חמישה חודשים בלבד לפני המונדיאל - שחקניות נבחרת הנשים של קנדה פתחו בשביתה ומאשימות את ההתאחדות בארצן בקיצוץ מאסיבי בתקציב, בעיות בתשלום השכר וחוסר תמיכה בכדורגל הנשים.
שתיים מהבולטות בנבחרת שזכתה באולימפיאדת טוקיו האחרונה במדליית הזהב, הקפטנית קריסטין סינקלייר והחלוצה ג'נין בקי, הודיעו רשמית כי הן לא יחזרו ללבוש את המדים הלאומיים עד שהדרישות שהציבו ייענו. "כולנו מייצגות את המדינה הזו בגאווה. חלקנו יחד כמה מהרגעים הגדולים ביותר. אבל להרגיש שההתאחדות בארצך לא רוצה שתצליח - זה כבר קשה", אמרה סינקלייר לרשת TSN. "זה הגיע לנקודה שבה, לפחות עבורי, לא אוכל לייצג את המדינה הזו. אני כל-כך תחרותית שזה שובר לי את הלב והורג אותי".
2 צפייה בגלריה
נבחרת קנדה
נבחרת קנדה
פתחו בשביתה. שחקניות נבחרת קנדה
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
נבחרת קנדה
נבחרת קנדה
האלופה האולימפית, למי ששכח
(צילום: AP)
סינקלייר הוסיפה: "העובדה שלא שמענו מההתאחדות הקנדית מאז שהגשנו את הדרישות שלנו, מרגיזה. אפילו לא היה להם את האומץ לפנות אלינו לשיחת חירום. כצוות החלטנו לנקוט בפעולה מיידית. מרגע זה לא נשתתף בשום פעילות עד שזה ייפתר - בין אם זה אימון או משחק. קשה מאוד לומר את זה בתור ספורטאי שרוצה להתחרות, שרוצה לייצג את הנבחרת, אבל הגיעו מים עד נפש".
גם בקי הלכה באותו הקו: "בשלב זה לא נתאמן, לא נשתתף בפגישות צוות. לא ניקח חלק בכל פעילות מתוכננת עם הנבחרת". קנדה אמורה להשתתף בעוד חמישה ימים בטורניר בינ"ל בארה"ב, אך כנראה שהשחקניות יחרימו אותו. "אם נגיע ליום חמישי וזה לא ייפתר, לא נעלה על המגרש", הבהירה בקי. "מתעללים בנו יותר מדי זמן".
המכתב שפירסם איגוד שחקני הכדורגל הקנדי: "זועמים ומודאגים מאוד"
התגובה של ההתאחדות הקנדית: "ניפגש עם הנבחרת"
איגוד שחקני הכדורגל הקנדי תומך גם הוא בהחלטה של השחקניות ופירסם הודעה רשמית: "אנחנו זועמים ומודאגים מאוד מהחדשות על קיצוצים משמעותיים. אם ההתאחדות הקנדית לא מוכנה או מסוגלת לתמוך בנבחרת שלנו, יש למצוא לה מנהיגה חדשה".
אגב, מי שהחליטה לתמוך גם היא במאבק של השחקניות הקנדיות היא האמריקאית האגדית אלכס מורגן, שצייצה: "מה הן צריכות לעשות כדי לקבל הכרה? לזכות במדליית זהב? למלא אצטדיונים? אה רגע... זה 2023, תתעוררו". מההתאחדות הקנדית נמסר בתגובה כי "ראשי ההתאחדות והיועצים המשפטיים שלנו ייפגשו מחר בבוקר עם נבחרת הנשים באורלנדו, כפי שסוכם ביום ראשון האחרון, כדי להמשיך בדיונים".
התמיכה מאלכס מורגן

נבחרת ארה"ב כדוגמה

המאבקים של נבחרות ושחקניות בכדורגל הנשים מוכר וידוע. קנדה יכולה לשאוב השראה מנבחרת הנשים של ארה"ב, שאשתקד - ואחרי מאבק של שש שנים דרך התקשורת, בתי המשפט ודעת הציבור האמריקאית נגד ההתאחדות - השיגו ציון דרך תקדימי. נציגי הנבחרת וההתאחדות האמריקאית הודיעו בפברואר 2022 שהגיעו לפשרה שתסיים למעשה את התביעה הייצוגית שהגישו השחקניות לשכר שווה, בדיוק כמו מקביליהן בנבחרת הגברים.
ההסכם קובע כי ההתאחדות האמריקאית תשלם לשחקניות הנבחרת 24 מיליון דולר פיצויים רטרואקטיביים ותבטיח כי הן יקבלו כעת שכר שווה כמו זה של שחקני נבחרת הגברים של ארה"ב. מדובר למעשה ב-22 מיליון דולר פיצויים לשחקניות על עוולות העבר ועוד שני מיליון שיועברו לקרן מיוחדת שתיפתח עבור כדורגלניות הנבחרת שיפרשו בעתיד. כל שחקנית תורשה להגיש בקשה ולקבל עד 50 אלף דולר מהקרן הזו.