"אני לא מאמין, לא מצליח לנשום. עבדתי כל החיים שלי בשביל ההזדמנות הזו וזה יצא מושלם", העיד מארק גיו לאחר ששער שלו העניק לברצלונה 0:1 על אתלטיק בילבאו במחזור הקודם בליגה הספרדית. יש לציין כי במקרה שלו, כל החיים זה לא המון זמן. בגיל 17 ו-291 ימים, זו הייתה הופעת הבכורה שלו בברצלונה, והחלוץ הפך לשחקן הצעיר ביותר בתולדות המועדון שכובש בבכורה. אם זה לא מספיק, 34 שניות בלבד עברו מהרגע שצ'אבי שלח את גיו למגרש בדקה ה-79 עד שהילד מצא את הרשת - בנגיעה הראשונה שלו בכדור. זהו השער הכי מהיר לשחקן ברצלונה בהופעת בכורה. אין פלא שאימו בכתה מאושר ביציע.
גיו, חלוץ גבוה (1.87 מטר) ומהיר שהצטרף לברצלונה בגיל 7, קיבל את ההזדמנות בגלל מכת פציעות שתקפה את אלופת ספרד - שפקדה בין היתר את רוברט לבנדובסקי - אבל להוציא את העובדה שהוא חלוץ מרכזי, סיפורים כמו שלו ממש לא נדירים אצל הקבוצה של צ'אבי. גיו הוא רק הדוגמה האחרונה. למעשה, חמישה מ-15 השחקנים ששותפו נגד בילבאו עוד לא בני 21, כשהצעיר ביניהם - תופעת הטבע העונה לשם לאמין ימאל - חגג 16 רק ביולי. כולם בוגרי 'לה מאסיה', האקדמיה המפוארת והמפורסמת של המועדון. "לאור הפציעות, אנחנו חייבים לבדוק מה יש לנו בבית - ויש המון כישרון", הסביר צ'אבי לאחר המשחק. "תמיד אמרתי שאין לי בעיה לנסות את שחקני 'לה מאסיה'".
3 צפייה בגלריה
שחקן ברצלונה מארק גיו
שחקן ברצלונה מארק גיו
להוציא היותו חלוץ מרכזי, לא מדובר במקרה נדיר. גיו
(AP Photo/Joan Monfort)
האקדמיה של ברצלונה חטפה לא מעט ביקורות בשנים האחרונות, כנראה מאנשים שמצפים ממנה להפיק לאו מסי חדש בכל קיץ. אבל בחמש השנים האחרונות היא ייצרה לא מעט שחקנים נהדרים, וימאל החזיר אותה לכותרות בעזרת היכולת הנפלאה שלו בפתיחת העונה. הקיצוני הווירטואוז הוא השחקן הצעיר ביותר ששיחק בברצלונה בליגה ובליגת האלופות, והכובש הצעיר בתולדות לה-ליגה. ספרד חששה שהוא ייבחר לייצג את מרוקו - שם אביו נולד - ומיהרה לזמנו לנבחרת הבוגרת, במדיה בבכורה לא רק הפך לשחקן הצעיר בתולדותיה, אלא גם לכובש הכי צעיר באירופה ב-117 השנים האחרונות.
החודש חתם ימאל על חוזה חדש עד 2026, אולם כבר נודע כי בגיל 18 יחתום על הארכה נוספת עד 2030 - כפי שהצהיר בעצמו. כבר כעת סעיף השחרור בחוזהו עומד על מיליארד אירו. "לאמין הוא הכישרון הכי גדול שראיתי בימי חיי, יש לו כישרון טבעי עצום", צוטט אחד ממאמניו ב'לה מאסיה' בכתבה ב"אס" שפורסמה עוד לפני כן.
3 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ספרד לאמין ימאל
שחקן נבחרת ספרד לאמין ימאל
תופעת טבע. ימאל
(EPA/DAVID MDZINARISHVILI)
ימאל וגיו הם לא תוצרי מחלוקת הנוער היחידים שפרצו העונה בברצלונה. הקשר ההתקפי פרמין לופס בן ה-20 הגיע לקבוצה בגיל 15. בעונה הקודמת הוא הושאל ללינארס מהליגה השלישית ואת העונה הקרובה היה אמור להעביר בברצלונה ב' מאותה ליגה, אבל צ'אבי התרשם ממנו באימונים והחליט לקחת אותו למסע קדם העונה של הקבוצה הבכירה בארה"ב. אחרי שכיכב עם שער ובישול ב-34 דקות ב-0:3 של ברצלונה על ריאל מדריד מול 82,026 אלף צופים בדאלאס, כבר לא היה ספק שהוא מתאים. ביום רביעי הוא כבש שער בכורה בליגת האלופות ונבחר למצטיין ב-1:2 על שחטאר דונייצק. "אני חווה דברים שלא דמיינתי", סיפר בסיום.
כמובן שגם המצב הכלכלי הקשה שבו שרויה ברצלונה והחוקים הדרקוניים של נשיא לה-ליגה חביאר טבאס - שגרמו לכך שהקבוצה הביאה הקיץ שחקנים בעיקר בהשאלה והוציאה רק 3.4 מיליון אירו על רכש, על הקשר האחורי בעל השם של נגביסט בגולני אוריאל רומרו - קשורים לעלייתם של "התינוקות של צ'אבי". אבל הם לוקחים מה שנותנים להם בצורה הכי טובה שיש, וזה כאמור לא דבר שהתחיל העונה.
בקישור ניתן למצוא את שני הזוכים האחרונים של תואר ה"גולדן בוי" - המוענק לשחקן הטוב בעולם עד גיל 21 - גאבי בן ה-19 שזכה ב-2022 ופדרי בן ה-20 שזכה ב-2021, שעד כה נראים כמו הצ'אבי ואינייסטה החדשים. גם הזוכה של 2019 הוא שחקן ברצלונה - ז'ואאו פליקס. גאבי הוא תוצר של 'לה מאסיה', בעוד פדרי - שרשם רק שתי הופעות העונה בגלל פציעה - נרכש מלאס פאלמאס ב-2019 והוקפץ ישר לקבוצה הבוגרת. שניהם, כמו גם אלחנדרו באלדה בן ה-20 - שהגיע לברצלונה בגיל 8, וכבר עכשיו נחשב לאחד המגנים השמאליים הטובים בעולם - שחקני הרכב בנבחרת ספרד.
3 צפייה בגלריה
פדרי וגאבי
פדרי וגאבי
ילדי הזהב. פדרי וגאבי
(צילום: Aurelien Meunier/Getty Images)
"לשחקן שעבר ב'לה מאסיה' יש משהו שונה מהשאר, זה יתרון שאפשר לקבל רק אם שיחקת עם החולצה של ברצלונה מאז שהיית ילד", אמר פעם פפ גווארדיולה, בוגר 'לה מאסיה' נוסף. הילדים לומדים להיות חכמים, צנועים, טכניים ולא פחות חשוב מכך - אוהדי ברצלונה. לכן זה נראה שהרבה משחקניה לאורך השנים - צ'אבי, אינייסטה וגאבי הם הדוגמה הקלאסית - הגיעו לעולם מאותה תבנית. ב'לה מאסיה' כולם משחקים באותה צורה ובאותה שיטה - שאינה מקדשת את הכושר הגופני או את המהירות. עד הקבוצה הבוגרת הדגש הוא בעיקר על איך לשחק כדורגל חכם, זריז ויצירתי.
אבל לצערה, ברצלונה לא תחגוג זכייה שלישית ברציפות ב"גולדן בוי". הפעם זה צפוי להיות של ג'וד בלינגהאם, הקשר האנגלי בן ה-20 והשחקן הצעיר הטוב בעולם בלי שום ספק, שמוביל את ריאל מדריד כמעט לבדו לפסגת לה-ליגה אחרי 10 מחזורים עם 25 נקודות, נקודה יותר מברצלונה. היום (שבת, 17:15) ייפגשו הצדדים לקלאסיקו הראשון של העונה, קלאסיקו של צעירים.
פורסם לראשונה: 19:48, 27.10.23