בית המשפט הגבוה לצדק של האיחוד האירופי קבע היום (שישי) כי חלק מחוקי פיפ"א על מעבר שחקנים מנוגדים לחוקי האיחוד. הפסיקה ניתנה בעקבות מאבק משפטי ארוך של הכדורגלן הצרפתי לשעבר, לסאנה דיארה.
בית המשפט קבע כי החוקים הנוכחיים של פיפ"א, המגבילים את יכולתם של שחקנים למצוא קבוצה חדשה לאחר ביטול חוזה באופן חד-צדדי, פוגעים בחופש התנועה ובתחרות בין המועדונים. "כל החוקים הללו מנוגדים לחוק האיחוד האירופי", קבעו השופטים.
3 צפייה בגלריה
דיארה
דיארה
מאבק של 10 שנים. דיארה
(צילום: Thananuwat Srirasant/Getty Images for ICC)
"פרשת דיארה" החלה לפני עשור, באוגוסט 2014, כאשר לוקומוטיב מוסקבה ביטלה את חוזהו של הצרפתי ודרשה ממנו פיצוי של 20 מיליון אירו. פיפ"א התערבה וקבעה כי על דיארה לפצות את המועדון הרוסי ב-10 מיליון אירו.
אקס ריאל מדריד, צ'לסי וארסנל טען כי לוקומוטיב המציאה תירוצים כדי לתבוע אותו על הפרת חוזה ויצרה מעין מצב בו הוא לא שחקן חופשי, כשהיא דרשה מכל קבוצה שרוצה לצרף את הקשר (שלא שילם את הקנס שנדרש ממנו ולא נכלל בסגל המועדון) פיצויים בעקבות החלטת פיפ"א. כתוצאה מכך, קבוצות נמנעו מלהחתים אותו מחשש לסנקציות משפטיות וכלכליות והוא נאלץ להישאר בעל-כורחו במועדון.
3 צפייה בגלריה
אינפנטינו
אינפנטינו
בבעיה גדולה? אינפנטינו
(צילום: AP Photo/Luis M. Alvarez)
עורך דינו של דיארה, ז'אן-לואי דופון, שהיה מעורב גם בפסיקת בוסמן המפורסמת מ-1995, הגדיר את החלטת בית המשפט הגבוה לצדק של האיחוד האירופי ביום כ"חוק בוסמן 2.0" ו"ניצחון מוחלט". כזכור, פסיקת בוסמן המקורית אפשרה לשחקנים לעבור חופשי בתום חוזה וביטלה מכסות על שחקנים זרים.
בעקבות כך, הפסיקה הנוכחית עשויה להשפיע דרמטית על שוק ההעברות:
  • בית הדין יורה לאופ"א לגבש מדיניות שמקלה על שחקנים להשתחרר מחוזיהם
  • שחקנים יוכלו לעזוב קבוצות ללא חשש מהשלכות משפטיות
  • קבוצות קטנות שמתבססות על מכירת שחקנים עלולות להיפגע
  • כוח המיקוח של המועדונים בהעברות צפוי להיחלש משמעותית
3 צפייה בגלריה
דיארה
דיארה
דיארה בימיו בריאל מדריד
(צילום: Jasper Juinen/Getty Images)
בית המשפט הדגיש כי למרות שניתן להצדיק מגבלות מסוימות כדי לשמור על יציבות בסגלי הקבוצות, החוקים הנוכחיים "חורגים ממה שנדרש להשגת מטרה זו".
דיארה בן ה-39, שערך 34 הופעות בנבחרת צרפת, סיים את הקריירה שלו בפריז סן ז'רמן ב-2019.