מאמן פריז סן ז'רמן לואיס אנריקה לא ממש אוהב לדבר עם התקשורת, ואף הודה שהיה מוכן לספוג הפחתה משמעותית משכרו על מנת להימנע מכך. לכן העונה שעברה הייתה קשה עבור הספרדי, בהתחשב בכך שהיה עליו להתמודד שוב ושוב עם שאלות לגבי עתידו של קיליאן אמבאפה.
לצערו של אנריקה, לא רק שאמבאפה עזב הקיץ לריאל מדריד וכעת הוא צריך להסתדר ללא מלך שערי המועדון בכל הזמנים, שהיה אחראי ישירות לשליש מהכיבושים של הקבוצה בעונה שעברה, אלא שהוא עדיין נשאל עליו. לא על עתידו, כמובן, אלא על האם כבר נמצא לו המחליף המושלם - בראדלי ברקולה.
4 צפייה בגלריה
ברקולה
ברקולה
פתח את העונה בסערה. ברקולה
(צילום: REUTERS/Christian Hartmann)
לראשונה זה שנים רבות, פ.ס.ז' פתחה את העונה הנוכחית ללא כוכב התקפי מובהק (אוסמן דמבלה הוא השם הגדול ביותר), וברקולה, כך נראה, מנצל זאת כדי להתעלות. בעונה שעברה, הראשונה של שחקן הכנף הצרפתי בן ה-22 בפארק דה פראנס, הוא הראה לא מעט נוצצות, אך הקיץ היו ספקות לגבי האם הוא מסוגל למלא את החלל שהשאיר אמבאפה - במיוחד מבחינת מספרים.
למרות היכולת המעודדת בעונה שעברה, ברקולה, שנרכש מליון בקיץ 2023 עבור 45 מיליון אירו, תרם חמישה שערים ותשעה בישולים בכל המסגרות. מספרים נחמדים, אך בטח לא כאלה של כוכב התקפי. עם זאת, שבעה מחזורים לתוך העונה הנוכחית בליגה הצרפתית, אף שחקן לא כבש יותר שערים מהשישה של בארקולה - שמוביל את קבוצתו ל-17 נקודות מ-21 אפשריות בליגה, שתיים פחות ממונאקו המפתיעה.
לא רק קצב השערים של ברקולה מרשים, אלא גם קצב העובדה, כשהוא בעל תפקיד מרכזי במשחק הלחץ של פ.ס.ז' - שהשתפר העונה באופן ניכר. "הם רצים הרבה יותר. בהיבט הקבוצתי, הם הרבה יותר טובים מאשר בעונה שעברה", החמיא מאמן ברסט אריק רוי לאחר ההפסד 3:1 לאלופה הצרפתית במחזור הרביעי. "כשהם איבדו את הכדור, כולם עשו מאמץ; הם היו מאורגנים היטב. היה לנו פחות קל לשחק נגדם בהשוואה לשנה שעברה".
4 צפייה בגלריה
ברקולה חוגג עם החברים
ברקולה חוגג עם החברים
"הם רצים הרבה יותר". ברקולה חוגג עם החברים
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
הנסיקה של ברקולה, שכונה בצעירותו "החגב" בגלל מהירותו האדירה, היא לא פחות ממטאורית. ב-2022 הוא עוד לא מצא את עצמו בליון, הועבר לתקופה לקבוצת המילואים, ואף היה קרוב לעבור בהשאלה לקבוצה מהליגה השווייצרית. אך לבסוף נשאר - ונקודת המפנה הגיעה במחנה אימונים בדובאי שאליו יצאה הקבוצה באמצע עונת 2022/23. "כשהגענו לליון, ראינו שחקן שלא היה באמת מרוצה, לא באמת עשה את המאמץ הפיזי, לא הבקיע שערים", סיפר פרנק פאסי, שהיה עוזר המאמן של לוראן בלאן בקבוצה. "אבל אז הגיע המחנה באמצע העונה בדובאי, שם הוא שיחק מול ארסנל וליברפול. פתאום ראינו שחקן אחר לגמרי".
בינואר 2023 עזב קארל טוקו אקמבי את ליון לאחר עימות עם האוהדים, וברקולה קיבל את ההזדמנות שלו - וניצל אותה. בחצי העונה שלאחר מכן הוא כבש חמישה שערים ובישל תשעה נוספים, כולל הופעה בלתי נשכחת שכללה שלושה בישולים לאלכסנדר לקאזט – שהשלים רביעייה - ב-4:5 של ליון על מונפלייה, משחק שבו כבר פיגרה 4:1. בקיץ הוא תרם שני שערים ושני בישולים בארבע הופעות ביורו הצעירות, ולאחר מכן נרכש כאמור על ידי פ.ס.ז'.
4 צפייה בגלריה
ברקולה
ברקולה
מהירות מסחררת. ברקולה בפעולה
(צילום: GEOFFROY VAN DER HASSELT / AFP)
"לא רצינו שיעזוב", הודה פאסי. המעבר לא התקבל בהבנה בליון, אליה הגיע השחקן כבר בגיל 9, והאוהדים אף הניפו שלטים נגדו כשהוא חזר לשחקן מולם. אבל ברקולה לא נתן לביקורת להשפיע עליו. יכולותיו לדהור במהירות לאורך האגף השמאלי, לעבור שחקנים וליצור מצבים הפכו אותו לנשק קטלני. "יש שחקנים שיכולים לרוץ מהר ולמסור", הדגיש פאסי. "אבל הוא יכול לרוץ ואז לעשות ספרינט שני. אנחנו קוראים לזה 'מהירות שנייה'". פאסי גם הודה כי הוא לא ציפה להתקדמות הזו מצד ברקולה: "זה מדהים. כשראינו שפריז רוצה לקנות אותו, חשבנו שהוא יהיה שחקן ספסל. אבל עכשיו הוא בהרכב. התפתחות כזו, ברמה כזו... מעולם לא ראיתי דבר כזה".
עם ברקולה בתפקיד הגו-טו-גאי, יש תחושה שאנריקה והמנהל הספורטיבי לואיס קמפוס יכולים לבנות משהו מיוחד בפריז. היסודות נראים הרבה יותר מוצקים מבכל נקודה קודמת בעידן ה"בלינג בלינג" (הקטארי) של הקבוצה. אמבאפה, לאו מסי וניימאר כבר לא נמצאים, וכעת השחקנים הבולטים הם כישרונות צעירים ורעבים כמו ברקולה, הקשר ז'ואאו נבס (20) והבלם וויליאם פאצ'ו (22). כמובן שהסיכוי לזכות בליגת האלופות – מה שהיה נראה כשאיפה היחידה של הבעלים הקטארים - הצטמק, אך גם הציפיות נמוכות ובריאות יותר.
ביורו בקיץ ברקולה לא היה שחקן משמעותי בנבחרת צרפת עם 103 דקות בשישה משחקים והופעה אחת בהרכב, כשסגנית אלופת העולם אמנם הגיעה לחצי הגמר, אך הציגה כדורגל משעמם ואפור, וכבשה רק ארבעה שערים, כששניים מהם היו עצמיים ואחד בפנדל. היצירתיות של ברקולה בהחלט הייתה יכולה לסייע אם הוא היה משחק יותר, ונראה שהמאמן הלאומי דידייה דשאן הבין זאת. במשחק הראשון של צרפת מאז ההדחה לספרד, מול איטליה ב"בית הישראלי" בדרג 1 של ליגת האומות בתחילת ספטמבר, ברקולה כבר פתח, ואחרי 12 שניות בלבד התכבד בשערו הראשון במדי הטריקולור, שהיה גם השער המהיר בתולדות הנבחרת. צרפת הפסידה לבסוף 3:1, אך זו עדיין בכורה מרשימה.
4 צפייה בגלריה
ברקולה
ברקולה
12 שניות בלבד לתוך המשחק מול איטליה, ברקולה כבש שער בכורה
(צילום: REUTERS/Benoit Tessier)
לאחר מכן צרפת התאוששה עם 0:2 על בלגיה, וכעת היא רוצה להמשיך את המומנטום מול ישראל, אצלה "תתארח" מחר (חמישי, 21:45) בבודפשט במסגרת המחזור השלישי. כאמבאפה קיבל מנוחה ונותר מחוץ לסגל, אנטואן גריזמן הודיע על פרישה מהנבחרת ומרקוס תוראם הלוהט נמצא בספק בגלל פציעה, ברקולה - שבעצמו החסיר כמה אימונים בגלל פגיעה שספג מול ניס - ינסה להוכיח שהוא יכול למלא חלל גם במדים הלאומיים.