחר ההיררכיה מאוד מדויקת".
4 צפייה בגלריה
לואי ואן חאל
לואי ואן חאל
לואי ואן חאל. סומכים עליו
(צילום: AFP)
העניין השני הוא ממפיס דפאי, שלא הגיע לכאן כשיר ממש. "אם הוא יהיה ביכולת רגילה", אומרת העיתונאית נואה והייל מ-NOS, "ממפיס יבקיע בטורניר הזה הרבה". נכון לאמש עדיין לא היה ברור אם החלוץ יפתח מול סנגל, אבל חלוץ ברצלונה עצמו הודיע אתמול: "אני כשיר".
העניין השלישי קשור, איך לא, לאוהדים. במהלך השנים הוכיחו ההולנדים את כוחם ביציעים, בכל הטורנירים החשובים, במפגני עידוד מרהיבים. הפעם, חוששים בהולנד, הם יגיעו לפה במספר נמוך בהרבה. "אם בדרך כלל יש עשרת אלפים מהולנד בכל טורניר כזה", אומר וויחפלס, "להערכתי יבואו הפעם רק 2,000. לא ראינו הרבה כתומים שהגיעו לפה, ואני חושב שזה לא רק בגלל המרחק, אלא בגלל התקופה הזו של השנה. אנשים עובדים, הם לא בחופש כמו בקיץ, יש בתי-ספר. אז יהיו פחות אבל ישמעו אותם".
4 צפייה בגלריה
ממפיס דפאיי
ממפיס דפאיי
ממפיס דפאיי. יהיה כשיר?
(צילום: רויטרס)
מה עם הבירה? "בהחלט נושא בעייתי. יש משפט בהולנד שאומר: 'לא משנה אם הפסדת, כל עוד יש בירה - הכל בסדר'. זה לא יכול לתפוס הפעם".

התיקון של רנסנברינק

ויש גם צד מרגש. ואן חאל החלים ממחלת סרטן הערמונית שעימה התמודד, בתחילה מבלי לספר לשחקנים, "כדי שזה לא ישפיע עליהם". זכייה בגביע תסגור עבורו מעגל מאושר במיוחד.
הולנד סבלה בעבר ממחנאות גדולה בנבחרת, שפירקה את חדר ההלבשה וזלגה כמובן למגרש. הפעם משדרים שם שזה דווקא כוחה של הנבחרת. "הם מאוחדים לגמרי", אומרת והייל, "הקפטן וירג'יל ואן דייק עושה עבודה מצוינת בהיבט הזה, והפעם כולם משלבים ידיים חזק בדרך למטרה. אין שום בעיות".
4 צפייה בגלריה
שחקני הולנד
שחקני הולנד
הנבחרת מאוחדת
(צילום: עוז מועלם)
הולנד הליברלית הייתה אחת המוחות הנמרצות בעולם נגד קיום המשחקים בקטאר,ֶ לרבות מצד המאמן שלה. בפעם הקודמת במונדיאל אפל כזה, ארגנטינה 1978 שהייתה נתונה לשליטת החונטה הצבאית, הם הגיעו מרחק החמצה של רובי רנסנברינק מהגביע, וראו את דניאל פסארלה מניף את הגביע עבור המארחת.
הפעם הכתומים יכולים לפגוש את ארגנטינה ולאו מסי ברבע הגמר. "לא חשבתי על זה", אומר מרטין, "אולי באמת זו איזו סגולה? אבל כמובן הייתי מעדיף שהמונדיאל ייערך במקום אחר. אין שאלה. בכל מקרה, עכשיו הוא פה והזמן שלנו לדבר כדורגל ולשחק כדורגל".
ואם רוצים עוד קצת מזל, ואן חאל סיפר שקיבל לכבוד הנסיעה מרעייתו טרוס שלושה זוגות תחתונים כתומים חדשים. "אני הולך תמיד עם תחתונים כתומים בימים של משחקים", אמר המאמן. "הם נכנסו למזוודה לפני כל דבר אחר".