רז שכניק ועוז מועלם מדווחים מדוחא
(רז שכניק, עוז מועלם)
בוקר טוב וברוכים הבאים לאצטדיון א-ת'ומאמה, אחד מאלו שיארחו משחקים בטורניר, הממוקם ברובע של הבירה דוחא הנושא את אותו השם. "הוא אייקוני", מתגאה ראג', שנמנה עם הצוות המנהל של האצטדיון. אנחנו מוצאים אותו בדיוק בסיור על גבי רכב קל ושני עוזרים חסונים במיוחד. המראה לא טריוויאלי. בונבוניירה בוהקת של ממש באמצע מדבר, רק חסרה מכונת קפה שדרושה תיקון כדי להזכיר את קפה בגדד ואת הקול המהדהד של ג'בטה סטיל.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
"אני פה כבר עשר שנים", מספר ראג', "ועל האצטדיון וההכנה שלו לגביע העולם אנחנו עובדים כבר שש שנים כדי להציג את אחד המתקנים הכי מתקדמים בכדורגל העולמי. הוקדשה מחשבה לכל דבר, לאקוסטיקה, לעיצוב, לנוחות של האוהדים".
4 צפייה בגלריה
אצטדיון א-ת'ומאמה
אצטדיון א-ת'ומאמה
"אחד המתקנים הכי מתקדמים בכדורגל העולמי". אצטדיון א-ת'ומאמה
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
אצטדיון א-ת'ומאמה
אצטדיון א-ת'ומאמה
בנוי בצורה של תקייה, כובע מוסלמי מסורתי
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
אצטדיון א-ת'ומאמה
אצטדיון א-ת'ומאמה
(צילום: עוז מועלם)
הוא מדייק. באמת מדובר באצטדיון מרשים במיוחד, הבנוי בצורה של תקייה, כובע מוסלמי מסורתי. אבל מעבר ליופי, ישנה גם אפלה - אותה אפלה שחייבים להזכיר לאורך כל הטורניר הזה. כשאני אומר לו שהמוני אנשים איבדו את חייהם בבניית אצטדיונים כאלה, ראג' מוותר על החיוך בשבריר שנייה ופניו מתחילים לאבד צבע. מימין מסמנים לו הקולגות להשתדל לסיים מהר את הריאיון והוא לגמרי קולט אותם. "זה לא נכון מה שאתה אומר. אני הייתי שם מההתחלה של הבנייה, ממש מהחול, ולא היו מתים. אולי בצורה מינורית. היה לנו מזל, אולי, ואנחנו מאוד גאים בבניית האצטדיון הזה. אני לא אתייחס למספרים שהפרחת. זה ממש לא מדויק".
מה שיהיה כנראה מאוד מדויק, גם לפי ההגדרה של ראג', הוא מזג האוויר באצטדיון. כאן המקום לציין כי המונדיאל מתקיים מדי ארבע שנים בקיץ, שגרה שנמשכת מאז הטורניר הראשון ב-1930, אבל פיפ"א חרגה מהנוהג והזיזה הפעם את גביע העולם לחורף כדי להימנע מהחום הקיצוני ששורר בקטאר - מה שהוביל לכאוס בלו"ז הקבוע של הכדורגל העולמי. ועדיין, דוחא חמה מאוד גם ב"חורף" הקטארי, סביב 30 מעלות שההרגשה שלהן רותחת עוד יותר בגלל היובש המדברי, לא תנאים אידיאליים לקהל או לכדורגלנים.
4 צפייה בגלריה
אצטדיון א-ת'ומאמה
אצטדיון א-ת'ומאמה
כדאי לבוא עם ג'קט חמים לאצטדיון
(צילום: עוז מועלם)
אבל עלאא א-דין מרקאווי הירדני, מהנדס בכיר בפרויקט האצטדיון, מסביר שלא רק שהחום בוטל - אפילו כדאי לבוא עם ג'קט מנחם וחמים. "היינו אחראים על הבנייה של א-ת'ומאמה, ואני מבטיח לך שאין דברים כאלה בעולם", הוא מצטנע. "מערכת הקירור שהתקנו היא חידוש אדיר ולא ראיתי אותה במקומות אחרים. זה אומר שכל צופה באצטדיון ירגיש טמפרטורה של מקסימום 24 מעלות, כשהמערכת יודעת לקרר גם את הסביבה של השחקנים, כך שירגישו שהם משחקים ב-22 מעלות. אנחנו יכולים אפילו לייצר מזג אוויר של סתיו, לרדת ל-18 מעלות. אבל לא נראה לי שיהיה צורך. אה, ואל תיכנס איתי לפוליטיקה. גם ככה אנחנו שכנים, לא?".