שתיקת פיפ"א ואופ"א בעקבות מתקפת הטרור על ישראל, לצד גינויים מגומגמים מצד הפרמייר-ליג ומועדון בכירים בכדורגל האנגלי, עוררו במהלך סוף השבוע את זעמם של חלק ניכר מהאוהדים ברשתות. אמש (שבת) פרסם פורום נשיאי ומפעילי מועדוני אוהדים של קבוצות זרות בישראל הודעת גינוי רשמית, על מה שמכנים שם "השתיקה המהדהדת של מועדוני והתאחדויות הכדורגל האירופיות".
"מחבלים צמאי דם מארגון הטרור חמאס ושלוחיו פלשו לישראל, וביצעו מעשים מתועבים, לרבות מעשי טבח, התעללות, ואונס של אזרחים חפים מפשע", נכתב בהודעה. "רבים מהם היו אוהדי כדורגל".
3 צפייה בגלריה
נשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין
נשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין
מכתב בלבד. אופ"א אלכסנדר צ'פרין
(צילום: עוז מועלם)
3 צפייה בגלריה
אינפנטינו
אינפנטינו
אינפנטינו
(צילום: AP Photo/Luis M. Alvarez)
"הקורבנות כללו תינוקות, ילדים, מבוגרים וקשישים, גם אזרחים ישראלים וגם אזרחים לא-ישראלים - איש לא חמק מהפעולות המפלצתיות הללו. במקביל, שוגרו טילים לעבר אזרחים וגרמו לנפגעים בקרב נוצרים, מוסלמים, יהודים ובני דתות אחרות. התמונות קשות, והמוח האנושי אינו מסוגל לקלוט את גודל הזוועה. אין מדובר בפשעים רק נגד העם היהודי; אלו הם פשעים נגד האנושות.
"אנו מפצירים בפני כל מנהיגי מועדוני וההתאחדויות הכדורגל האירופיות לנקוט עמדה נחרצת נגד פעולות אלו ולהפגין את כבודם לקורבנות על ידי קיום דקת דומייה בכל המשחקים המקומיים והבינלאומיים. זוהי חובתכם המוסרית לגנות את המעשים הללו".
כאמור, התגובה למתקפת הטרור מצד ההתאחדויות האירופיות השונות הייתה פחות חד משמעית ממה שציפו רבים בישראל. לצד מחוות שהפגינו מועדונים בגרמניה וההחלטה של ההתאחדות הרומנית לקיים דקת דומיה במשחק נגד אנדורה, בלטה ההתאחדות האנגלית כשבחרה לא לקחת צד ולא להאיר את אצטדיון וומבלי בצבעים של דגלי ישראל לפני משחק הידידות בין אנגליה לאוסטרליה. במקום, התקיימה דקת דומיה לפני שריקת הפתיחה ל"זכר ההרוגים החפים מפשע בישראל ופלסטין".
עוד לפני נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו שלח ביום שישי מכתב ליו"ר ההתאחדות שינו זוארץ ובו התייחס לראשונה למצב הביטחוני בארץ. המכתב שנשלח לא פורסם ברשתות החברתיות של פיפ"א, בשונה מהתייחסות הארגון למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, רעידת האדמה במרוקו ובאירועים טראגיים אחרים. בנוסף, הנשיא לא בחר צד ולא התייחס במכתבו למעשה הטבח הנוראי של החמאס. גם ראשי אופ"א הסתפקו בשיגור מכתב תחומים, ועוררו את זעמם של ראשי ההתאחדות ומינהלת הליגות בישראל.
3 צפייה בגלריה
הקשת בוומבלי בצבעי צרפת
הקשת בוומבלי בצבעי צרפת
הקשת בוומבלי לא נצבעה בצבעי ישראל
(צילום: AP Photo/Matt Dunham)
דקת דומיה בבונדסליגה השנייה בכדוריד
(דקת דומיה בבונדסליגה השנייה בכדוריד)
"כל בן אנוש, ללא שום קשר להשקפתו הפוליטית או האמונה הדתית שלו, צריך לצאת כנגד המעשים המפלצתיים האלו, אשר לא שונים ממשי דאע"ש", כתב ארז כלפון, יו"ר מינהלת הליגות בישראל במכתב חריף ששלח ליו"ר הפרמייר-ליג, ריצ'רד מאסטרס בעקבות הודעת גינוי לא חד משמעתי שפרסמה הליגה. "עבורנו, זה ה-11 בספטמבר של מדינת ישראל, לא פחות מכך.
"מועדונים, אוהדים, מאמנים ושחקנים ברחבי העולם מצפים ממך, כמנהיג, לגנות את הפשעים הללו בפומבי חד משמעית נגד האנושות. ההודעה הראשונית שלך הייתה מעורפלת ואיננו יכולים לקבל זאת. נשמח מאוד על ההזדמנות לדון איתך בנושא זה בהקדם האפשרי, במיוחד על ההשפעה של הפרמייר-ליג כלפי אוהדיה ברחבי העולם".