פרידות, לרוב, הן דבר לא יפה. אפילו מלוכלך. תשאלו את המאמן אנצו מארסקה וראחים סטרלינג, שרגע לפני שריקת הפתיחה של עונת 2024/25 בפרמייר-ליג, עלו על מסלול התנגשות, שככל שנקפו הימים הפך למכוער עוד יותר, בדרך לפרידה בלתי נמנעת בין הצדדים.
עבור האיטלקי, מדובר בטבילת אש בתור מאמן של קבוצה גדולה באמת, עמוסה בכוכבים ואגו, אבל בשביל שחקן הכנף האנגלי, זאת ככל הנראה סצינת הפרידה מצמרת הכדורגל. וקשה שלא להזדהות עם מה שעובר בימים אלה על מי שלפני פחות מעשור היה ילד הפלא של הפרמייר-ליג, כשבעיצומו של ה"זובור" השבוע נלקחה ממנו הספרה 7 והועברה לרכש החדש והנוצץ של הבלוז - פדרו נטו הפורטוגלי.
4 צפייה בגלריה
ראחים סטרלינג
ראחים סטרלינג
"צעד ממש גרוע". סטרלינג
(צילום: Mike Hewitt/Getty Images)
יריית הפתיחה לפיצוץ, כאמור, הגיעה שעה קלה לפני שריקת הפתיחה של המשחק נגד מנצ'סטר סיטי, לאחר שהמאמן שהגיע בקיץ מלסטר השאיר את סטרלינג מחוץ לסגל. עוד לפני שארלינג הולאנד מצא את הרשת של האורחים מלונדון (בדרך לניצחון 0:2) פרסם השחקן באמצעות נציגיו הודעה ששרפה את הגשר האחרון שלו לעונה נוספת בברידג' ואל לב האוהדים הכחולים.
"יש לראחים חוזה לשלוש עונות נוספות בצ'לסי", כתבו נציגי השחקן, שלפני שנתיים נרכש על ידי המועדון הלונדוני ממנצ'סטר סיטי תמורת 47.5 מיליון פאונד. "הוא חזר מוקדם יותר מהפגרה כדי לערוך אימונים אישיים. הוא מחויב כתמיד. ציפינו שיהיה בסגל במחזור הפתיחה. מצפים לקבל הבהרות לגבי עתידו".
4 צפייה בגלריה
אנצו מרסקה
אנצו מרסקה
קבלת פנים עצבנית. מרסקה
(צילום: Eddie Keogh/Getty Images)
מי שלא אהב את האופן שבו סטרלינג החליט לשבור את הכלים הוא פרשן הכדורגל של "סקיי ספורטס" ושחקן העבר ג'יימי רדנאפ, שאמר: "באמת תודה לו שהוא חזר שבועיים מוקדם יותר כדי להתאמן, כאילו היה לו טורניר יורו על הראש. יש דברים שלא צריך לדבר עליהם, פשוט תשחק יותר טוב. מדובר בקשקוש מוחלט".
"כולנו נשארנו לפעמים מחוץ לסגל", הוסיף פרשן BBC ושחקן העבר מייקה ריצ'ארדס. "אבל פה מדובר בהרעשה מכוונת, כי ככה הדברים עובדים בצ'לסי. אני אוהב את ראחים כשחקן, בחור ממש נהדר, אבל התנהגות כזאת לא עוזרת לחברים שלו בקבוצה רגע לפני משחק כל כך חשוב".
היו גם מי שגיבו את השחקן, כמו אקס מנצ'סטר יונייטד ריו פרדיננד ("הבנתי שמוסרים להם עדכונים מהסוג הזה במייל, זה פסיכי") אבל הטון הכללי די ברור. סטרלינג הוא לא מסוג השחקנים שבאנגליה אוהבים לאהוב, והתרגיל ביום ראשון האחרון, שכאמור סימן את סוף דרכו בצ'לסי, הבהיר עד כמה.

מנער הזהב ל"מחמיצן"

הוא היה בן חמש כשמשפחתו המצומצמת עברה מג'יימקה ללונדון, אחרי שאביו נורה למוות. הוא גדל בקווינס פארק ריינג'רס, אבל את הפריצה הגדולה שלו עשה בליברפול. הוא כבש תשעה שערי ליגה ב-2013/14, לצד לואיס סוארס, בעונה שהייתה אמורה להסתיים באליפות אדומה אבל התרסקה עם ההחלקה של סטיבן ג'רארד נגד צ'לסי. סטרלינג הצעיר המתיק את הגלולה המרה כשזכה בתואר הגולדן בוי בשנת 2014, המוענק לשחקן הטוב באירופה עד גיל 21 (בו זכו בין היתר בשנים האחרונות ארלינג הולאנד וקיליאן אמבאפה).
ועם ההכרה בא התיאבון. בקיץ 2015 רכשה אותו מנצ'סטר סיטי תמורת 49 מיליון פאונד, סכום ההעברה הגבוה ביותר ששולם עד אז לשחקן אנגלי. בתגובה, האוהדים האדומים, שנישארו מאחור, החלו במסע דה לגיטימציה ומיסגרו את המעבר של סטרלינג לסיטי כרדיפת בצע ויריקה לבאר ממנה שתה. שתי תלונות במהלך 2013, בגין תקיפה מצד אישה בת 27 ובת זוגו (שתיהן הסתיימו בזיכוי) לא הוסיפו לדימוי שהוכתם עוד לפני שהתגבש.
4 צפייה בגלריה
ראחים סטרלינג
ראחים סטרלינג
גיבור לאומי, לתקופה קצרה. סטרלינג על קירות לונדון לצד הארי קיין וגארת' סאות'גייט
(צילום: George Wood/Getty Images)
אבל הראש של סטרלינג כבר היה עם סיטי, שעשתה את הצעדים הראשונים בדרך לשליטה כמעט מוחלטת בכדורגל האנגלי. בשבע העונות בתכלת, זכה השחקן בארבע אליפויות, במהלכן כבש 131 שערים ובישל 73 פעמים ב-399 הופעות בכל המפעלים. בין מאי 2014 להפסד לצרפת ברבע הגמר המונדיאל 2022 בקטאר, הוא גם הספיק לכבוש 20 שערים ב-82 הופעות בנבחרת אנגליה, והפך לאחד הסמלים הגדולים של הנבחרת של גארת' סאות'גייט לצד הארי קיין.
אבל עם הזמן הדקות הלכו ופחתו תחת מכבש הכישרון שלא הפסיק לנחות לאורך השנים באיתיחאד, כזה ששם את סטרלינג כעוד שחקן ברוטציה נוצצת. כשפפ גווארדיולה החליט להחתים לפני שנתיים את הולאנד, הבין סטרילנג שבגלל המערך החדש שנבנה בקבוצה הגיע הזמן שלו ללכת. בין לבין אוהדי סיטי, למרות המספרים, הפכו אותו מטרה להקנטות, בגלל הנטייה שלו להחמיץ מצבים בטוחים. ויש שיגידו שמדובר בצד הפחות נחמד של האוהדים האנגלים, והקלות הבלתי נסבלת בה הם "מיירטים" שחקנים שחורים.
4 צפייה בגלריה
שחקן מנצ'סטר סיטי ארלינג הולאנד
שחקן מנצ'סטר סיטי ארלינג הולאנד
הגעתו הראתה לסטרלינג את הדרך החוצה. הולאנד
( Lewis Storey/Getty Images)

לונדון היא הבית

ההחלטה לעבור ללונדון בקיץ 2022 היתה מתבקשת. סטרלינג הפך לאחד משחקני הרכש הראשונים של טוד בולי, הבעלים של צ'לסי שבשנתיים האחרונות הוציא על העברות בלבד כ-1.5 מיליארד פאונד. אבל עכשיו כל המיליונים שהביאו את ראחים לבירה האנגלית הפכו לפקק בלתי נסבל שכבר איים על הנוכחות שלו בכחול. לצ'לסי הבזבזנית יש לא פחות מ-41 שחקנים בסגל, כשהגיל הממוצע הוא 23.
אל פרק ההדחה הזה הגיע סטרלינג כשהוא מעבר לשיאו. העונה הראשונה שלו בקבוצה הייתה מחפירה. צ'לסי סיימה במקום ה-12 בלבד, וסטרלינג היה מעורב רק בתשעה שערי ליגה (שישה כיבושים כיבושים ושלושה בישולים). ב-2023/24, שהסתיימה במקום השישי, הוא היה מעורב ב—12 שערי ליגה (שמונה שערים וארבעה בישולים), וכל זאת כשהוא נושק ל-30.
קשה להתווכח עם מי שהחליט עבורו שהגיע הזמן ללכת, ולבטל לגמרי את ההנחה שהסצינה ביום ראשון הייתה הדרך של סטרלינג להיות הראשון ששובר את הכלים, בתנאים שלו. "הוא פשוט לא היה טוב בצ'לסי בעונה שעברה, גם כשהוא פתח וגם כשהוא עלה מהספסל", סיכם רדנאפ. "אז אם המאמן שלך לא נותן לך לשחק, אתה לא שולח את הנציגים שלך לדבר – זה צעד ממש גרוע, בטח ביום משחק. יש לי תחושה שהוא פשוט תכנן את הדבר הזה מראש".
בתקשורת האנגלית כבר יודעים להעריך שהתחנה הבאה של סטרליג, שבינתיים מתאמן עם הסגל השני של צ'לסי, תהיה ווסטהאם או קריסטאל פאלאס, כי אחרי הכל, למרות עשור שהתחלק בין ליברפול למנצ'סטר, לונדון היא עדיין הבית. בימים האחרונים גם אסטון וילה הצטרפה למירוץ, כאשר השכר השבועי של השחקן בצ'לסי, 325 אלף פאונד לשלוש שנים נוספות, יקשה על כל מעבר. בכל מקרה, ובכפוף להפתעות שהכדורגל אוהב לזמן לנו, נראה שחלון ההעברות הנוכחי יהיה הפרידה הרשמית של ה"גולדן בוי" של 2014 מצמרת הכדורגל.