פסיקת בית הדין האירופי, לפיה פיפ"א ואופ"א פעלו בניגוד לחוק כאשר איימו לנקוט צעדים נגד הסופר-ליג, החזירה לחיינו ברעש גדול את הפרויקט הגרנדיוזי שהסעיר את עולם הכדורגל ב-2021, ונעלם תוך מספר ימים בגלל איומי הרחקה ממפעלים שונים ומחאת אוהדים נרחבת, בעיקר באנגליה. מה זה אומר? האם בקרוב נקבל את התחרות שעלולה למחוק את ליגת האלופות ולפרק את השליטה של אופ"א בכדורגל האירופי? בואו ננסה לעשות סדר.

מה קבע בית הדין?

על פי הפסיקה, "חוקי פיפ"א ואופ"א בנוגע לכך שעליהן לאשר כל מפעל כדורגל בינלאומי, לרבות הסופר-ליג, ומניעה ממועדונים ושחקנים להופיע בהם, נוגדים את חוקי האיחוד האירופי. הם באים בסתירה לחוק התחרות החופשית ולחופש להעניק שירותים. אם שום מסגרת שמבטיחה כי חוקי פיפ"א ואופ"א שקופים, אובייקטיביים, לא מפלים ופרופורציונליים".
5 צפייה בגלריה
סופר-ליג
סופר-ליג
מדובר ביוזמה שאפתנית מאוד שלא תצא לפועל מהיום למחר
(REUTERS/Dado Ruvic)
ובניסוח לא משפטי: כמו במקרה של חוק בוסמן, בית הדין יצא מגבולות הספורט והתייחס לכדורגל כמו כל עסק או ענף שחלים עליו חוקי עבודה. כלומר, אופ"א ניצלה את כוחה לרעה ולא יכולה למנוע מראשי הסופר-ליג לפתוח עסק מתחרה – זו התנהגות של מונופול שאסורה באיחוד האירופי, כפי שטענו העותרים. בית הדין קבע בנוסף כי הארגונים הגדולים לא מחזיקים במונופול גם על מכירת זכויות.
המעניין הוא שבית הדין ציין באותה נשימה כי משמעות ההחלטה לא אומרת בהכרח שהוא תומך בהקמת הסופר-ליג – ורק עסק בסוגייה הספציפית שהוצגה בפניו.

האם נראה בקרוב את הסופר-ליג יוצאת לדרך?

סבלנות. מדובר ביוזמה שאפתנית מאוד שלא תצא לפועל מהיום למחר. זה לא הפריע לחברת עסקי הספורט 22A, העומדת מאחורי הסופר-ליג ונהנית מגב כלכלי של בתי השקעות שהבינו את הפוטנציאל, לחגוג בציוץ: "קיבלנו את הזכות להתחרות. המונופול של אופ"א נגמר. הקבוצות חופשיות כעת מהאיום שיינקטו נגדן צעדים וחופשיות להחליט על עתידן".
5 צפייה בגלריה
שחקני מנצ'סטר סיטי עם גביע ליגת האלופות
שחקני מנצ'סטר סיטי עם גביע ליגת האלופות
שחקני מנצ'סטר סיטי עם גביע ליגת האלופות. תואר אירופי חדש בדרך?
(AP Photo/Emrah Gurel)
החברה גם מיהרה לשלוף את התוכנית שלה, נרחבת הרבה יותר מזו שהוצגה ב-2021. הכוונה של 22A היא ליצור מפעל של 64 קבוצות (ומפעל של 32 קבוצות לנשים) שיחולקו לשלוש ליגות: כוכב (16 קבוצות), זהב (16) וכחול (32). הן יחולקו לבתים של שמונה, כך שלכל משתתפת יובטחו לפחות 14 משחקים אירופיים בעונה והכנסות גבוהות יותר מאשר במפעלים של אופ"א. שמונה קבוצות יעלו לנוקאאוט בשיטת בית-חוץ של כל ליגה עד לגמר, עם עליות וירידות (כולל 20 קבוצות שיתחלפו מדי שנה בליגה הכחולה לפי הצלחה בליגות המקומיות, שינוי מהתוכנית המקורית שכללה קבוצות קבועות). בצורה הזו, הסופר-ליג מקווה למשוך את כל המועדונים הגדולים באירופה, שידעו כי מקומם בתחרות יחסית מובטח ולא תלוי בליגה בה הם משחקים – בעיה בה נתקלות קבוצות בכירות באנגליה לאור המאבק הסוער על ארבעת הכרטיסים לליגת האלופות.
בנוסף, הכוונה של ראשי הליגה היא להעביר את כל המשחקים בחינם בסטרימינג, ובכך למשוך יותר קהל ומפרסמים. אבל כאמור, כדי ליצור לוח משחקים ולגייס משתתפות – בעלות שם, ולא שוליות, שיעלו את ערך זכויות השידור – צריך זמן. קשה מאוד לראות איך יהיה אפשרי לבצע את זה בזמן לעונת 2024/25, כשברקע גם התנגשות עם מפעלי אופ"א והליגות המקומיות. הבעיה מפורטת בסעיף הבא.
הסבר מלא על הפורמט

מי ישחק בליגה הזו, אם וכאשר תקום?

אמנם ראשי הסופר-ליג חגגו, אבל העובדה שקיבלו כביכול תמיכה משפטית לא אומרת שמצבם טוב. המחאה העממית העצומה שנוצרה לאחר ההודעה על הקמת הליגה הייתה זו שמוטטה אותה, הרבה יותר מאשר האיומים לפיהם שחקן שיופיע בסופר-ליג לא יוכל לשחק במונדיאל, למשל, והאיחוד האירופי לא יכול למנוע מהאוהדים להפגין ולהביע את דעתם ומהמועדונים להקשיב להם.
וכך, נוצר מצב בו כרגע רק ברצלונה וריאל מדריד דוחפות את הפרויקט. הן היו שתיים מבין שלוש היחידות מבין 12 המייסדות שלא נטשו מיידית בגלל התגובה הציבורית, ונותרו לבדן אחרי שגם יובנטוס החליטה לוותר על הרעיון. כמובן שכוח המשיכה שלהן אדיר עבור משקיעים ומפרסמים, אך שרשרת ההודעות שיצאו לתקשורת בשעות שאחרי הפסיקה הייתה חד משמעית: נכון לעכשיו, אין היענות.
5 צפייה בגלריה
דויד אלאבה
דויד אלאבה
כרגע רק ברצלונה וריאל מדריד דוחפות את הפרויקט
(צילום: Eric Alonso/Getty Images)
הבעיה הגדולה ביותר של ריאל ובארסה היא האנגליות, כי בלעדיהן (גם מועדונים בסדר גודל קטן יותר לא יסכימו לפנייה אם יקבלו כזו) אין ממש טעם בליגה. לא סתם שש קבוצות פרמייר-ליג היו בין המייסדות: זו הליגה החזקה, האיכותית והעשירה בעולם, שמעוררת את העניין הרב ביותר. באופן אירוני, זו גם הסיבה שהספרדיות להוטות על המפעל החדש – שיאפשר להן להתחרות כלכלית באנגליות באופן רציני יותר.
האנגליות, שהיו הראשונות להתקפל, מודעות להתנגדות האדירה בקרב הקהלים שלהן, שלא מוכנים לראות פגיעה בהשתתפות בתחרויות המסורתיות שהם מחשיבים יותר, כמו הפרמייר-ליג וליגת האלופות – גם אם משמעות הדבר היא הכנסות גבוהות יותר. מעבר לכך, בריטניה בכלל לא מחויבת בפסיקה בגלל הברקזיט שהפריד אותה מהאיחוד האירופי, ומשרד הספורט, התרבות והתקשורת מסר כי בקרוב יעוגן בחוק תפקיד של רגולטור עצמאי לכדורגל הבריטי, שימנע ממועדונים את האפשרות להצטרף למפעלים כאלה – צעד שנעשה ביוזמת אוהדים בעקבות סכנת המשבר ב-2021.
5 צפייה בגלריה
אוהדי ארסנל
אוהדי ארסנל
האנגליות היו הראשונות להתקפל. מחאת אוהדי ארסנל נגד הסופר-ליג ב-2021
(צילום: AFP)
ההתאחדות הצרפתית הציגה חזית אחידה, שבראשה עומדת פ.ס.ז' שהייתה הכוח הבולט מבין מועדוני העל שנלחמו בסופר-ליג במקור – הצרפתיות לא מתכוונות להצטרף; גם באיירן מינכן מסרה במהירות שלא יבנו עליה, והורידה מהפרק עוד שם גדול; אינטר הוציאה במהירות הודעה דומה. עוד ברשימת המסרבות: אתלטיקו מדריד, סוסיאדד, ויאריאל, סביליה, ולנסיה, סלטיק, פורטו, דורטמונד, רומא, אטאלנטה ופיינורד.
סביר להניח שבלי קונטקסט, רבות מהקבוצות הללו היו שמחות להזדמנות להכנסות גבוהות יותר, אבל במצב הנוכחי, הנזק התדמיתי למי שתצטרף למיזם יהיה אדיר, כולל מחאה פנימית. לא ברור מה התוכנית של שתי הענקיות הספרדיות למשיכת שמות גדולים, ואולי רק יובה תחזור לתוכנית המקורית.

כדי לסבר את האוזן, כמה כסף שווה ההשתתפות?

לא סתם בארסה וריאל להוטות. אם הליגה תצא לפועל בסופו של דבר, כל אחת מהן תקבל מיליארד אירו כמייסדת, סכום שימחק את הדאגות של ברצלונה. זו רק ההתחלה, כי המשקיעים כבר מוכנים לשים 15 מיליארד אירו כדי לגלגל את התחרות, ולפי החזון, השווי המוערך של המפעל יגיע ל-100 מיליארד אירו, כש-85 אחוזים מהסכום ילכו לקבוצות המשתתפות.

אופ"א צריכה להיות מודאגת?

לא ממש. איחוד הכוחות עם פיפ"א והמחאה העממית הוציא אותה כמנצחת הגדולה של המאבק המקורי, והיא הוכיחה מצד אחד חוזק ושליטה בכדורגל האירופי, ומצד שני יכולת להתגמש בכך שבאה לקראת המועדונים הגדולים עם השינוי בליגת האלופות שייכנס לתוקף בעונה הבאה – 36 קבוצות בבית אחד גדול, בו כל אחת משחקת שמונה פעמים ומרוויחה מעט יותר מזכויות שידור.
מעבר לכך, יש לציין שבאופ"א התכוננו לפסיקה הזו, ועובדים כבר חודשים ארוכים על יצירת תקנון שיהיה תואם לחוקי האיחוד האירופי. נשיא אופ"א, אלכסנדר צ'פרין, אמר אתמול: "לא ננסה לעצור את הסופר-ליג. גם לפני כן לא ניסינו לעשות זאת. הם יכולים להקים מה שהם רוצים, ואני מקווה שהם יתחילו את המפעל הנפלא שלהם בקרוב, עם שתי קבוצות. הכדורגל אינו למכירה".
5 צפייה בגלריה
אלכסנדר צ'פרין
אלכסנדר צ'פרין
לא מודאג. צ'פרין
(צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)

מה השורה התחתונה?

זמן קצר לאחר קריסת הפרויקט, אחת הערכאות בספרד נתנה רוח גבית לסופר-ליג עם קביעה דומה לזו של בית הדין האירופי. כבר אז היה ברור פחות או יותר שזו תהיה הקביעה. יש לה בעיקר כוח תיאורטי, שמציב גבולות בפני אופ"א ומחייב אותה להתיישר עם האיחוד האירופי. אבל גם הסופר-ליג תיאורטית – ראשיה והקבוצות המייסדות חשפו את כל הקלפים בבת אחת ב-2021, וספגו מהלומה קשה מהקהל שהבהיר שאינו רוצה להרחיב את יצירת המעמדות בכדורגל האירופי עם תחרויות שמיועדות רק למועדונים מיוחסים. גם השינוי בתוכניות לא מחק את הסטיגמה הזו מהסופר-ליג.
בארסה וריאל הוציאו ביום חמישי הודעות פומפוזיות על כך שניצחו והעבירו את הכוח לידי המועדונים. הן ימשיכו לפעול בכל הכוח כדי להשאיר את הרעיון בחיים, אבל כרגע אין היתכנות לכך שהסופר-ליג תתחיל לפעול בעתיד הקרוב.
ארגון המועדונים האירופי (ECA) סיכם זאת בצורה הטובה ביותר: "כדורגל קשור בחוזה חברתי ולא בחוזה משפטי. כל המעורבים בענף – ההתאחדויות, המועדונים, הליגות, השחקנים והאוהדים – מאוחדים יותר מתמיד נגד האג'נדות האישיות של מעטים שמנסים לערער את היסודות".