התוכנית למניעת אנטישמיות בכדורגל האירופי
(צילום: שמוליק דודפור)
בשנתיים האחרונות האיחוד האירופי יזם תוכנית ייחודית למלחמה באנטישמיות בכדורגל האירופי בדורטמונד ופיינורד. התכנית מתנהלת תחת הכותרת: Changing the chants, כחלק מהתוכנית הכוללת של האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות ולטיפוח חיים יהודיים באירופה.
בבורוסיה דורטמונד מקיימים כבר במשך מספר שנים פרויקט שמטרתו היא להילחם בתופעת האנטישמיות, שבתקופה האחרונה נראה כי הולכת ומתעצמת ברחבי העולם. היום (חמישי) התראיין דניאל לורצ'ר, מנהל האחריות החברתית בדורטמונד, לאולפן ynet ושיתף קצת בנוגע לפרויקט.
1 צפייה בגלריה
שלט לזכר השואה לפני המשחק בין בורוסיה דורטמונד לבין ר.ב. לייפציג
שלט לזכר השואה לפני המשחק בין בורוסיה דורטמונד לבין ר.ב. לייפציג
שלט לזכר השואה לפני המשחק בין בורוסיה דורטמונד לבין ר.ב. לייפציג
(מתוך חשבון הטוויטר של בורוסיה דורטמונד)
"לתוכנית קוראים "United By Borrusia" והרעיון הוא להביא ביחד לתומכים ולחנך אותם על הערכים של המועדון" אמר לורצ'ר. "יש לנו תוכניות גדולות למשל יש לנו תוכניות חינוכיות במשך שבעה ימים לזכר אירועי אושוויץ. יש לנו קריאה פתוחה לתוכנית ואנשים יכולים להירשם ויש לנו כרגע 150 בקשות ל-30 מקומות משתתפים, והאנשים מאוד מתעניינים ותומכים. מה שמיוחד בתוכנית הזאת, לדעתי, לכדורגל יש את האפשרות לאחד אנשים מרקע חינוכי שונה, מרקע כלכלי שונה".
למה עכשיו? מה השתנה? "למה עכשיו זאת שאלה טובה, בגלל שאנחנו עושים את זה יותר מ-15 שנה. התחלנו ב-2008 ובשנת 2011 הייתה לנו את התוכנית החינוכית הראשונה באושוויץ. ובשנת 2016 מועצת המנהלים של המועדון ביקרה גם באושוויץ, אבל שמרנו על זה בסוד כי זה היה קודם כל בשביל ההשתקפות של כל אחד ואחד בפני עצמם. ורק בשנים האחרונות החלטנו שיותר חשוב לבוא ולעשות את הצעד הזה לציבור, כי אנחנו צריכים עוד משתתפים אחרים כמו בורוסיה דורטמונד, ובמיוחד למרות שיש לנו תחרות על מגרש הכדורגל, חשוב מאוד שלא תהיה תחרות במגרש הזה".
ראינו בטוויטר שלך את השלט "אנחנו זוכרים" ששחקני בורוסיה דורטמונד החזיקו. למה אירועי השואה כל כך חשובים לך? "יש מאמצים שונים. קודם כל הייתי אומר שלגרמניה יש אחריות עצומה מאוד בגלל ההיסטוריה שזה די ברור. שנית, אני רואה שפרויקטים של זיכרון השואה חשובים מאוד, במיוחד בכדורגל כנקודת כניסה לדבר על החיים היהודים ועל אנטישמיות. תומכי כדורגל באופן כללי מאוד מתעניינים במסורת של המועדון, הם מאוד מחוברים לעיר ההולדת של המועדון. אז אנחנו משתמשים בזה ואנחנו עושים תוכניות חינוכיות, במיוחד בשלב הראשון המתמקדות בהיסטוריה של המועדון ברדיפה האמיתית בדורטמונד ואחר כך של הגירוש. כל משתתף בתוכנית שואל איך הייתי מתנהג וזו מנקודת המבט שלי השאלה המאוד לא נכונה, אנחנו הופכים את זה ואומרים כמו בסדר אתה יודע מה קרה, אנחנו יודעים את התשובה. השאלה חייבת להיות אם נלמד מזה באמצעות ההתנהגות שלנו כיום ואיך אנחנו כמועדון יכולים למסגר את זה ולעזור כארגון".
איזה יש השפעה לקמפיין? האם קיבלת תגובות שליליות? "ההשפעה היא די עצומה. לפני 10 שנים אף אחד לא יכול לראות שום כרזה באיצטדיון שמדברת על התנגדות לגזענות או אנטישמיות. הדבר הזה מאוד השתנה ורשת התומכים שלנו גדלה בשנים האחרונות ואנחנו גם מערבים את העובדים שלנו, את נותני החסות שלנו, עובדי הספונסרים. אז הגענו ליותר מ-200 אלף אנשים ובמדיה החברתית הגענו למיליונים אז יש השפעה ואנשים מסתכלים על האלילים שלהם במגרש, ואם הם רואים אוקיי הם החזיקו שלט "אנחנו זוכרים" אולי הם יתחילו ללמוד על זה וזה השלב הבא. הייתי אומר שיצרנו השפעה עצומה וכשזה מגיע לתגובות אחראיות שליליות, כמובן שיהיו כמה שלא כל כך תומכים ואוהבים את מה שאנחנו עושים. למשל, כשתרמנו למוזיאון "יד ושם" ב-2019 היו כמה חברים שעזבו את החברות שלהם ושלחנו להם מכתב "אוקיי תודה על העזיבה, אנחנו מסכימים עם זה". יש לנו מיקום מאוד ברור בהשקעה הנושא הזה".