בתום דרמת VAR משוגעת ודו קרב פנדלים, ניגריה עלתה הערב (רביעי) לגמר אליפות אפריקה בפעם השמינית בתולדותיה ולראשונה מאז 2013, אז זכתה בתואר בפעם השלישית. "הסופר איגלס" ניצחו את דרום אפריקה 2:4 בפנדלים לאחר 1:1 בתום 120 דקות, ויפגשו בגמר (ראשון, 22:00) את המארחת חוף השנהב שניצחה הערב את ר.ד קונגו 0:1 בחצי הגמר השני. "הפילים" הפכו למארחים הראשונים שעולים לגמר זה 18 שנה, והם ינסו לזכות בתואר בפעם השלישית ולראשונה מאז 2015. אגב, העולות לגמר כבר נפגשו בשלב הבתים, אז זה נגמר ב-0:1 ניגרי.

ניגריה - דרום אפריקה 2:4 בפנדלים (1:1 בתום 120 דקות)

החוזקה העיקרית של ניגיריה היא בהתקפה, אבל דווקא ההגנה שלה היא זו שהביאה אותה לחצי הגמר, כשהיא ספגה רק שער אחד בחמשת משחקיה הראשונים. היום היא כבר חשבה שהיא בדרך לעוד ניצחון עם שער נקי, כשבדקה ה-86 היא עלתה ל-0:2 משער של ויקטור אוסימן, שגם סחט את הפנדל שכבש הקפטן וויליאם אקונג בדקה ה-67. אבל בדקה ה-90, החגיגות של כוכב נאפולי התחלפו בשאגות שמחה של הדרום אפריקאים.
ה-VAR פסל את השער של הניגרים, והסיבה לכך הייתה עבירה שבוצעה על פרסי טאו לפני ההתקפה שהובילה לכיבוש. רק שזו לא הייתה סתם עבירה, אלא אחת שבוצעה בתוך הרחבה של ניגריה. טיבהו מוקואנה דייק מהנקודה הלבנה , ובכך שלח את המשחק להארכה. גם בההארכה ל-VAR היה תפקיד משמעותי, כאשר גרנט קקאנה הדרום אפריקאי ראה כרטיס אדום על עבירה שביצע ממש על סף הרחבה. שופטי המסך קראו לשופט אחרי שהוא התעלם מהעבירה, ובצדק לא פסקו פנדל אחרי בדיקה ארוכה. ואז המשחק נכנס לדו-קרב פנדלים - כאשר ניגריה ללא אוסימן על המגרש, מאחר שהוא הוחלף עשר דקות קודם לכן.
למזלם של "הסופר איגלס", המגן אולה איינה שבעט את הפנדל השלישי גבוה מעל המשקוף הוא השחקן היחיד בירוק שהחטיא, בעוד שהשוער הניגרי סטנלי נוואבילי עצר גם את אבידנס מקגופה וגם את מוקואנה, אותו אחד שכבש את הפנדל במהלך המשחק.
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ניגריה חוגגים בסיום דו-קרב הפנדלים
שחקני נבחרת ניגריה חוגגים בסיום דו-קרב הפנדלים
רחוקים ניצחון מהתואר. שחקני נבחרת ניגריה חוגגים בסיום דו-קרב הפנדלים
(צילום: AP Photo/Themba Hadebe)
5 צפייה בגלריה
סטנלי נוואבילי
סטנלי נוואבילי
עצר שני פנדלים בדו-קרב. נוואבילי
(צילום: Issouf SANOGO / AFP)
5 צפייה בגלריה
אוסימן
אוסימן
שרדו את הדרמה. אוסימן חוגג עם החברים
(צילום: REUTERS/Siphiwe Sibeko)

חוף השנהב - ר.ד קונגו 0:1

המארחת סיימה את שלב הבתים עם שלוש נקודות בלבד ובמחזור האחרון חטפה 4:0 מגינאה המשווינית, מה שהוביל להתפטרות של המאמן ז'אן לואיס גאסה, מבלי לדעת עם נבחרתו הודחה. לבסוף היא עלתה לשמינית הגמר מהמקום ה-16 מתוך 24, ומי שהפך למאמן הוא העוזר אמרס פיי בן ה-40. כעת, הוא רחוק ניצחון אחד מזכייה בגביע על אדמת מדינתו.
חוף השנהב גם השלימה תיקון גדול, מאחר שאת הניצחון הגדול שלה היא השיגה הערב ב"אלסנה אואטרה" – האיצטדיון הנהדר בצפון אביג'ן – בו שיחקה לראשונה מאז התבוסה לגיניאה המשוונית. מי שניצח עבורה במשחק הוא חלוץ דורטמונד סבסטיאן האלר – שהגיע לטורניר כשהוא סוחב פציעה קלה ובכל המשחקים הקודמים עלה כמחליף. הערב הוא פתח לראשונה, ובדקה ה-65 מצא את הרשת עם ביצוע אקרובטי נהדר.
5 צפייה בגלריה
שחקני חוף השנהב חוגגים
שחקני חוף השנהב חוגגים
פתח לראשונה - וכבש את שער הניצחון. האלר חוגג
(צילום: REUTERS/Luc Gnago )
5 צפייה בגלריה
שחקני חוף השנהב חוגגים
שחקני חוף השנהב חוגגים
הפכו את הטורניר. שחקני חוף השנהב חוגגים
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
פורסם לראשונה: 22:20, 07.02.24