"אני מרגיש מבויש ונחרד מכך שהוא מופלה על רקע גזעני", אמר מאמן נבחרת יפן האג'ימה מוריאסו ביחס למתקפה שחווה השוער הראשון שלו, זאיון סוזוקי. כפי שניתן להבין, עד כה, טורניר נבחרות הבוגרים הראשון של השוער בן ה-21 - שנולד בארקנסו שבארה"ב לאב גנאי-אמריקאי ולאם יפנית - רחוק מלהיות חוויה חיובית עבורו.
במחזור השני של שלב הבתים, טעות חמורה של סוזוקי אפשרה לאיימן חוסיין להעניק לעיראק את היתרון בדרך ל-1:2 סנסציוני, הניצחון הראשון של עיראק על יפן מאז 1982. זה קרה אחרי שגם במשחק הפתיחה של יפן, בו ניצחה 2:4 את וייטנאם, הוא היה רע מאוד, וזה הוביל למתקפה גדולה וגזענית נגדו ברשתות החברתיות. הוא אף נאלץ לחסום את האפשרות להגיב לחשבון האינסטגרם שלו.
3 צפייה בגלריה
סוזוקי
סוזוקי
רחוק מלהרשים עד כה. סוזוקי מול עיראק
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
מי שכאמור יצא להגנת הילד הוא מוריאסו. "אני אתמוך בו בכל דרך אפשרית כדי לוודא שהוא מרוכז וממוקד לחלוטין", הבטיח המאמן לפני המשחק האחרון של יפן בשלב הבתים מול אינדונזיה, "האוהדים צריכים לכבד את זכויות האדם, דרך הכדורגל אנחנו חייבים להתחבר". גם סוזוקי עצמו התייחס לפרשה. "אני לא אתן לזה לנצח אותי", הבטיח, "אני רוצה להחזיר להם עם תוצאות טובות". בפועל, מול אינדונזיה הוא שוב ספג באשמתו, כשלמזלו הפעם זה היה רק שער שצימק את התוצאה בתוספת הזמן, ויפן ניצחה 1:3.
בכך סיים סוזוקי שלב בתים שבו ספג חמישה שערים משבעה איומים בלבד למסגרת - ויפן עלתה לשמינית הגמר רק מהמקום השני בבית 4. רע מאוד, אין ספק. אבל העניין הוא שהיכולת החלשה של סוזוקי היא מפתיעה. לא סתם הוא נזרק למים העמוקים והתחיל את הטורניר כשוער הראשון של יפן בגיל כה צעיר וכשעד אליו הוא רשם רק ארבע הופעות במדי הנבחרת הבוגרת - מדובר בכישרון גדול מאוד.
3 צפייה בגלריה
סוזוקי
סוזוקי
ספג חמישה שערים משבעה איומים בלבד למסגרת שלו. סוזוקי מול אינדונזיה
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
סוזוקי עבר בילדתו לאזור מחוז סאיטאמה ביפן, והתפתח באקדמיה של אורווה רדס המקומית, אחת הקבוצות הגדולות במדינה. במועדון סימנו אותו מהרגע הראשון, וכבר בגיל 16 הוא חתם על חוזה מקצועי שהפך אותו לשחקן הצעיר ביותר שעשה זאת. במאי 2021 הוא כבר ערך את הופעת הבכורה שלו בליגה היפנית הבכירה, ותפס במהרה את העין של הסקאוטים כששמר על שער נקי בכל אחת משלוש ההופעות הראשונות שלו במועדון.
הוא גם התפתח בנבחרות הצעירות של יפן, כשעבר מהנבחרת עד גיל 15 עד לנבחרת עד גיל 23 לפני שעשה את הבכורה שלו במדי הבוגרת ב-0:6 של יפן על הונג קונג ביולי 2022. סרטוני הביצועים והעדויות הרבות על הכישרון הגדול עשו את שלהם, ובקיץ ניסתה מנצ'סטר יונייטד להחתים אותו על מנת שיהיה גיבוי לאנדרה אוננה. אבל סוזוקי סירב להצעה המפתה כיוון שרצה לצבור דקות משחק, ונשלח בהשאלה לסנט טרוידן הבלגית, שנמצאת בבעלות יפנית ובסגל שלה העונה ניתן למצוא לא פחות משבעה שחקנים מארץ השמש העולה. אצלה הוא מיד הפך לשוער הראשון.
אבל כל זה, כאמור, לא עזר עד כה לסוזוקי בגביע אסיה שנערך בימים אלה בקטאר. נראה שהלחץ אוכל אותו, וזה הגיוני למדי בהתחשב בהומוגניות של יפן, שם לא תמיד מקבלים בברכה אדם "חצי יפני". בטח כשהוא טועה. בנוסף, זו מדינה שמכבדת מאוד ותיקים - ניתן לראות את זה גם בכדורגל שלה, השחקן המבוגר בעולם הוא קאזויושי מיורה בן ה-56 - כך שהעובדה שהשוער הראשון של הנבחרת הוא כה צעיר וחסר ניסיון היא ממש לא מובנת מאליה. יכול להיות שזה יותר מדי עבורו.
3 צפייה בגלריה
האג'ימה מוריאסו
האג'ימה מוריאסו
כרגע הוא מעניק לסוזוקי גיבוי. מוריאסו
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
אבל כרגע מוריאסו מעניק גיבוי מוחלט לסוזוקי, וכנראה שכבר בטורניר הנוכחי יהיו לו עוד מספר הזדמנויות לתקן את הרושם משלב הבתים, מה שיכול ליצור מצב מעניין למדי ביפן. ההזדמנות הראשונה תגיע ביום רביעי (13:30) כשהוא ו"הסמוראים הכחולים" - שהגיעו לקטאר כפייבוריטים לזכות בתואר לראשונה מאז 2011 - יפגשו בשמינית הגמר את בחריין המפתיעה שסיימה ראשונה בבית 5.