באפריל השנה הוביל המאמן פרננדו דיניז את פלומיננזה לזכייה באליפות ליגת הקריוקה (הליגה של ריו דה ז'נרו) – כשהיא מקדימה את יריבתה הגדולה, פלמנגו - ובכך זכה בתואר הראשון בקריירת האימון שלו. בנובמבר הוא גימד את ההישג הזה עם 1:2 על בוקה ג'וניורס בגמר גביע הליברטדורס - טורניר הקבוצות היוקרתי ביותר בדרום אמריקה - שהפך את פלומיננזה לברזילאית החמישית ברציפות וה-11 אי פעם שזוכה בתואר היבשתי שהוקם ב-1960.
הערב (שישי, 20:00) ינסה דיניז לחתום את השנה הנהדרת שלו (ברמת הקבוצות) עם סנסציה ענקית נגד אלופת אירופה מנצ'סטר סיטי בגמר אליפות העולם לקבוצות בסעודיה, כשעבור שתי הקבוצות מדובר בהופעת בכורה במפעל. אם יצליח, פלומיננזה תהפוך לקבוצה הלא אירופית הראשונה לזכות בתואר מאז שברזילאית אחרת, קורינתיאנס, ניצחה אנגלית אחרת, צ'לסי, בגמר של 2012.
4 צפייה בגלריה
דיניז
דיניז
רואה כדורגל בצורה אחרת. דיניז
(צילום: Alexandre Schneider/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
שחקני פלומיננזה חוגגים את הזכייה בגביע הליברטדורס
שחקני פלומיננזה חוגגים את הזכייה בגביע הליברטדורס
הברזילאית החמישית אי פעם. שחקני פלומיננזה חוגגים את הזכייה בגביע הליברטדורס
(צילום: AP Photo/Alexandre Brum)
על הנייר כמובן שאין מקום להשוואה, גם ההרכב השלישי של סיטי כולל שחקנים טובים בהרבה מאלה שפותחים אצל פלומיננזה, שסיימה את העונה האחרונה במקום השביעי בברזיל, אבל עדיין מדובר במשחק ששווה לצפות בו, ולו בשביל להיחשף לשיטת המשחק הייחודית של דיניז. הברזילאי בן ה-49 - שהתחיל בשנה שעברה את קדנציית האימון השנייה שלו בפלומיננזה, אשר את מדיה לבש גם כשחקן - קורא תיגר על אחד העקרונות המרכזיים בכדורגל מאז ומעולם, שקובע כי המשחק מוגדר לפי עמדות.
דיניז רואה כדורגל בצורה אחרת. הוא מעודד את שחקניו למצוא בעצמם פתרון לכל סיטואציה, ולהיצמד לכדור כמה שיותר, גם במחיר של נחיתות מספרית באזורים אחרים במגרש. הוא מקדש את "הכדורגל היפה", עם שליטה בכדור והמון מסירות קצרות, ובעיניו זו גישה שמתאימה במיוחד לשחקנים ברזילאים, שגדלו לא רק על כדורגל רחוב אלא גם על כדורגל אולמות. עקרונות בולטים נוסף בשיטה של פלומיננזה הם ה"תן ולך" בין שחקן לשחקן, שמאפשר את האינטראקציה בין השחקנים ללא מערך קבוע, ומיקוד בצדי במגרש ולא במרכזו, מה שיעיל יותר כשמנסים לללחוץ ולהחזיק הרבה בכדור.
מרסלו, אקס ריאל מדריד בן ה-35, מדגים בצורה מיטבית את השיטה של פלומיננזה, כשהוא לכאורה פותח כמגן שמאלי, אבל בעצם נהנה מחופש התקפי גדול. בחצי גמר אליפות העולם לקבוצות מול אלופת אפריקה אל-אהלי, בו ניצחה הברזילאית 0:2, הוא נצמד באופן קבוע לשני הקשרים.
4 צפייה בגלריה
מרסלו
מרסלו
מקבל חופש התקפי גדול. מרסלו
(צילום: Thiago Ribeiro/Getty Images)
דוגמה טובה נוספת הוא החלוץ בן ה-35 הרמן קאנו - כבש 13 שערים העונה בליברטדורס, הכי הרבה גולים במפעל בעונה אחת מאז שנת 2000 - שהוא "צייד" שמתבקש להגיב מהר יותר משחקני ההגנה לכל כדור חופשי באזור רחבת היריבה. הלב והנשמה של השיטה הוא הקשר ההתקפי גאנסו, גם בן 35, שתמיד נמצא בתנועה בעמדה גבוהה. השלישייה הזאת, אגב, הם לא ה"קשישים" היחידים בקבוצה, שמציגה גם את פליפה מלו בן ה-40 במרכז ההגנה ואת פאביו בן ה-43 בין הקורות.
מאמן נוסף שאוהב להשתעשע עם רעיונות פורצי דרך הוא יריבו של דיניז בגמר, פפ גווארדיולה, שהחמיא לסגנון של הברזילאי. "הוא טוב מאוד. אני זוכר שאבא שלי אמר לי שהברזילאים משחקים מאוד לאט, כולם ביחד עם הכדור, מסירות קצרות, ופתאום, ברגע האחרון, הם מאיצים. ונראה שזו המהות", אמר הספרדי.
הפופולאריות של דיניז הייתה גדולה עד כדי כך שמוקדם יותר השנה הוא מונה למאמן הזמני של נבחרת ברזיל - שמחכה לקרלו אנצ'לוטי - בין היתר לבקשת השחקנים. אבל מה שעובד ברמת הקבוצות לא תמיד עובד גם בנבחרת. התוצאות במוקדמות מונדיאל 2026, עד כה, מזוויעות: שבע נקודות בלבד אחרי שישה משחקים ורצף של שלושה הפסדים – כולל הפסד ביתי ראשון אי פעם בתחרות, 1:0 לארגנטינה במרקאנה - מציבות את הסלסאו במקום השישי.
4 צפייה בגלריה
פרננדו דיניז
פרננדו דיניז
הפנים אומרות הכל. דיניז בהפסד לארגנטינה
(צילום: CARL DE SOUZA / AFP)
ברזיל בכל מקרה תעלה למונדיאל, שלראשונה יכלול 48 נבחרות - שש הראשונות בבית הדרום אמריקאי יעלו אוטומטית והשביעית תנסה את כוחה בפלייאוף נגד נציגה מהבית האוקיאיני - כך שלתוצאות הרעות שהיא השיגה תחת דיניז אין השפעה עצומה עליה. אבל רבים רואים בהן כהוכחה לכך שהסגנון של המאמן לא מתאים לרמות הגבוהות.
"הוא לוקח את הכאוס של כדורגל הרחוב הברזילאי ומרחיב אותו לגרסת 11 שחקנים", נכתב עליו בגרדיאן. "הוא תמיד נתפס כפנטזיונר, בעיקר כי הוא מסתמך על ההברקות של השחקנים, מעין כדורגל-ג'אז. ברמת המועדונים זה עבד, וזה עובד לו בפלומיננזה, בנבחרת, קצת פחות". ואכן, אם דיניז רוצה שהשיטה שלו תהפוך למהפכה שתשנה את הכדורגל העולמי, הוא צריך לחשוף אותה על הבמה הגדולה ביותר, ולהראות שהיא עובדת. הערב נגד מנצ'סטר סיטי זו הזדמנות מצוינת.