לא בכל יום באיירן מינכן רוכשת ב-28.5 מיליון אירו שחקן שסרטון הביצועים שלו מורכב בעיקר ממהלכים שבוצעו באצטדיון הברפלד וברמת גן. לא בכל יום היא מחתימה שחקן שמרבית התמונות באינסטגרם שלו הן מאצטדיונים ברחבי ישראל. אתמול (שלישי) זה קרה כשהאלופה הגרמנית רכשה את מאתיס תל מהקבותה הצרפתית ראן והחתימה אותו לחמש שנים. החלוץ, שחגג 17 בסך הכול באפריל וכבר הספיק לזכות עם נבחרת צרפת באליפות אירופה לנערים בארץ ביוני, הוא האקזיט המרשים ביותר שיצא מהטורניר וכנראה יישאר גם כזה, בטח בעתיד הקרוב.
תל הוא גם האקזיט הגדול השני של ראן בתקופה קצרה מאוד, אחרי שמכרה את אדוארדו קמאבינגה לריאל מדריד ב-31 מיליון אירו לפני שנה. הוא הנער ששבר את השיא של קשר הבלאנקוס כשרשם בכורה בגיל 16, שלושה חודשים ו-19 ימים אחרי שנכנס כמחליף בדקה ה-85 מול ברסט באוגוסט 2021, והפך לשחקן הצעיר בתולדות ראן שמשחק בליגה. החלוץ הצעיר רשם בסך הכול 7 הופעות בבוגרים של ראן ועכשיו כבר מגיע לאחד המועדונים הגדולים בעולם ונכנס לסוג של מלכוד, שעשוי גם לעבוד לטובתו.
4 צפייה בגלריה
מאתיס תל שחקן באיירן מינכן
מאתיס תל שחקן באיירן מינכן
נכנס לנעליים הכי גדולות שיש. תל
(צילום: האתר הרשמי של באיירן מינכן)
4 צפייה בגלריה
מאתיס תל נבחרת הנוער של צרפת
מאתיס תל נבחרת הנוער של צרפת
מגיע לעמדה שלא אבודה מבחינתו מראש. תל
(צילום: gettyimages)

ההבטחה המפתיעה

תל מגיע לבאיירן פוסט עידן רוברט לבנדובסקי, ויכולות להיות לזה שתי משמעויות: מצד אחד, הוא מגיע לעמדה שלא אבודה מבחינתו מראש. כלומר, אם החלוץ הפולני היה נשאר, תל לא היה משחק בהרכב ולא משנה כמה טוב הוא היה. המצב הנוכחי כמובן ישחק לטובתו. מצד שני, תמיד יראו בו המחליף של וזה בטח מוסיף לחץ ולא בריא במיוחד.
באיירן מינכן סגרה בקיץ די מהר עסקאות גדולות כמו אלה של מתייס דה ליכט, סאדיו מאנה ואפילו ריאן חראפנברך, אבל עם תל זה לקח יותר זמן. לפי הדיווחים, המנהל המקצועי של באיירן חסן סליהאמידז'יץ' אפילו הבטיח לחלוץ הצעיר ולאנשים שמלווים אותו שלבאיירן אין כוונה להחתים חלוץ מהשורה הראשונה ושתל יזכה לדקות משחק בבונדסליגה כחלק מהשלישייה הקדמית. המנהל המקצועי גם דחה את כל ההצעות שהגיעו אליו מסוכנים, שביקשו לדחוף חלוצים שמיוצגים על ידם לקבוצה במקום הפולני.
לאורך כל הקיץ בבאיירן הבהירו שהם נחושים להחתים את תל, שלדעתם הוא הכישרון הגדול ביותר באירופה וצפוי להפוך לאחד החלוצים הטובים בעולם, ויילכו רחוק כדי לעשות את זה. בנוסף, הם הבהירו כי תל יירכש כדי להיות חלק מסגל הקבוצה ולא יושאל לקבוצה קטנה יותר או ישתפשף קצת בקבוצה השנייה של המועדון. בבאיירן הרגישו שאם הם לא ירכשו אותו עכשיו וייתנו לו להתבשל עונה נוספת ברמה נמוכה יותר (ראן), תהיה להם תחרות גדולה עליו בשנה הבאה, בעיקר מכיוון אנגליה, וזה עוד יעלה את המחיר היקר ממילא.
4 צפייה בגלריה
רוברט לבנדובסקי
רוברט לבנדובסקי
תל יכול להיכנס לנעליים הענקיות? לא בעונה הראשונה, זה ברור. רוברט לבנדובסקי
(צילום: gettyimages)
"הוא יכול להפוך לאחד החלוצים הטובים בעולם", אמר יוליאן נאגלסמן עוד לפני החתימה, "יש לי חזון לפיו הוא יכול לכבוש 40 שערים בעונה ביום מן הימים, אבל אני אהיה מבסוט גם עם 10 שערים בעונה הראשונה. הוא צעיר ומוכשר מאוד. הוא יכול לשחק בכמה עמדות: חלוץ, בכנפיים. הוא זריז מאוד וחזק עם הגוף שלו. הוא יכול להחזיק את הכדור היטב עם הגב אל השער".
באיירן עקבה אחרי תל במשך זמן רב וביתר שאת באליפות אירופה בישראל. גם תל עצמו, כמובן, היה נחוש מאוד להצטרף אל שאר הצרפתים ודוברי הצרפתית בבאיירן (קינגסלי קומאן, לוקאס הרננדז, דאיו אופמקאנו, בנז'מן פבאר, טאנגי ניאנזו, אריק מקסים שופו מוטינג וסאדיו מאנה). הוא היה כל כך נחוש שהוא, הוריו וסוכניו אפילו שילמו חלק מ-20 מיליון אירו שבאיירן הייתה צריכה להעביר מיידית לקבוצתו הצרפתית (8.5 הנותרים הם בבונוסים עתידיים). בנוסף, הוא וסוכנו ויתרו על חלק ממענק החתימה כדי להשלים את העסקה.
למרות כל המחמאות, קשה להאמין שתל יקבל הרבה דקות כבר בתחילת העונה. מי שאמורים למלא את מקומו של לבנדובסקי ולספק את כמות השערים האדירה שלו הם סאדיו מאנה וסרג' גנאברי המנוסים בהרבה ונכון לעכשיו גם איכותיים בהרבה. כך גם באיירן יכלה להרשות לעצמה, לפחות בינתיים, לא להחתים חלוץ מהשורה הראשונה במקום הפולני שעזב. לכולם במועדון ברור שלתל ייקח זמן להפוך לחלוץ שמסוגל לספק מספרים ולהופיע במשחקים הגדולים. מצד שני, יכול להיות שכבר בקיץ הבא הארי קיין ינחת בבאיירן ואז זה כבר יהיה סיפור אחר לגמרי.
4 צפייה בגלריה
נגלסמן ונוייר
נגלסמן ונוייר
"הוא יכול להיות חלוץ של 40 שערים בעונה, העונה אסתפק גם ב-10". נאגלסמן עם נוייר
(צילום: gettyimages)

לפחות לא קיבל את מספר 9

20 מיליון אירו (ועוד 8.5 בבונוסים עתידיים) זה המון כסף בשביל שחקן בן 17, שעוד לא הוכיח את עצמו ברמת בוגרים, זה אפילו נשמע די מטורף. מצד שני, בורוסיה דורטמונד שילמה יותר מזה על ג'וד בלינגהאם ממש שבועות ספורים אחרי שחגג 17 ובינתיים הוא מוכיח את עצמו והופך להבטחה שמתממשת. אלא שבניגוד לבורוסיה דורטמונד, שקונה גם כדי למכור בעתיד, בבאיירן תמיד מתעקשים שזו לא האג'נדה ושהם לא "מועדון פיתוח", אלא דורשים הצלחות כאן ועכשיו ובכל מחיר.
עם כל המטען הזה, אולי זו הייתה בחירה נכונה מצד כל המעורבים בעניין להעניק לתל את החולצה מספר 39 ולא את 9 המחייבת, אותה לבש עד לפני מספר שבועות לבנדובסקי. אולי זה, בניגוד לתג המחיר, לזהות קודמו ולכינוי המחייב "מיני אמבפה", דווקא יוריד מעט לחץ. למרות זאת, תל מגיע לבאיירן ויצטרך להתחיל להראות את כל הפוטנציאל האדיר די מהר. או כמו שסליהאמידז'יץ' עצמו אמר: "זה פרויקט מלהיב לכולנו, אבל מאתיס צריך זמן עכשיו, הוא צריך דקות משחק וקצב".