ההיסטוריה חזרה על עצמה שלשום (רביעי) בווילה פארק. בקטן. ב-1982 היה זה פיטר ווית' שכבש את השער הבודד ב-0:1 על באיירן מינכן שהעניק לאסטון וילה זכייה בגביע אירופה לאלופות הראשון והאחרון שלה. 42 שנה קדימה וג'ון דוראן הפך לגיבור של הקבוצה האנגלית, כשהכניע את מנואל נוייר וניצח את הבווארים, הפעם "רק" בשלב הליגה של הצ'מפיונס.
ווית' נכח שלשום ביציעים ועודד מקרוב את דוראן, שהפך, בלי שאף אחד שם לב, לסופר-סאב הכי גדול של הכדורגל העולמי העונה. החלוץ הקולומביאני בן ה-20 שותף העונה 300 דקות בלבד בכל המסגרות וכבש כבר שישה גולים, חמישה מתוכם שערי ניצחון (!) - יותר מכל שחקן אחר באחת מחמש הליגות הבכירות.
5 צפייה בגלריה
דוראן
דוראן
בכושר שיא. דוראן
(צילום: Michael Steele/Getty Images)
כן, מלבד השער היקר מול באיירן, דוראן ניצח העונה גם את לסטר (1:2), אברטון (2:3) ו-ווסטהאם (1:2) בפרמייר-ליג ואת וויקומב (1:2) בגביע הליגה. מלבד השער מול וויקומב, כל היתר הגיעו כשנכנס כמחליף. "מבחינתי הוא אחד החלוצים הטובים בעולם", החמיא לו מאמנו, אונאי אמרי. "זה לא משנה אם הוא על הספסל, או פותח בהרכב".
"הוא פשוט לוהט", פרגן לו שוער אסטון וילה, אמיליאנו מרטינס. "הוא הסופר-סאב האולטימטיבי. בנגיעה הראשונה שלו בכדור הוא הכניע את מנואל נוייר, אחד השוערים הטובים בהיסטוריה".
דוראן התחיל גם ביום רביעי על הספסל, לאור העובדה שאמרי מעדיף - די בצדק - לפתוח עם אולי ווטקינס, הכוכב הגדול של וילה. בדקה ה-70 החליט המאמן הספרדי להוציא את ווטקינס ולהכניס את הנשק הסודי שלו. כעבור תשע דקות הגיע שער הניצחון של דוראן. מה שהוביל לטירוף היסטרי בווילה פארק, כולל של הנסיך וויליאם ביציע הכבוד.
5 צפייה בגלריה
דוראן
דוראן
שוב פתח על הספסל, שוב כבש שער ניצחון. דוראן, אתמול מול באיירן
(צילום: Reuters/Andrew Couldridge)
"עבורי זה אתגר, כי אני צריך להוציא את הטוב ביותר מכל השחקנים שלי", אמר אמרי בסיום. "אלה צרות טובות. יש לנו את ווטקינס שמשחק ברמות הכי גבוהות ושחקן צעיר שמראה את הכישרון שלו. אני מאוד שמח מהמצב הזה".

הכל מתחיל בהרי קולומביה

סיפורו של דוראן מתחיל בזרגוזה, עיירה קטנה ועניה בהרי קולומביה. כילד עבר עם משפחתו לשכונת ארנחואז במדיין, שם התגלה כישרונו במחלקת הנוער של אנביגדו. "הוא היה ילד רזה וגבוה, עם רעב להתקדם", נזכר וילברת פריאה, מאמנו הראשון. "הוא בא מאזור עני. שום דבר לא ניתן לו בחינם. הוא היה חייב לעבוד קשה".
אך דוראן הצעיר לא תמיד היה נשמע לכללים. "יום אחד הלכתי לבקש אישור מבית הספר שיוכל להיעדר בשביל משחק", מספר פריאה. "המורים אמרו לי 'אם תמצא אותו בכיתה: ניתן לו אישור'. נכנסתי לבית הספר וג'ון לא היה שם. רתחתי מזעם. מצאתי אותו בבית מקשיב למוזיקה. כמעט חנקתי אותו באותו יום".
5 צפייה בגלריה
אמרי
אמרי
ממשיך בשלו. אמרי
(צילום: Reuters/Andrew Couldridge)
כיום, תחת שרביטו של אמרי, דוראן, כאמור, ניצב תחת אתגר מסוג אחר. המאמן הספרדי משוכנע שהחלוץ הצעיר יכול להפוך לאחד החלוצים הטובים בעולם, אך מתעקש על תהליך התפתחות הדרגתי. זה מתסכל את הקולומביאני, שמאמין כי הוא החלוץ הטוב ביותר בקבוצה.
אולי בשל כך, הקיץ האחרון היה סוער במיוחד. דוראן ביקש לעזוב, כשווסטהאם הציעה תמורתו 32 מיליון ליש"ט. הוא אף נקלע לעין הסערה כשרמז על המעבר ברשתות החברתיות. אבל וילה התעקשה לשמור עליו, מתוך אמונה בפוטנציאל העצום שלו.
5 צפייה בגלריה
ג'ון דוראן
ג'ון דוראן
ג'ון דוראן בימיו ב-MLS
(צילום: AP Photo/Rebecca Blackwell)
"ג'ון תמיד היה, ועדיין, דמות חזקה", אומר פריאה. "יש לו אופי דומיננטי אבל רוח תחרותית. אולי למי שלא מכיר אותו הוא נראה יהיר, אבל הוא לא כזה. הוא בחור צנוע מאוד ושקט. צריך להכיר אותו לעומק".

"צפיתי בו לראשונה ואמרתי: 'וואו'"

דוראן החל את קריירת הבוגרים שלו באנביגאדו הקולומביאנית. הוא ערך 45 הופעות והבקיע תשעה שערים. תוך שנתיים כבר נחטף על-ידי המנהל המקצועי של שיקגו פייר, סבסטיאן פלצר, שהפך אותו בגיל 17 להעברה היקרה ביותר ב-MLS עבור שחקן בגילו (2.5 מיליון דולר). "כבר אז היה אפשר לראות את הכישרון שלו, צפיתי בו לראשונה ואמרתי: 'וואו'", אמר בריאיון ל-BBC.
5 צפייה בגלריה
הנסיך וויליאם
הנסיך וויליאם
הנסיך וויליאם עושה כבוד לדוראן
(צילום: Darren Staples / AFP)
בתחילה נשלח בחזרה להשאלה באנביגאדו, אבל כעבור שנה הפך למלך שערי שיקגו פייר עם שמונה שערים ב-28 משחקים. כאן כבר נכנסה לתמונה אסטון וילה, שבינואר 2023 רכשה אותו תמורת 14.75 מיליון ליש"ט. "ידענו שהוא לא יישאר כאן לנצח", הסביר פלצר. "היה גם לנו חשוב שהוא ימשיך להתקדם".
והנה, כמו שהבנתם, באסטון וילה הופך הקולומביאני המוכשר לשחקן משמעותי מאוד בסגל, גם אם זה לא נראה לפי מספר הדקות. "כמו שהמנג'ר אמר, ג'ון יכול להיות אחד החלוצים הטובים בעולם", סיכם מרטינס והדגיש: "אבל הוא צריך לשמור על הרגליים על הקרקע, להמשיך לעבוד קשה ולא להתלונן".