חליפה יוקרתית, תסרוקת בה אף שערה לא זזה מהמקום, עומד ומוחא כפיים בנימוס אחרי שערים. אה, והוא גם ממש ממש עשיר. חוץ מזה, מה אנחנו בכלל יודעים על נאסר אל-ח'לאיפי, הבוס של פ.ס.ז'? הוא לא אדם סגור, תמיד נמצא בקדמת הבמה, אבל עדיין קשה לפיצוח. אלא שברגע שמצרפים את החשיפה של העיתון הצרפתי "ליברסיון" למספר מקרים מהעבר, מתחילה להצטייר תמונה בעייתית. תלוי, כמובן, למי אתם מאמינים.
איך לא, הסקנדל החדש קשור למונדיאל השערורייתי בקטאר. על פי הדיווח בצרפת, אל-ח'לאיפי היה מעורב במקרה חמור במולדתו שבמפרץ ב-2020 – כליאת איש עסקים שזוהה בשם טייב ב. שלכאורה החזיק במסמכים עם מידע רגיש בנוגע לחלקו של נשיא פ.ס.ז' בהצעה הקטארית לאירוח המונדיאל, זו שכבר התבררה כמושחתת מיסודה (מה שלא הפריע לפיפ"א לסתום את האף ולהחליט שהיא לא מזיזה את הטורניר לשום מקום).
3 צפייה בגלריה
נאסר אל-חלאיפי
נאסר אל-חלאיפי
איך לא - הסקנדל קשור למונדיאל בקטאר. נאסר אל-ח'לאיפי
(צילום: AFP)

דפוס האשמות חשוד

אל-ח'לאיפי מחזיק בכוח עצום במדינה מתוקף תפקידו כראש הקרן להשקעות בספורט וכמקורב לאמיר הקטארי, וגם משמש שר בלי תיק בממשלה. על פי הטענות, הוא נתן את ההוראה לעצור את טייב, שהוחזק בתנאים קשים במשך כתשעה חודשים ועבר התעללות נפשית. המטרה הייתה מניעת פרסום המסמכים, שככל הנראה מכילים ראיות למעשי השוחד שהובילו לבחירה בקטאר כמארחת ב-2010. על פי המידע שבידי "ליברסיון", איש העסקים שוחרר רק לאחר שהתחייב כי לא יחשוף את המידע ומסר את המסמכים בהם החזיק לידי הרשויות בקטאר.
קשה לדעת מה היה קורה במקרה של פרסום המידע. פיפ"א כבר התמודדה עם ראיות והרשעות מוקדמות יותר בפרשה, ולא דיברה על העברת המונדיאל. סביר להניח שמדובר היה יותר בפגיעה הרסנית במעמדו של אל-ח'לאיפי כאחד מעסקני הכדורגל הבכירים בעולם. הוא העצים את כוחו בשנתיים החולפות אחרי שהתייצב לצד אופ"א במאבק נגד הקמת הסופר-ליג, וקצר את הפירות הפוליטיים כאשר השתלט על עמדת יו"ר ארגון המועדונים האירופיים. הקטארי הוא שחקן מרכזי ומשפיע בזירה הזו.
מקורבים אליו הכחישו בתוקף את הטענות, והוסיפו כי אותו איש עסקים מאשים את אל-ח'לאיפי בכך שעסקיו בקטאר נכשלו, וניסה לסחוט ממנו מיליוני יורו. אבל הבעיה, כאמור, היא שלא מדובר בהאשמה בודדת.
3 צפייה בגלריה
מונדיאל קטאר
מונדיאל קטאר
כבר לפני חמש שנים נפתחו הליכים נגד אל-ח'לאיפי בחשד לכך שהיה מעורב בהתנהלות בלתי חוקית שסבבה את מכירת זכויות השידור של גביע העולם
(צילום: AP)
למרות שתמיד יצא זכאי, דפוס המקרים שבהם היה מעורב בשנים האחרונות מחשיד ביותר. בעקבות חקירה ממושכת, לפני שלוש שנים אל-ח'לאיפי הואשם במתן שוחד במטרה להביא לדוחא את אליפות העולם באתלטיקה (מה שקרה לבסוף ב-2019, תחרות מגוחכת מול יציעים ריקים ותחת חום כבד). מדובר היה בשני תשלומים בסך 3.5 מיליון דולר שהועברו מחברה קטארית לחברה שהקים בנו של לאמין דיאק, לשעבר נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית, והושלמו זמן קצר לפני ההצבעה על מארחות האליפויות ב-2011. דיאק הסנגלי הורשע בשחיתות ב-2020 והלך לעולמו בשנה שעברה. אל-ח'לאיפי נחשד בכך שאישר את העברת הכספים, מאוחר יותר התביעה בשווייץ שינתה את האישום לכך שהשפיע על התנהלות בלתי ראויה, ובית המשפט דחה את הטענות וזיכה את הקטארי.
שאר הפרשות קשורות למונדיאלים ולרשת שידורי הספורט הקטארית beIN שהפכה לשחקנית מרכזית בעולם בעשור החולף – ואל-ח'לאיפי משמש כנשיאה. כבר לפני חמש שנים נפתחו הליכים נגד אל-ח'לאיפי בחשד לכך שהיה מעורב בהתנהלות בלתי חוקית שסבבה את מכירת זכויות השידור של גביעי העולם ב-2026 וב-2030 לשווקים בצפון אפריקה ובמזרח התיכון, אך התיק התמסמס. לפני שנתיים הרשויות בשווייץ שוב פעלו נגד הקטארי באותו הקשר, אך עם פרטים ספציפיים יותר: התביעה טענה כי אל-ח'לאיפי התחייב לרכוש תמורת 5 מיליון יורו וילה מפוארת בסרדיניה ולאפשר בה שימוש ללא דמי שכירות לז'רום ואלקה, מנהל השיווק של פיפ"א, שהבטיח בתמורה לפעול למכירת הזכויות ל-beIN. ואלקה כבר מזמן לא בכדורגל אחרי שספג השעיה ארוכה בגלל מקרי שחיתות שבהם היה מעורב בארגון, למשל מכירת כרטיסים שעמדו לרשותו במחיר גבוה בהרבה מהערך הנקוב. אל-ח'לאיפי שוב יצא בשלום, אחרי שזוכה לפני שלושה חודשים.

כוח אינסופי בידיים

אנחנו כבר יודעים שהענקת המונדיאל לקטאר לא הייתה כשרה, ויש את כל הסיבות להאמין שזה נכון גם לגבי אליפות העולם באתלטיקה. אל-ח'לאיפי נקי מהרשעות, אבל בתור אדם שידו בכל, בעל משאבים בלתי מוגבלים, רצון להפוך את קטאר למעצמת אירוח אירועי ספורט גדולים ואינטרס אישי – התמונה הכוללת שמצטיירת נראית רע מאוד.
3 צפייה בגלריה
כוח אינסופי. אל-ח'לאיפי ואמבאפה
כוח אינסופי. אל-ח'לאיפי ואמבאפה
כוח אינסופי. אל-ח'לאיפי ואמבאפה
(רויטרס)
אל-ח'לאיפי ממשיך לעסוק בצדקה ולנסות ליצור לעצמו תדמית של איש עסקים בעל תשוקה לספורט שרוצה רק לעשות טוב. באופן אירוני, האיש שהוביל להשלכת חוקי הפייר-פליי הכלכלי לפח אפילו תקף השבוע את ברצלונה, ורמז שהיא עברה על הכללים בכך שאיזנה את ספרי החשבונות על ידי מכירת נכסים בשווי 700 מיליון יורו. שמועה משעשעת שרצה אתמול במספר כלי תקשורת הייתה שכעת הוא מתעניין ברכישת אספניול, היריבה העירונית של בארסה, רק כדי שיוכל להשפיל את השליטה של קטלוניה.
אל-ח'לאיפי משדר רצון להיראות כמו אביר הכדורגל האירופי, שנלחם נגד הענקיות שרוצות יותר רווחים (בזמן שהוא משנה את כללי המשחק עם הארנק שלו) ומצביע על פגמים (בזמן שהוא גר בארמון מזכוכית). רק שמאחורי הקלעים המצב אחר. אולי יום אחד תגיע ראיית הזהב שתעצור אותו, אבל כל עוד אל-ח'לאיפי נותר בעיני החוק אותו בוס מחויך ביציע, העולם יישאר עם שמועות והשערות בלבד.
פורסם לראשונה: 11:50, 30.09.22