יומיים לפני אחד ההפסדים המביכים של נבחרת אנגליה בדור האחרון, 2:1 ליוון בוומבלי במסגרת ליגת האומות, עדיין תחת המאמן הזמני לי קארסלי, יצא לדרך בחשאיות מוחלטת (ומאוד חריגה לכדורגל האנגלי המסוקר והדולף עד זרא) המהלך שהצליח לשים את ההפסד בצל. ב־8 באוקטובר חתמו תומאס טוכל וההתאחדות על חוזה שעשה היסטוריה: לראשונה מאז נולד המושג הזה, "נבחרת אנגליה", היא תאומן על ידי בן האומה שאיימה להשמיד את המולדת בשתי מלחמות עולם, מה שהפך כל מפגש ספורטיבי בין שתי המדינות לקרב על הרבה יותר מגביע כזה או אחר.
עם כל הכבוד לסוון גוראן אריקסון השוודי ופאביו קאפלו האיטלקי, שגם הם לא שרו את ההמנון הבריטי בזמן שעמדו על הקווים כמאמני "שלושת האריות", הלאום של המנג'ר הטרי נוגע בעצב חשוף בממלכה המשוסעת, בעיקר באגף השמרני. ה"דיילי מייל", למשל, צהובון הבית של הימין, קרא למינוי "יום שחור לאנגליה" ואף הדגיש את המילה "גרמני" בכותרת המשנה. "אנחנו מושא ללעג", נקבע בטקסט.
4 צפייה בגלריה
תומאס טוכל
תומאס טוכל
מתואר שוב ושוב בתור "אנגלופיל". טוכל
(צילום: Ryan Pierse/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
כותרת הדיילי מייל לקראת המינוי של טוכל
כותרת הדיילי מייל לקראת המינוי של טוכל
"יום שחור לאנגליה". כותרת הדיילי מייל
(צילום מסך)
אלא שגם קולות פחות סנסציוניים ופופוליסטיים הרימו גבה. "לדעתי הזהות הלאומית חשובה", אומר ג'ק פיט־ברוק, שמסקר את נבחרת אנגליה עבור ה"אתלטיק", "כל הפואנטה של כדורגל נבחרות הוא לבחון את הכוח והמשאבים של המדינה נגד ארצות אחרות. לכן לאנגליה צריך להיות מאמן אנגלי כמו שלנבחרת צרפת יש מאמן צרפתי. אם יש לך בעיה בעמדה אחת על המגרש, אתה לא הולך ומחפש שחקן במדינה אחרת אלא מחפש פתרון. אני לא חושב שזה אמור להיות שונה עם מאמנים, למרות שתומאס טוכל הוא כמובן מועמד חזק מאוד, עם רקורד מרשים".
אתה חושב שאולי תחת אקלים פוליטי שונה, התגובות היו אחרות? "קשה לי להגיד, אם כי לאנגליה כבר היו מנג'רים זרים בעבר, אריקסון בתחילת שנת ה־2000 וקאפלו ב־2007. העמדה שלי קשורה להבדל המהותי בין כדורגל מועדונים לכדורגל נבחרות. דווקא העניין הגרמני נראה לי פחות דרמטי ממה שהוא היה בעבר. זאת היסטוריה רחוקה. לי לא אכפת שהוא גרמני, פשוט הייתי מעדיף שיהיה אנגלי. אולי אם הוא ייכשל במונדיאל 2026 השייכות הגרמנית תהווה אישיו, אבל אני בטוח שדווקא זה שהוא גרמני לא תהיה בעיה".

האביר הבא או כישלון נוסף?

ספק אם מבין המאמנים הזרים הבכירים ביבשת ניתן היה למצוא דמות יותר אנגלית מטוכל. מאמן צ'לסי לשעבר, שהוביל אותה לזכייה מדהימה בליגת האלופות נגד מנצ'סטר סיטי של פפ גווארדיולה ב־2021, מתואר שוב ושוב בתור "אנגלופיל" ומצוין לטובה בזכות קסם אישי מול השחקנים ושימוש נבון בהומור דק בשיחות עם עיתונאים, לצד היותו טקטיקן מוצלח ואולי התכונה החשובה ביותר עבור הנבחרת – הצלחות בטורנירים.
4 צפייה בגלריה
שחקן באיירן מינכן הארי קיין עם מאמנו תומאס טוכל
שחקן באיירן מינכן הארי קיין עם מאמנו תומאס טוכל
יחסים מצוינים. טוכל וקיין על הקווים של באיירן
(KAI PFAFFENBACH/Reuters)
בנוסף הוא נחשב לבעל יחסים מצוינים עם הקפטן הארי קיין, שעדיין צפוי למלא תפקיד מפתח במונדיאל 2026: טוכל עוד ניסה להחתים אותו בצ'לסי, אבל לבסוף אימן אותו בבאיירן מינכן. העונה אמנם הסתיימה בכישלון מהדהד (מקום שלישי בליגה והדחה בחצי גמר ליגת האלופות), אבל קיין הפגין יכולות גבוהות וכעת הציפייה היא שלפחות החזית הזאת תהיה רגועה יחסית.
מנגד, לא ברור האם טוכל הזהיר והאנליטי הוא הפתרון לבעיה הספציפית של הנבחרת האנגלית, שלא הצליחה ביורו האחרון לממש את הכישרון העצום בדור הנוכחי, בעיקר בחלק ההתקפי. גארת' סאות'גייט, המאמן היוצא, סיים קדנציה שבה הוא שיקם פלאים את מעמד הנבחרת בטעם מר, כמי שהחמיץ הזדמנות פז לזכות בתואר עם הרכב שכולל סופרסטארים כמו ג'וד בלינגהאם ופיל פודן. "ההבדל המרכזי בין טוכל לסאות'גייט הוא הניסיון ברמת מועדוני הצמרת", אומר פיט־ברוק על המאמן שכבר נחל הצלחות בדורטמונד, צ'לסי, פ.ס.ז' ובאיירן מינכן. "סאות'גייט הוא מאמן טוב מאוד, אבל לא היה לו את הניסיון".
4 צפייה בגלריה
כחולמים
כחולמים
האם טוכל הוא הפתרון לבעיה שלהם? שחקני נבחרת אנגליה
(צילום: Dean Mouhtaropoulos/Getty Images)
הרזומה של טוכל מרשים בעיקר מול העובדה הפשוטה: לא מדובר במשרה שמאמנים מצליחים ממנו רוצים בה כל כך, גם בגלל חוסר עניין במפעלי הנבחרות וגם ספציפית בגלל נטל ההוכחה העצום של הנבחרת האנגלית, שמחכה לתואר תיכף 60 שנה.
לפי דיווח בבי־בי־סי, גווארדיולה אכן קיבל הצעה אבל לא היה אפילו קרוב לתשובה חיובית. יורגן קלופ מלכתחילה הבהיר שהוא לא בעניין. ושניהם, חשוב לזכור, מייצגים את השתלטות המאמנים הלא־בריטיים על צמרת הפרמייר־ליג: גוורדיולה עדיין מושל ביד רמה במנצ'סטר סיטי, מיקל ארטטה הספרדי אחראי לרנסנס של ארסנל וגם ארנה סלוט ההולנדי ירש את קלופ בליברפול. למה ללכת סחור־סחור? כדי למצוא מאמן אנגלי בצמרת הפרמייר־ליג הנוכחית צריך להגיע עד למקום השביעי, שם נמצאת ניוקאסל של אדי האו.
לכן, עם כל הכבוד לגאווה הלאומית וגם לטענה המנומקת של מיצוי הכישרון המקומי בכל התפקידים, כשהציפייה היחידה מהנבחרת היא להביא את הגביע המזורגג "הביתה", קשה לצפות מההתאחדות שלא לעשות את המקסימום כל עוד השחקנים על המגרש זכאים ללבוש את המדים הלאומיים. חוץ מזה, אפשר לחשוב שאם טוכל יוביל את הנבחרת לזכייה במונדיאל, ה"דיילי מייל" ילבש שק ואפר. יותר סביר שתצא מהדורה חגיגית עם קריאה להעניק לטוכל תואר אבירות. ובמקרה של כישלון, ובכן, עסקים כרגיל.