ב־6 באוגוסט, אחרי שכבר תחזור מסבב ההופעות שלה באוסטרליה ובאסיה במסגרת ההכנות לעונה הבאה, תארח טוטנהאם את שחטאר דונייצק למשחק ראווה, כאשר כל ההכנסות מיועדות לטובת קרן הצדקה של אלופת אוקראינה, המסייעת לקורבנות המלחמה במדינה. על הדשא, לבוש במדי הקבוצה הביתית, צפוי להתרוצץ אקס שחטאר שהגיע לטוטנהאם הרבה בגלל אותה מלחמה – מנור סולומון.
לפני כחודש הודיעה פיפ"א כי החוק שאיפשר בעונה החולפת לשחקני הליגות ברוסיה ובאוקראינה לעזוב את קבוצותיהם גם ללא אישור של המועדונים, יוחל גם על עונת 2023/24. עבור סולומון, שמחזיק בחוזה בשחטאר עד דצמבר 2023, המשמעות הייתה ברורה: הוא למעשה שחקן חופשי, והאיומים של קבוצתו כלפי מועדונים אחרים שמבקשים להחתימו חסרי משמעות. ואכן, אתמול, שחקן הכנף שיחגוג החודש 24 - ובקיץ שעבר חתם בפולהאם לעונה אחת גם בגלל שידע כי יכול להיות שיהיה עליו לשוב לשחטאר לחצי העונה שנותרה בחוזהו - חתם רשמית בטוטנהאם לחמש שנים.
4 צפייה בגלריה
מנור סולומון
מנור סולומון
אתגר לא פשוט בבית החדש. סולומון
(צילום: האתר הרשמי של טוטנהאם)
טוטנהאם היא הקבוצה הגדולה ביותר שהביעה עניין רציני ביהלום הישראלי, אך הוא מגיע אליה כשהיא בשפל, אחרי עונה שסיימה במקום השמיני בלבד, ולא תופיע במפעל אירופי לראשונה מאז 2009. היא גם הודחה מהגביע בסיבוב החמישי אחרי הפסד לשפילד יונייטד מליגת המשנה, ובליגת האלופות שרדה רק עד שמינית הגמר. אבל מה שהיה גרוע יותר מהתוצאות, זו היכולת.
למעשה, שחקן טוטנהאם היחיד שהרשים בעונה שעברה, לפחות מבין אלה שבפרופיל גבוה, הוא הארי קיין, כוכבה הבלתי מעורער של הקבוצה ומלך שעריה בכל הזמנים. החלוץ האנגלי מצא את הרשת 30 פעמים במסגרת הפרמייר־ליג וסיים כסגן מלך השערים, אבל חוזהו מסתיים בקיץ 2024, והמשמעות היא שכדי לא לאבד אותו ללא תמורה תצטרך טוטנהאם למכור אותו כבר הקיץ. כנראה שלקיין נמאס שאומרים עליו שהוא הכדורגלן הגדול אי פעם שלא זכה בתואר, כי הוא ובאיירן מינכן הגיעו לסיכום עקרוני על הצטרפותו, וכעת הבווארים מנסים לסגור עסקה עם התרנגולים.

הנאום של קונטה

מלבד קיין, היחידים שחגגו בטוטנהאם בעונה שעברה הם הסקנדלים. במארס נפרדה הקבוצה מהמאמן אנטוניו קונטה אחרי כמעט שנה וחצי בתפקיד, אך לא לפני שמתח ביקורת בוטה על המועדון, השחקנים והיו"ר דניאל לוי. "הם כבר רגילים לתוצאות כאלו פה בטוטנהאם", הצהיר האיטלקי במסיבת העיתונאים אחרי שקבוצתו איבדה יתרון שני שערים וסיימה ב־3:3 עם סאות'המפטון. "השחקנים לא משחקים בשביל משהו חשוב מבחינתם, הם לא רוצים לשחק תחת לחץ ומתח. ככה קל להם, זה כל הסיפור של טוטנהאם". קונטה פוטר תשעה ימים לאחר הנאום ועוזרו כריסטיאן סטליני מונה כמאמן זמני, אך גם הוא עזב כעבור ארבעה משחקים בלבד אחרי שחטף 6:1 מניוקאסל, ואת מקומו תפס עוזרו ראיין מייסון עד לתום העונה.
4 צפייה בגלריה
הארי קיין
הארי קיין
נמאס לו. קיין
(צילום: Julian Finney/Getty Images)
סולומון מגיע לקבוצה חולה, אבל היא לפחות נראית כאחת שמנסה להבריא ומבצעת הקיץ מהלכים של תחילת בנייה מחדש, צעד בכיוון הנכון. ג'יימס מדיסון נרכש מלסטר ב־46 מיליון יורו, והקשר היצירתי יכול להוסיף את הברק החסר; השוער גיליילמו ויקאריו הגיע מאמפולי תמורת 20 מיליון יורו ויהיה המחליף של הוגו לוריס; דיאן קולוסבסקי, שהושאל אליה בעונה וחצי האחרונות, נרכש במחיר מציאה של 30 מיליון יורו; והמגן הימני פדרו פורו, שהושאל בחצי העונה האחרונה מספורטינג ליסבון והיה מנקודות האור הבודדות, נרכש ב־40 מיליון יורו. כעת טוטנהאם נואשת לחזק את ההגנה המחוררת בבלם, ומי שנמצא על הכוונת הוא מיקי ואן דה ון של וולפסבורג.
4 צפייה בגלריה
אנג'ה פוסטקוגלו
אנג'ה פוסטקוגלו
יקבל את השקט להצליח? פוסטקוגלו חוגג גביע עם סלטיק
(צילום: Mark Runnacles/Getty Images)
המינוי של המאמן אנג'ה פוסטקוגלו עשוי להתברר כהברקה, בעיקר אם לוי יעניק לו מספיק זמן ושקט תעשייתי, והוא מבין שהמטרה בעונה הבאה היא לא לחזור לליגת האלופות, אלא להחזיר את ההנאה לטוטנהאם סטדיום. האוסטרלי בן ה־57 אמנם חסר ניסיון ברמות הגבוהות, אך בעל מוח כדורגל מבריק, רזומה עשיר בפיתוח שחקנים, סגנון משחק מהיר והתקפי (בשונה משלושת המאמנים הקבועים האחרונים של הקבוצה - קונטה, נונו אספיריטו סנטו וזוז'ה מוריניו), וחשוב מכל – הוא זכה בתארים כמעט בכל מקום שאליו הגיע. בשנתיים האחרונות הוא עמד על הקווים של סלטיק, אצלה הדריך את ליאל עבדה, ויחדיו הם זכו בחמישה תארים - שתי אליפויות, שני גביעים וגביע הליגה. ווינר עם קבלות זה בדיוק מה שצריכה טוטנהאם, לוזרית עם קבלות שלא זכתה בתואר מאז 2008, וגם אז זה היה גביע הליגה.

המאמן שאוהב כנפיים

לשמחתו של סולומון, פוסטקוגלו גם יודע להוציא את המיטב מהקשרים ההתקפיים ושחקני הכנף שלו. עבדה יכול להעיד ממקור ראשון. וזו לא הסיבה היחידה שסולומון מגיע לסיטואציה יחסית טובה בשבילו בטוטנהאם. שחקני הכנף לוקאס מורה (בעונה הקודמת תרם שער אחד ב־19 הופעות, במהלכן שיחק 398 דקות) וארנו דנג'ומה (הצטרף בינואר בהשאלה ותרם שער אחד ב־12 הופעות, במהלכן שיחק 198 דקות), עזבו הקיץ, וסולומון מגיע על חשבונם, בתקווה שישחק ויתרום הרבה יותר. בנוסף, המערך המועדף על פוסטקוגלו הוא 4־3־3, כששחקני הכנף מבודדים ומקבלים שטחים כדי לחתוך למרכז ולאיים משם על השער. בדיוק כמו שסולומון אוהב.
4 צפייה בגלריה
איבן פרישיץ' שחקן טוטנהאם מול חוליאן אלבארס שחקן מנצ'סטר סיטי
איבן פרישיץ' שחקן טוטנהאם מול חוליאן אלבארס שחקן מנצ'סטר סיטי
עוד משוכה בדרך של סולומון להרכב. פרישיץ'
(צילום: AFP)
עם זאת, צפויה לו תחרות קשה בעמדות הכנפיים. בצד שמאל, המועדף עליו, משחק סון יונג־מין, כוכב המשנה של הקבוצה. הדרום־קוריאני ינסה להתאושש מעונה זוועתית, שבמהלכה תרם רק עשרה שערים ושישה בישולים בליגה, שהגיעה אחרי שב־2022 סיים כמלך השערים המשותף של הפרמייר־ליג עם 23 כיבושים. בצד ימין צפוי לפתוח קולוסבסקי, או בשמו השני הכל־עושה־בסקי, שצעיר מסולומון בכמעט שנה, אך מוכח הרבה יותר. איבן פרישיץ', שבעונה שעברה שיחק כמגן שמאלי בקו הגנה של חמישה שחקנים - עמדה שלא צפוייה להיות קיימת יותר בטוטנהאם - עשוי לעזוב הקיץ את הקבוצה, אך אם יישאר הוא גם צפוי לקבל דקות בכנף.
את העונה שעברה פתח סולומון עם פציעה שהשביתה אותו לחודשים ארוכים. כשחזר, הדהים בביצועיו עם חמישה שערים רצופים – ארבעה בליגה ואחד בגביע - ואף היה מועמד לתואר שחקן חודש פברואר. לאחר מכן, בהחלטה שקשה להבין, איבד את מקומו בהרכב, וההנחה מאחורי הקלעים הייתה שמדובר באסטרטגיה של פולהאם למנוע ממחירו להאמיר למחוזות שהיא לא תוכל לעמוד בהם. כעת, בבית חדש וקבוע וכשכל סאגת המלחמה באוקראינה כנראה מאחוריו, הוא מקבל התחלה חדשה.
פורסם לראשונה: 12:29, 06.07.23