זה באמת קרה. בגיל 37, כריסטיאנו רונאלדו, אחד השחקנים הטובים בתולדות הכדורגל, חתם באל-נאסר הסעודית. בכך, הכוכב שכבש לא פחות מ-701 שערים במהלך הקריירה, עוזב את הליגות הבכירות לראשונה מאז 2003, אז עבר מספורטינג ליסבון למצ'סטר יונייטד.
למעריצי CR7 ולאוהדי הכדורגל שמתקשים להרפות - וגם לכרסיטיאנו רונאלדו עצמו - הנה היכרות ראשונית עם היעד החדש והמפתיע של הפורטוגלי. אז מי את אל-נאסר?
3 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
עזב את אירופה, אבל לאן הוא הולך? רונאלדו
(צילום: אל נאסר)

לא הקבוצה הכי גדולה

אל-נאסר מעיר הבירה ריאד היא אחת הקבוצות הגדולות והמצליחות בסעודיה, אבל ממש לא הגדולה ביותר. התואר הזה שייך דווקא ליריבה העירונית אל-הילאל, שזכתה ב-18 אליפויות, כולל זו האחרונה, וסיימה במקום השני ב-15 פעמים נוספות. היא גם אלופת אסיה המכהנת ושלחה 12 נציגים לסגל נבחרת סעודיה במונדיאל האחרון. אל-נאסר ואל-איתיחד (מהעיר ג'דה) הן שתי היריבות הגדולות ביותר של אל-הילאל. כרגע, עשרה מחזורים לפתיחת העונה, מי שמובילה את הליגה היא בכלל אל-שאבב עם 25 נקודות כששלוש הקבוצות המוזכרות נמצאות במקומות שמתחתיה. קבוצתו החדשה של רונאלדו במקום השני עם 23 נקודות.
אל-נאסר זכתה בתשע אליפויות, כשהאחרונה שבהן הייתה בעונת 2018/19, בעוד האליפות האחרונה של אל-איתיחד - השמינית שלה - הייתה אי שם בעונת 2008/09. גם מבחינת האצטדיון, אף אחת לא יכולה להתחרות באל-הילאל. היא משחקת באצטדיון המלך פהד שמכיל 58,398 מקומות, בעוד האצטדיון בו רונאלדו ישחק, מרסול פארק, מכיל רק 25,000 מקומות ולמשחקי הקבוצה מגיעים בממוצע 15,393 אוהדים. מבחינת קהל יתכן כי רונאלדו ייאלץ להסתגל לחוויית משחק שונה בליגה הסעודית, לפעמים הוא ישחק מול אצטדיונים מלאים ולפעמים מול אצטדיונים חצי ריקים. או שאולי האצטדיון יהיה מלא, אבל באנשים שבאו לראות אותו ולא את הקבוצה המקומית.
3 צפייה בגלריה
אוספינה חוגג עוד עצירה בדו-קרב הפנדלים
אוספינה חוגג עוד עצירה בדו-קרב הפנדלים
הגיע לאל-נאסר בקיץ. אוספינה חוגג במדי קולומביה
(צילום: AFP)
מוקדם יותר השנה פורסם כי אל הילאל ואל-נסר יעברו לאצטדיון חדש בעל 40,000 מקומות. פיתוח חדש בפאתי ריאד שנקרא "פרויקט קידיה" - "עיר" ספורט שתכלול בין היתר מסלול מרוצים של פורמולה 1 ואת אצטדיון הכדורגל "צוק קידיה", אותו יחלקו שתי הקבוצות. "פרויקט קידיה" הוא חלק מיוזמת "ויז'ן 2030" של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שמטרתה לשנות את החברה הסעודית עד סוף העשור הנוכחי.
מבחינה חברתית, ספק אם רונאלדו ירגיש לבד בקבוצתו החדשה. מלבדו, ניתן למצוא בסגל של אל-נאסר עוד מספר שמות של שחקנים מזדקנים שפעם שיחקו ברמות הגבוהות - חלוץ נבחרת קמרון וינסנט אבובקאר בן ה-30 (שכבש עבור נבחרתו את שער הניצחון ב-0:1 על ברזיל במונדיאל), הקשר האחורי הברזילאי לואיס גוסטאבו בן ה-35, והשוער הקולומביאני דויד אוספינה בן ה-34. לא מדובר בשמות שמתקרבים לסדר הגודל של רונאלדו, אבל עדיין.

הליגה תחרותית

הליגה הסעודית הראשונה כוללת 16 קבוצות והיא משוחקת כמו הליגות באירופה, מאוגוסט עד מאי. היא הפכה למקצוענית לגמרי רק ב-2007, לאחר שנפתחה ב-1976 עם שמונה קבוצות. החל מהעונה הבאה, הליגה תכלול 18 קבוצות. שתי הראשונות בכל עונה עולות אוטומטית לליגת האלופות של אסיה - האלופה המכהנת אל-הילאל היא שיאנית הזכיות של המפעל עם ארבע.
3 צפייה בגלריה
רודי גרסיה
רודי גרסיה
המאמן החדש של רונאלדו. רודי גרסיה
(צילום: gettyimages)
הליגה הסעודית היא אחת הליגות התחרותיות ביותר במזרח התיכון, ויכול מאוד להיות שגם באסיה כולה. כמו בפרמייר-ליג, גם בסעודיה כל קבוצות הליגה נהנות מרווחים נאים מאוד הודות לזכויות שידור, וכך כולן מצליחות להעמיד סגלים איכותיים ועמוקים, והליגה יחסית שוויונית. בעשר העונות האחרונות, היא סיפקה חמש אלופות שונות - אל הילאל, אל-נאסר, אל-פאתח, אל-שאבב ואל-אהלי. האחרונה כבר ירדה לליגת המשנה.
כל קבוצה בליגה מורשה להחתים שמונה זרים, והשנה משחקים בליגה 128 זרים מ-48 מדינות שונות. הליגה גם מושכת מאמנים בעלי פרופיל יחסית גבוה, כשהדוגמאות הבולטות ביותר הן נונו אספיריטו סנטו שמאמן את אל-אתיחד (בעבר אימן את וולבס ופורטו) ומאמנו החדש של רונאלדו, רודי גרסיה (בעבר אימן את רומא, מארסיי וליון).

השמות האחרים

רונאלדו הוא הסופרסטאר הראשון שמגיע לסעודיה, אבל כאמור היא כן הצליחה למשוך כמה שמות מכובדים. מלבד לאלה שמשחקים באל-נאסר, ניתן למצוא גם את אקס מנצ'סטר יונייטד אודיון איגהלו (אל הילאל), קשר נבחרת ארגנטינה לשעבר אבר בנאגה (אל-שבאב) וקשר נבחרת ברזיל לשעבר פאוליניו (אל-פאייח) שמשתף פעולה עם אקס ליגת העל טוני וואקמה.
רונאלדו, מן הסתם, הוא השם הגדול ביותר שהגיע אי פעם לליגה הסעודית. הבאתו צפויה לפתוח את הדלות לשחקני ענק נוספים, כעל פי הדיווחים אל-נאסר מעוניינת לצרף גם את אנגולו קאנטה, קשרה של צ'לסי ואחד השחקנים הטובים בעולם בעשור האחרון.
פורסם לראשונה: 00:26, 31.12.22