הליגה האירופית מציגה העונה מתכונת חדשה החדשה - זהה לזו של ליגת האלופות - והגרלתה זימנה למכבי ת"א מספר מפגשים מרתקים ודרך קשה לשלב הבא. האלופה הישראלית, שניצחה בכל ארבעת משחקיה עד כה בליגת העל, תפתח הערב (חמישי, 22:00) את דרכה במפעל עם משחק חוץ קשה מול בראגה. אז רגע לפני שמתחילים, הנה כל מה שצריך לדעת.

השיטה החדשה

הפורמט החדש כולל 36 קבוצות. במקום שמונה בתים של ארבע קבוצות, כולן בליגה משותפת וכל אחת תתמודד מול שמונה יריבות שונות (ארבעה משחקי בית וארבעה משחקי חוץ), שתיים מכל אחד מארבעת הדרגים בהגרלה, שנקבעו לפי דירוג אופ"א.
9 צפייה בגלריה
רוי רביבו חוגג עם החברים
רוי רביבו חוגג עם החברים
מכבי ת"א תתחיל הערב את הקמפיין האירופי
(צילום: עוז מועלם)
שמונה הראשונות בטבלה בתום שמונת המחזורים יעלו ישירות לשמינית הגמר. מדורגות 9 עד 24 יתמודדו ביניהן בשלב הנוקאאוט על הזכות להישאר במפעל, כשהמנצחות ישלימו את תמונת השלב הבא והמפסידות יסיימו את דרכן באירופה. כלומר אין נשירה לקונפרנס-ליג, בניגוד לשנים הקודמות.

לו"ז

דבר כזה לא חוותה עדיין אף קבוצה ישראלית. ליגה שתחל הערב ותסתיים - במקרה הגרוע של הדחה מוקדמת - בעוד יותר מארבעה חודשים, בחודש ינואר. מכבי ת"א תקיים את כל שמונת המשחקים שלה מחוץ לישראל בגלל האיסור לקיים בארץ משחקים בינלאומיים בעקבות המצב הביטחוני, כשהיא תארח באצטדיון של פרטיזן בלגרד בסרביה. השאלה הגדולה היא כמה זה ישפיע גם על העונה של הצהובים ליגת העל.

הכירו את היריבות

פורטו (דרג 1, בית). קבוצת הפאר הפורטוגלית, לה 30 אליפויות ושתי זכיות בליגת האלופות, סיימה את העונה הקודמת עם זכייה בגביע (מה שהעניק לה מקום במפעל) אבל גם במקום השלישי בלבד, במרחק 18 נקודות מהאלופה ספורטינג ליסבון. המאמן סרג'יו קונססאו עזב בקיץ אחרי שבע עונות, כמו גם לא מעט מהכוכבים - פרנסיסקו קונסייסאו (הבן של), אוונילסון ומהדי טרמי - אבל הסגל שלה עדיין כמובן עדיף בהרבה על זה של אלופת ישראל, כשהשם הבכיר ביותר הוא זה של שוער נבחרת פורטוגל המצוין דיוגו קוסטה. בהתקפה בולטים החלוץ הספרדי בן ה-20 סאמו אומורודיון שנרכש מאתלטיקו מדריד תמורת 15 מיליון אירו, ושחקני הכנף הברזילאים פפה וגלנו. העונה בליגה היא ניצחה בחמישה מששת משחקיה, והפסידה 2:0 לספורטינג, מה שמציב אותה במקום השני. אתמול היא פתחה את קמפיין הליגה האירופית עם הפסד 3:2 מפתיע לבודה גלימט, אליה עוד נגיע.
9 צפייה בגלריה
פורטו
פורטו
הרבה מהכוכבים עזבו - אבל זו עדיין קבוצה חזקה. שחקני פורטו חוגגים
(צילום: MIGUEL RIOPA / AFP)
איאקס (דרג 1, חוץ). עם 36 אליפויות הולנד וארבע זכיות בליגת האלופות (על שלל הגרסאות שלה), איאקס היא הקבוצה הכי גדולה שמכבי ת"א תפגוש בשלב הראשון. אבל העונה הקודמת של הקבוצה מאמסטרדם הייתה אחת מהגרועות בתולדותיה, והיא סיימה אותה במקום החמישי בלבד. פרנצ'סקו פריולי מונה הקיץ לתפקיד המאמן במטרה לייצב את הספינה והעלה את הקבוצה לליגה האירופית עם ניצחונות על וויבודינה, פנתאינייקוס (בפנדלים) ויגולינה ביאליסטוק. אבל בליגה השיגה איאקס רק שבע נקודות מ-12 אפשריות. ברטראנד טראורה הגיע מוויאריאל, כמו גם האס של נבחרת הולנד ואוט וחהורסט, ולצידו למצוא עוד לא מעט שחקנים עם הווה או עבר בנבחרת - סטיבן ברחאוס, דייבי קלאסן ובראיין ברובי - כמו גם את ג'ורדן הנדרסון ודניאלה רוגאני המנוסים.
9 צפייה בגלריה
שחקני איאקס חוגגים
שחקני איאקס חוגגים
איאקס רוצה להתאושש אחרי עונה נוראית
(EPA/OLAF KRAAK)
ריאל סוסיאדד (דרג 2, בית). על הנייר מדובר אולי ביריבה הכי קשה שמכבי ת"א הייתה יכולה להגריל מהדרג השני. הבאסקים, שבעונה שעברה שיחקו בליגת האלופות, לא סיימו מחוץ לטופ 6 בספרד מאז עונת 2018/19, וגם את העונה שעברה סיימו במקום השישי. רובין לה נורמן ומיקל מרינו עזבו הקיץ, אבל מי שזכו איתם ביורו, הקשר מרטין זובימנדי ושחקן ההתקפה מיקל אויאסרבל (שכבש את שער הניצחון בגמר מול אנגליה), עדיין בקבוצה, כמו גם שחקני הכנף סרחיו גומס שהגיע ממנצ'סטר סיטי והיפני הנפלא טאקפוסה קובו. עם זאת, סוסיאדד פתחה רע מאוד את העונה, עם חמש נקודות בלבד אחרי שבעה מחזורים, והיא לא כבשה בארבעת משחקי הליגה האחרונים שלה. אתמול היא פתחה את קמפיין הליגה האירופית עם 1:1 מול ניס.
9 צפייה בגלריה
אויארסבאל מנשק את הגביע
אויארסבאל מנשק את הגביע
כבש את שער הניצחון בגמר היורו. אויארסבאל
(צילום: INA FASSBENDER / AFP)
בראגה (דרג 2, חוץ). עדות לאיכות של הקבוצה שסיימה את העונה שעברה במקום הרביעי בפורטוגל וזכתה בגביע הליגה קיבלנו בסיבוב השני של מוקדמות הליגה האירופית, אז היא הביסה את מכבי פ"ת בקלות עם 0:7 בסיכום שני המשחקים. סימון בנזה לברו ז'אלו ועבד רואיז, שלושה מהשחקנים הבולטים בעונה הקודמת, עזבו, אבל שחקני הכנף הוותיקים ברומה והורטה עוד שם - והם כלי נשק מסוכנים ביותר.
9 צפייה בגלריה
אוהדי בראגה
אוהדי בראגה
כבר ראו העונה את קבוצתם מביסה את מכבי פ"ת. אוהדי בראגה
(צילום: Jamie McDonald/Getty Images)
בודה גלימט (דרג 3, חוץ). שלוש אליפויות יש לקבוצה שהיא הכוח העולה של הכדורגל הנורבגי, וכולן הגיעו בארבע העונות האחרונות. גם העונה נראה שהיא בדרך הבטוחה לאליפות, עם פער של שבע נקודות בפסגה אחרי 23 מחזורים. היא גם הייתה במרחק נגיעה מעלייה לליגת האלופות, אבל לבסוף נכנעה לכוכב האדום בלגרד בשלב הפלייאוף. אחד מכוכבי הקבוצה הוא השוער הרוסי-ישראלי ניקיטה חייקין, שבעבר עמד בין הקורות של הפועל כפר סבא ובני יהודה. את קמפיין הליגה האירופית היא פתחה כאמור עם ניצחון מפתיע על פורטו. מכבי ת"א נוסעת לשם בינואר, כשמזג האוויר רחוק מאוד מלהיות חמים ונעים.
9 צפייה בגלריה
בודו גלימט
בודו גלימט
הכוח העולה של הכדורגל הנורבגי. שחקני בודה גלימט
(צילום: REUTERS/Novak Djurovic)
מיטיולן (דרג 3, בית). גם הקבוצה שזכתה בעונה שעברה באליפות דנמרק בפעם הרביעית בתולדותיה הייתה קרובה לליגת האלופות, אבל הופתעה על ידי סלובן ברטיסלבה בפלייאוף. שלל שחקנים עזבו בקיץ, אבל חלוץ נבחרת פולין אדם בוקסה, שכבש ביורו בקיץ, הגיע מלאנס תמורת 4 מיליון אירו. בליגה היא מדורגת ראשונה אחרי תשעה מחזורים וטרם הפסידה (שישה ניצחונות ושלוש תוצאות תיקו). אתמול היא פתחה את קמפיין הליגה האירופית עם 1:1 מול הופנהיים החזקה.
9 צפייה בגלריה
מיוטלן
מיוטלן
היו קרובים לליגת האלופות. שחקני מיטיולן
(צילום: EPA/JAKUB GAVLAK)
בשיקטאש (דרג 4, חוץ). אחת משלוש הקבוצות הגדולות של טורקיה היא גם אחת מהקבוצות החזקות ביותר ששובצו בדרג הרביעי. בעונה הקודמת היא זכתה בגביע וסיימה במקום השישי, והקיץ היא ביצעה החתמת ענק בדמות צ'ירו אימובילה, כשרפא סילבה וגבריאל פאוליסטה הגיעו בהעברות חופשיות. בליגה היא עם 13 נקודות אפשריות מ-15 אפשריות, רחוקה חמש נקודות מהמוליכה והאלופה גלאטסראיי, לה יש משחק יותר ועליה היא חגגה בסופרקאפ עם 0:5 מפתיע. עוד לא ברור האם המשחק אכן יתקיים באיסטנבול, על רקע המתיחות הביטחונית והידרדרות היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.
9 צפייה בגלריה
אימובילה
אימובילה
ההחתמה הנוצצת. אימובילה
(צילום: Ahmad Mora/Getty Images)
RFS ריגה (דרג 4, בית). אחת העולות המפתיעות למפעל, שגברה בפלייאוף על אפואל ניקוסיה ורשמה בכך את הישג השיא שלה (הקודם היה עלייה לשלב הבתים של הקונפרנס-ליג בעונה שעברה). בעונת 2020/21 זכתה ריגה באליפות לטביה לראשונה בתולדותיה, בשנה שעברה עשתה זאת בפעם השנייה, והעונה היא מובילה את הליגה אחרי 29 משחקים. עם זאת, בסגל שלה, שמשופע בשחקנים אפריקאים מוכשרים, אין אף שחקן ששווה יותר ממיליון אירו לפי "טרנספרמרקט", וזה משחק שמכבי ת"א חייבת לנצח אם היא רוצה לעלות לשלב הבא.
9 צפייה בגלריה
באבץ'
באבץ'
בדרך לעוד אליפות. שחקני ריגה חוגגים
(צילום: EPA/MACIEJ KULCZYNSKI)