את הכינוי "נברקוזן" ("Neverkusen") קיבלה באייר לברקוזן במאי 2002, לאחר שאיבדה שלושה תארים תוך שבועיים - ליגה, גביע וליגת האלופות. 21 שנים וחצי לאחר מכן, ובלברקוזן, שנמצאת בבעלות חברת התרופות באייר, מקווים שנמצאה סוף-סוף את התרופה ל-31 שנים ללא תואר, מאז הזכייה בגביע הגרמני ב-1992. המרכיב העיקרי בה, לפחות מבין השחקנים, כלל לא זוכר מה קרה ב-2002, פשוט כי הוא עוד לא נולד.
בגיל 20, פלוריאן וירץ הוא הכוכב הכי משמעותי של הקבוצה המלהיבה של צ'אבי אלונסו, שהפכה השבוע, אחרי ה-2:3 על שטוטגרט ברבע גמר הגביע, לגרמנית השנייה בלבד אי פעם שלא מפסידה ב-30 משחקיה הראשונים בכל המסגרות. היא כעת רחוקה רק שני משחקים מלהשוות את השיא של באיירן מינכן. לכן אין ראוי מכך שהמשחק הבא של לברקוזן הוא בבית מול אותה באיירן (שבת, 19:30), בקרב ישיר על המקום הראשון בבונדסליגה. ניצחון של המארחת יעניק לה יתרון של חמש נקודות בפסגה, ובהתחשב בקצב צבירת הנקודות שלה העונה - 16 ניצחונות ו-4 תוצאות תיקו בליגה - יהווה צעד ענק בדרך לאליפות ראשונה אי פעם וקטיעת הרצף של הבוואריים, שהניפו את הצלחת בכל 11 העונות הקודמות.
5 צפייה בגלריה
וירץ
וירץ
שווה 100 מיליון אירו. וירץ
(צילום: Andreas Rentz/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
שחקני באייר לברקוזן חוגגים עם פלוריאן וירץ
שחקני באייר לברקוזן חוגגים עם פלוריאן וירץ
עוד לא הפסידו העונה. שחקני באייר לברקוזן חוגגים עם וירץ
(צילום: AP Photo/Martin Meissner))
לברקוזן יכולה לחלום אפילו על תיקון כמעט מלא ל-2002 - מתוך ארבע הקבוצות שנותרו בגביע היא הטובה ביותר, ובפער, וגם בליגה האירופית, שם היא נעצרה בחצי הגמר בעונה שעברה, היא לחלוטין יכולה ללכת עד הסוף. לשם כך, היא תצטרך שווירץ ימשיך במגמת ההשתפרות. הפליימייקר הגרמני תמיד נחשב לכישרון ענק, לא סתם לברקוזן "גנבה" אותו ליריבה המושבעת קלן והפכה אותו לשחקן הצעיר ביותר בתולדותיה כשכבר בגיל 17 ו-16 ימים הוא ערך בכורה בבונדסליגה. אבל מה שהוא עושה כעת, לאחר שבמהלך העונה שעברה חזר אחרי 10 חודשים בחוץ בגלל קרע ברצועות ברכו, כבר תואם לרמה של הטובים ביותר.
יש לו שמונה שערים ו-15 בישולים ב-28 הופעות בכל המסגרות, כולל ביצוע שהעניק לו את תואר שער חודש אוקטובר בבונדסליגה, כשבמחזור התשיעי מול פרייבורג הוא רקד את דרכו לתוך הרחבה ועל פני ניקולאס הפלר עם סדרה של הטיות מרהיבות ואז הדביק את הכדור לקורה הרחוקה ופנימה. "זה היה לגמרי טופ עולמי. אתה לא יכול לעשות הגנה מול פלוריאן וירץ", שיבח לאחר אותו משחק המאמן המפסיד כריסטיאן שטרייך.
5 צפייה בגלריה
וירץ ואלונסו
וירץ ואלונסו
לברקוזן פורחת במערך 3-4-2-1. וירץ ואלונסו
(צילום: AP Photo/Martin Meissner)
אבל את המחמאה הגדולה מכולן הוא קיבל כנראה מאלונסו. "מסי כל כך טוב כי הוא יודע מתי צריך לשחק פשוט. לא הכל צריך להיות ראוותני, אבל שחקן צריך לבחור במהלך החכם ביותר, לא בביצוע הראוותני ביותר. זה מה שפלוריאן וירץ יודע לעשות, וזו הסיבה בזכותה הוא מצטיין. עבורי כמאמן הוא מתנה של ממש", אמר עליו המאמו הספרדי.
שווי השוק של וירץ לפי "טרנספרמרקט" האמיר העונה ל-100 מיליון אירו, מה שהופך לשחקן הגרמני השני הכי יקר. מי שמקדים אותו הוא גם קשר התקפי בן 20, ג'מאל מוסיאלה (110 מיליון אירו), שיפגוש אותו היום במדי באיירן מינכן. לקפיצה ביכולת יש גם קשר ישיר לעובדה שהוא נמצא בחברה מצוינת העונה בלברקוזן, כשהקבוצה החדשה שבנה אלונוסו פורחת במערך 3-4-2-1.
השוער לוקאס הארדקי ושלישיית הבלמים שלו מציגים את ההגנה שספגה הכי מעט שערים בליגה (14) ושמרה על שער נקי הכי הרבה פעמים (9). שני הווינגבקים (המגנים ההתקפיים), שכל אחד מהם חורש את כל הקו שלו, מעמידים מספרים מטורפים: אלכס גרימאלדו בשמאל תרם תשעה שערים ותשעה בישולים בכל המסגרות, בעוד ג'רמי פרימפונג תרם שבעה שערים ותשעה בישולים בכל המסגרות.
5 צפייה בגלריה
אלכס גירמאלדו
אלכס גירמאלדו
מספרים מטורפים מעמדת הווינגבק. גרימאלדו
(צילום: REUTERS/Heiko Becker)
בקישור האחורי מככב גרניט ג'אקה, שהגיע הקיץ מארסנל והפך להיות המנהיג האגרסיבי שהקבוצה צריכה. ויקטור בוניפייס תרם 16 שערים ושמונה בישולים ב-23 הופעות בכל המסגרות מעמדת החלוץ הבודד לפני שנפצע, וכעת מחליף אותו חלוץ נבחרת צ'כיה פטריק שיק. מאחוריו משחקים יונס הופמן ו-וירץ כצמד קשרים התקפיים, כשהאחרון בצד שמאל אבל אוהב להיכנס לשטח שמפנה לו הופמן במרכז ולשחק מתחת לחלוץ.
באופן טבעי קבוצות ענק רבות כבר הביעו בו עניין - ביניהן באיירן מינכן, ריאל מדריד, מנצ'סטר יונייטד - אבל למרות ריבוי המחזרות והפיתוי המקצועי והכספי, וירץ לא ממהר לעזוב את לברקוזן. "אנחנו מכוונים לכך שהוא יישאר בקבוצה גם בעונה הבאה", סיפר אביו וסוכנו הנס-יואכים וירץ לפני כחודש. בכל מקרה, החוזה שלו בלברקוזן מסתיים רק בקיץ 2027, והיא צפוייה לעשות עליו רווח עצום יום אחד.
בווירץ יש הרבה יותר מאשר רק מספרים מרשימים של שערים ובישולים. מדובר במוסר-על, אומן בהשחלת המחט. הוא מדורג שני בבונדסליגה בהשלמת מסירות קשות אחרי קווין שטוגר מבוכום, עם 349 כאלה, 20 ל-90 דקות. אבל וירץ השלים 64 אחוז מהמסירות הקשות שלו, בעוד שטוגר השלים 46 אחוז מהן. וירץ הוא גם ממש לא ממספרי ה-10 האלה שמתעצלים או עובדים רק בהתקפה - הפוך. הוא במקום הראשון בלברקוזן במאבקים מוצלחים (197), במקום הרביעי בבונדסליגה בספרינטים (593) ובמקום הרביעי בליגה בריצות אינטנסיביות (1630).
5 צפייה בגלריה
וירץ
וירץ
במקום הראשון בלברקוזן במאבקים מוצלחים. וירץ
(צילום: Christof Koepsel/Getty Images)
"בשלב שבו לא יכולתי להיות על המגרש, הייתה לי הזדמנות לעבוד על דברים שבדרך כלל אין לך זמן אליהם", סיפר וירץ זמן לא רב אחרי שחזר מהפציעה, "עבורי, זה אומר בעיקר שהצלחתי להביא את המצב הגופני שלי לרמה הבאה. הלקח שלי מהתקופה הזו היא שאסור לך אף פעם לטמון את ראשך בחול, ושאתה למעשה תמיד יכול לקחת משהו חיובי ממכשולים". וכשילד הפלא שוב מחייך אחרי הקאמבק, זה לא יהיה מפתיע לראות כמה כלי כסף באחיזה הקסומה של וירץ כבר בתקופה הקרובה. ואם לברקוזן שוב תצליח להפסיד שלושה תארים, אולי זה יקרה דווקא ביורו הביתי בקיץ.
פורסם לראשונה: 09:10, 10.02.24