האתר The Athletic, השייך ל"ניו-יורק טיימס", פירסם בתחילת השבוע עמוד יוצא דופן שבו הסביר כיצד הוא מתכוון לסקר את מונדיאל הנשים – עשרות כתבים בכל העולם וכמויות תוכן חסרות תקדים – והקדיש שתי פסקאות כדי לומר למיליוני קוראיו: "אם אתם לא רוצים לצפות במונדיאל, זה כמובן בסדר גמור, אבל בבקשה, אנחנו מתחננים, אל תבזבזו את החודש הבא בתלונות על זה. אנחנו חושבים שתפסידו אם לא תראו, כי השחקניות האלה הן ספורטאיות פנטסטיות ומיומנות. אתם תראו שערים מבריקים, הצלות, מסירות ותיקולים. תראו גם טעויות, בדיוק כמו במשחק הגברים. למתוח ביקורת על משחק רע זה נורמלי. הדגשת כל שגיאה כדרך לומר שספורט נשים הוא נחות ואי-אפשר לצפות בו, זה סתם מייגע ומיושן".
לקראת מונדיאל הנשים 2023
הצעד יוצא הדופן של אתר ששינה את הצורה שבה מסקרים ספורט בארה"ב של המאה ה-21, מכיל בתוכו את כל המורכבות של המקום שבו נמצא היום ענף כדורגל הנשים: גדל ומתפתח ואהוב יותר ויותר, מטריד ומאיים על מי שחושבים שהכדורגל שייך רק לגברים, ובין לבין נאבק כדי להפוך גם לעסק כלכלי. כל זה יהפוך את המונדיאל שייפתח מחר באוסטרליה וניו-זילנד לרגע החשוב ביותר עד כה של כדורגל הנשים, ולכל אדם בעולם יהיה מה להגיד עליו.
3 צפייה בגלריה
נבחרת ארה"ב
נבחרת ארה"ב
תפסידו אם לא תראו. נבחרת ארה"ב חוגגות את הזכייה בגביע במונדיאל האחרון
(צילום: Dean Mouhtaropoulos/Getty Images)

הקהל מגיע, לאט-לאט גם הכסף

עבור כדורגל הנשים, המונדיאל בקיץ 2019 בצרפת הביא איתו אווירה של מהפכה אמיתית. כולם, כך נדמה היה, רצו להיות חלק ממשהו חדש ומרגש, ענף ספורט שלצמיחה שלו יש גם חתיכת משמעות לאנושות. כשאלכס מורגן האמריקאית הטרילה את נבחרת אנגליה בשתיית תה אחרי שכבשה בחצי הגמר, כל העולם דיבר על כך.
ג'אני אינפנטינו, נשיא פיפ"א, אמר אז, בצדק, כי הטורניר היה "תופעה תרבותית", וכמובן מיד התפנה לבדוק איך פיפ"א יכולה לעשות עוד יותר כסף ממה שהרגיש כמו רגע נדיר של ספורט טהור. כמה שבועות אחרי שארה"ב ניצחה בגמר את הולנד, כבר הודיעה פיפ"א כי במונדיאל הבא יהיו 32 נבחרות. זה סיכון לא קטן - הענף הספציפי הזה צריך להמשיך לגדול באופן אורגני ולא בטוח שכבר יש הצדקה למונדיאל נשים של 32 נבחרות - אבל עצם העובדה שפיפ"א התחילה לחשוב על איך היא יכולה לסחוט את הלימון לעוד כמה דולרים, מוכיחה שמתחילים לקחת את כדורגל הנשים גם ברצינות כלכלית.
3 צפייה בגלריה
נבחרת ארה"ב
נבחרת ארה"ב
ב-2018 הוקמה הליגה המקצוענית בבריטניה, כעבור ארבע שנים אנגליה זכתה ביורו
(צילום: Leon Neal/Getty Images)
כמה מספרים כדי להכניס לפרופורציות: לפי פיפ"א, ב-2019 ראו 1.12 מיליארד צופים את המונדיאל בכל הפלטפורמות. השנה פיפ"א מכוונת לקהל של שני מיליארד. סכומי הפרסים יגיעו הפעם ל-110 מיליון דולר, יותר מפי שלושה מאשר בשנת 2019, ואינפנטינו אמר כי הוא שואף לשוויון בפרסים כבר במחזור הבא של גביעי העולם ב-2026 וב-2027. טורניר יורו הנשים בשנה שעברה משך כ-365 מיליון צופים, ו-50 מיליון ראו את הגמר בין אנגליה לגרמניה.
מאידך, יש עדיין הבדלים גדולים בין העניין בכדורגל נשים ברמה הלאומית לליגות המקצועניות. אפילו בארה"ב, אימפריה חסרת השוואה בענף, קשה לליגה להתרומם, אבל גם פה יש שיפור גדול. דמי הזיכיון ששולמו עבור קבוצות חדשות בליגה בשנה האחרונה הגיעו ליותר מ-50 מיליון דולר לקבוצה. לשם השוואה, ב-2019 הוערכה קבוצת סיאטל ריין (שהפכה מאז ל-OL ריין), שבה משחקת מייגן ראפינו, כשווה 3.51 מיליון דולר.

הסקסיזם עוד כאן

בסופו של דבר, המחסום הגדול האחרון שניצב בפני כדורגל הנשים הוא הסקסיזם המוכר והעבש. בין היתר הוא גורם לזלזול ברמת כדורגל הנשים על ידי השוואה למשחק הגברים, למרות שמדובר בענפים בשלבים שונים לגמרי של התפתחות. אי-אפשר להשוות את ספורט הנשים כפי שהוא היום לספורט הגברים כפי שהוא היום. ברור גם שיש הבדלים פיזיים שלא ישתנו, אבל זה לא הופך את משחק הנשים לפחות מעניין וצריך לזכור כי כמעט כל ענף נשים עדיין בפיגור של כמה עשרות שנים.
3 צפייה בגלריה
נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו בטקס The Best של פיפ"א
נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו בטקס The Best של פיפ"א
לקח סיכון לא קטן. אינפנטינו
(רויטרס)
ליגת ה-NBA, למשל, בת 77, ואילו ה-WNBA בת 27. כשה-NBA הייתה בת 27, היא לא משכה יותר צופים מכפי שה-WNBA מושכת היום וגם שווי הקבוצות היה דומה. בבריטניה הפכה ליגת הנשים בכדורגל למקצוענית מלאה רק ב-2018. ארבע שנים אחר כך זכתה נבחרת אנגליה ביורו והוציאה את המדינה מדעתה. אם כבר, נראה כי ספורט הנשים, כולל הכדורגל, מתפתח יחסית אפילו יותר מהר מהגברים, והסיבה היחידה שהוא לא מקבל את אותו אורך נשימה כדי לגדול היא, ובכן, הסקסיזם המוכר והעבש.
ואחרי כל זה, אי-אפשר לעצור התקדמות. זה הצד הטוב של האנושות, היא דוחפת קדימה כל הזמן, גם אם זה מאוד מאוד מאוד לאט. כשווייטנאם הקימה לראשונה נבחרת נשים ב-1997, השחקניות לבשו חולצות של גברים שהיו גדולות עליהן בכמה מספרים. הנבחרת הייתה צריכה לנסוע שעה וחצי כדי להגיע למגרש אימונים וחלק מהשחקניות מכרו לחם ברחובות כדי להתפרנס. ביום שישי תערוך וייטנאם את הופעת הבכורה שלה במונדיאל, במשחק נגד אלופת העולם, ארה"ב. אפשר רק לחוש צער על מי שלא מסוגל להתרגש מההתקדמות הזו.
פורסם לראשונה: 10:50, 19.07.23